Ajoneuvot Esittely Uutinen 9.2.2018
Maistiainen: arjen johtotähti monipuolistuu – Mercedes-Benz Sprinter
Raskaiden pakettiautojen esikuva ja markkinajohtaja, Mercedes-Benz Sprinter, uudistuu perusteellisesti.
Mercedes-Benz Sprinter edustaa yhtä menestyksekkäästi niin pakettiautojen raskasta päätä kuin kuorma-autoluokan kevyintä osastoakin. Vuonna 1995 esiteltyä Sprinteriä on valmistettu jo 3,4 miljoonaa. Ammattipätevyysvaatimuksien vähentäessä kuorma-autokortin omaavien määrää kiinnostus suuntautunee entistä enemmän pakettiautoversioihin.
Tähän asti Sprinter on tehty samoilla linjoilla Volkswagen Crafterin kanssa, mutta yhteistyö on päättynyt. Volkswagen ehti jo esitellä uuden Crafterinsa viime vuonna, eikä uusia kumppanuuksia ole paljastettu. Helpoista mahdollisuuksista pompsahtaa mieleen Renault Master ja Nissan NV400, yhteistyötähän näiden merkkien kanssa on jo useassa muussa mallissa.
Nyt myös etuvetoisena
Uuden Sprinterin mullistavin uudistus on etuvedon ottaminen vaihtoehdoksi takavedon ja nelivedon rinnalle. Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Toisena etuna etuvetomalli on 50 kg kevyempi, eli tällöin B-kortillakin voi liikuttaa parhaimmillaan 1500 kg kuormaa. Eikä tässä vielä kaikki! Ainakin Saksassa etuvetomallit ovat halvempia kuin aikaisemmat perusmallit. Takapakkia tulee vain kääntöympyrän suurenemisesta.
Vaikka kolme vetotapaa on jo nähty Vitossa, Transitissa ja Crafterissa, kolmannen vaihtoehdon lisääminen tuntuu hassulta nykyisenä suuriin sarjoihin ja kustannuksien minimoimiseen keskittyvänä aikana. Vetotavan muuttuessa voimansiirron lisäksi menevät uusiksi jousitukset molemmissa päissä, runkopalkit ja korin alaosa. Kaiken kukkuraksi moottori on etuvetoisessa nokalla poikittain, kyseessä lienee ensimmäinen poikittaisasennus tutulle nelisylinteriselle 2,1-litraiselle dieselille. Isomman 3,0-veekuutosen saa vain taka- ja nelivetoisiin malleihin.
Jatkuvassa valvonnassa
Kun Sprinter on hiottu perinteisin keinoin tehokkuudeltaan huippuunsa, otetaan seuraava askel informaatioteknologian keinoin. Raskaammasta kalustosta tutun Fleetboardin tavoin pakettiautossa Mercedes Pro yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa. Esimerkiksi huollontarve, auton sijainti ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Reittimuutokset ja lisätehtävät voi lähettää suoraan autoon. Polttoainetta ja aikaa säästyy.
Kuljettaja ei tietenkään ilahdu kyttäämisestä, kahvitaukoja ei voi venyttää eikä omia hommia hoitaa. Jatkuva laajakaistayhteys ja MBUX-multimediajärjestelmän viihdekäyttö voivat paikata osan mielipahasta. Kuskin avuksi on valjastettu myös runsaasti henkilöautoista tuttuja elektronisia turva-avustimia etäisyystutkineen ja ympäristökameroineen, tosin lisävarusteina. Avaimeton nappikäynnistys ja pyyhkimien sulkiin ujutetut pesuvesikanavat ovat uusia vakiovarusteita.
Versio joka lähtöön
Uuden Sprinterin mallisto on vielä aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 000, 3 500, 4 000 tai 5 500 kilogrammaa. Hyötykuormaa mahtuu kyytiin 900-3 000 kg. Umpikoreja on neljää eri pituutta ja korkeuksia kolme, kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8 – 17 m3 . Bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ilmajousitus on myös tarjolla. Akselivälejä on kaikkiaan viisi ja alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Rakennettavien vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus.
Kolme eri vetotapaa, neljä eri vaihteistoa ja tutut viisi teholuokkaa (114 – 190 hv) nostavat malliversioiden määrän 1 700:aan, vaikka kaikki yhdistelmät eivät olekaan mahdollisia. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019.
Tuttu fiilis
Kaikista Sprinteriin tehdyistä uudistuksista huolimatta ohjaamoon istuutuessa tunnelma on heti kotoisa ja nappulat löytyvät totutuilta paikoiltaan. Istuimien muotoilua on parannettu. Esittelyautojen kojelautanäkymää hallitsee iso kymmentuumainen kosketusta totteleva monitoiminäyttö, se ei kuitenkaan kuulu vakiovarustukseen. Sama pätee sähköiseen parkkijarruun, perusmalleissa on vielä perinteinen syvältä kuroteltava kahva penkkien välissä.
Ohjauspyörän viikset on uudistettu. Perinteinen monitoimiviiksi on aiempaa sirompi ja oikean puolen viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Kalleimmissa versioissa ratin puolat on ladattu täyteen käyttökytkimiä. Ne helpottavat toimintoja, sillä keskikonsolista niitä joutuu hivenen kurottamaan. Säilytyslokeroita on lisätty kaikkiin mahdollisiin lokosiin, keskikonsolin laarit anastavat keskimatkustajan jalkatilat.
Ensiesittelyssä Sprinteristä sai vasta kylmät tyypit, koeajoihin päästään keväämmällä. Hinnat julkistetaan ja myynti alkaa maaliskuussa, ensimmäisiä autoja odotellaan maahan kesäkuuksi.
Teksti ja kuvat: Petri Munukka