1.5.2017

Maistiainen: Ducati Monster 797 – Yhdistelmä uutta ja vanhaa

Ducati Monster 797

Uusi Monster 797 on kevyt ja pelkistetty nakupyörä, joka tarjoaa paljon ominaisuuksia kokeneellekin motoristille.

Ilmajäähdytteinen moottori, jossa kaksi venttiiliä sylinteriä kohden ja huipputehoa 75 hevosvoimaa. Perinteinen pystyhkö ajoasento ja varusteina vain kaikkein välttämättömin. Teknisten tietojen perusteella uusi Ducati Monster 797 vaikuttaa konservatiiviselta ja pelkistetyltä moottoripyörältä. Mutta juuri siinä piileekin sen hauskuus, perusasiat toimivat moitteetta ja ajaja voi keskittyä pitämään hauskaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyt käsiteltävä

Matalahko 805 millin istuinkorkeus yhdistettynä kapeaan Trellis-runkoon tarkoittaa, että 180-senttisen kuljettajan jalkaterät ylettävät tukevasti maahan. Selvästi lyhyempikin kuljettaja pystyy hallitsemaan Monsteria, sillä kapea runko ja alle 200 kilon paino tankattuna tekevät sen käsittelystä kevyttä. Helppoutta korostaa vielä pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko.

Tasaisen vääntökäyrän ansiosta moottori vetää nikottelematta alhaisillakin kierroksilla. Vaihteiston on kevyttoiminen, samoin kytkin. Suorituskykyä on riittävästi ja Monster tuntuukin selvästi puhdikkaammalta kuin ilmoitettu huipputeho antaa olettaa. Nopeuksia rajoittaa enemmän katteettoman pyörän ajoviima kuin moottoriteho.

Yksityiskohta 25 vuoden takaa

Kayaban valmistama etujousitus on aavistuksen pintakova, mutta hoitaa tehtävänsä muuten kunnialla. Sachsin takajousituksessa on peräti 150 millin joustovarat, mutta ajossa se muodostaa tasapainoisesti toimivan kokonaisuuden etujousituksen kanssa. Takapäässä on mahdollista säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta. Etupäässä säätöjä ei ole. Brembon jarruvalikoimasta on valittu välimallin M32 Monoblocit. Kahden jarrulevyn ja nelimäntäisten radiaalisatuloiden yhdistelmä tarjoaa helppoa hidastuvuutta kohtuupienellä sormivoimalla.

Sekä tekniikassa että ulkonäössä on yhdistelty perinteitä ja nykyaikaa. Ilmajäähdytteisen V2-moottorin peruskonstruktio on perinteistä Ducatia, mutta Euro4-normien täyttämiseksi se pitää sisällään nykyaikaista elektroniikkaa ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä toimii hienosti. Ulkonäössä perinteitä edustaa tankin etureunan salpakiinnitys, joka on täsmälleen samanlainen kuin 25 vuotta sitten esitellyssä kaikkien aikojen ensimmäisessä Monsterissa. Ajovalo ja polttoainetankki ovat puolestaan täsmälleen samat kuin uudessa 1200-kuutioisessa Monsterissa.

Ducati Monster 797

Valinnan vaikeutta?

12 990 euron hinta tarkoittaa, että Monster 797 on täsmälleen samanhintainen Ducati Scrambler Icon -mallin kanssa. Molemmissa on sama moottori, mutta Monster on fyysiseltä kooltaan - ja samalla istuinkorkeudeltaan - suurempi. Monsterissa on tuplajarrulevyt edessä, kun taas Scramblerissa on tyydytty yhteen jarrulevyyn. Painoeroa malleille on kertynyt vain viisi kiloa. Valinta näiden mallien kesken on lähinnä makuasia.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro

Ducati Monster 797

Moottori: V2-moottori, sylinterien välinen kulma 90 astetta, ilmajäähdytys, 803 kuutiosenttimetriä
Teho: 75 hv (55 kW) / 8250 r/min
Vääntö: 68,9 Nm / 5750 r/min
Kuivapaino: 175 kiloa
Istuinkorkeus 805 mm
Hinta alkaen: 12 990 euroa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat