1.10.2016

Maistiainen: Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special

Harley-Davidson Street Glide Special

Terävämpi moottori ja mukavampi jousitus. Silti uusi Harley-Davidson Street Glide tuntuu yhä aidolta harrikalta.

Iso V2-moottori hörähtää käyntiin tutusti heilahtaen. Myös värinät tuntuvat tyhjäkäynnillä selvästi. Erityisesti niihin kiinnittää huomiota siksi, että tehtaan edustajat ovat juuri kertoneet tyhjäkäyntivärinöiden vähentyneen peräti 75 prosenttia. Kun ykkösvaihde polkaistaan päälle ja lähdetään liikkeelle, muuttuu käsitys moottorista kerralla.

Ajon aikana moottori vaikuttaa värinättömältä ja kuminauhamaisesti vetävän moottorin käyttöalue osoittautuu laajaksi. Uusien neliventtiilikansien myötä moottorin mekaaniset äänet ovat vähentyneet selvästi.

Harley-Davidson Street Glide Special

Ajoasento Street Glidessä on tutun pysty. Ison katteen takaa on yllättävän hyvä näkyvyys eteenpäin. Vaikka tuulilasi on matala, on kuljettaja suhteellisen hyvin suojassa ajoviimalta. Jos kypärään tulee pyörteitä, voi avata tuulilasin alapuolella olevan ilmaventtiilin. Sen kautta tuleva korvausilma vähentää ainakin 180-senttisen kuljettajan kypärään tulevia pyörteitä ja kypärämelua selvästi.

Kokoonsa ja painoonsa nähden Street Glide tuntuu jopa ketterältä ajettavalta mutkateillä. Painon huomaa selkeämmin kaupunkipyöristyksessä, vaikka siitäkin Harrikka selviää sukkelammin kuin moni samankokoinen kilpailija.

Harleyn edustajat kertovat, että uuden mallin suunnittelu aloitettiin kuluttajakyselyllä. Kuluttajat halusivat moottoriin lisää voimaa ja ajoasennon säätömahdollisuuksia kuljettajan koon mukaan. He myös halusivat, että H-D:n tyypillinen ulkonäkö sekä omaperäinen ääni tulee säilyttää entisellään. Tehdas on kuunnellut tarkasti asiakkaidensa toiveita.

Harley-Davidson Street Glide Special

Noin kymmenellä prosentilla parantuneen väännön huomaa ajaessa. Kapeampi moottori jättää paremmat jalkatilat kuljettajalle. Takajousituksen esijännitystä säädetään vasemmanpuoleisesta jousesta. Säätöpyörän käyttö on kätevää, mutta päästäkseen siihen käsiksi, pitää sivulaukku ensin irrottaa.

Varustetaso on hyvä. Navigaattori ja audiojärjestelmä ovat laadukkaita ja helppokäyttöisiä. Niiden käytön oppii helposti ajon aikana. Kovat lukittavat laukut ovat kätevät. Joskin ne ovat niin kapeat, että kypärä ei laukkuun mahdu. Jos haluaa lisää kuljetuskapasiteettia, niin silloin voi valita mallistosta kolmella laukulla varustetun Ultra Limitedin.

Harley-Davidson Street Glide Special
  • Hinta: 35 680 €
  • Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, ilma-öljyjäähdytys
  • Iskutilavuus: 1746 kuutiosenttimetriä
  • Teho: 66 kW (90 hv) / 5 450 r/min
  • Vääntö: 150 Nm / 3 250 r/min
  • Paino tankattuna: 377 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Brian J Nelson ja Tom Riles

Luetuimmat