15.1.2017

Maistiainen: Ducati Monster 1200 S on kuin ratapyörä ilman katteita

Ducati Monster 1200 S

Ducati Monster 1200 S:n tasainen voimantuotto ja kevyt ajettavuus tekevät vaikutuksen.

Se on kuin ratapyörä ilman katteita. Moottorissa on vahvasti voimaa aina 2500 kierrokselta kymppitonniin eli punarajalle. Lyhyiden välitysten ansiosta kierrokset nousevat nopeasti ja kuljettaja joutuu vaihtamaan vaihdetta isommalle. Tai tässä tapauksessa ei joudu vaan saa, sillä sekä ylös- että alaspäin toimivan vaihdeavustimen ansiosta vaihteiden vaihto on nopeaa ja helppoa. Kytkintä tarvitaan käytännössä vain liikkeelle lähdettäessä, sen jälkeen vaihdot ylös sujuvat kaasu pohjassa shifterin katkaistessa sytytystä sopivasti. Alaspäin vaihdettaessa ”blipperi” antaa välikaasua ja takarenkaan pito säilyy ilman turhia luistoja.

Ducati Monster 1200 S

Kahteen suuntaan toimivan shifterin etuja on myös se, että nyt ykkösvaihde on selvästi ajovaihde. Normaalissa vaihteistossa ykkösen kytkeminen vauhdissa saa aikaan melkoisen kolahduksen, ja helposti myös takapyörän pidon menetyksen, jollei varustukseen kuulu luistonkytkintoimintoa. Monsterilla voi huoletta polkaista hitaaseen neulansilmään jarrutettaessa ykköselle, eikä Ducati protestoi siitä mitenkään. Kiihtyvyys mutkasta ulos on ykkösellä niin reipasta, että kaasukäden kanssa on syytä olla tarkkana. Keula kevenee helposti ja samalla ohjaus ravistaa selvästi.

Lisäksi Monsterissa on nyt myös keulimisen- ja luistonesto sekä kaarre-ABS -jarrut. Kuljettajan valittavaksi jää vain sopiva ajotila - Sport, Touring tai Urban - ja samalla säätyvät sekä huipputeho ja kaasuun vastaavuus että edellä mainittujen avustimien asetukset sopiviksi. Urban-asetuksella huipputehoa on käytössä tasan 100 hevosvoimaa, muissa asetuksissa täydet 150 hevosvoimaa.

Ducati Monster 1200 S

Serpentiiniteillä ajetussa koeajossa Monster osoittautui vaivattomaksi ajettavaksi. Tehokkaan moottorin ja hyvin toimivan Öhlinsin huippujousituksen ja tehokkaiden Brembon M50 Monobloc -jarrujen ansiosta toistuvat kiihdytykset, jarrutukset ja neulansilmään kallistukset saavat kestohymyn kuljettajan suupieliin.

Ajoasentoa on uudessa mallissa muutettu urheilullisemmaksi, eli enemmän eteen nojaavaksi. Tankkia on pienennetty litralla ja siitä on muotoiltu pari senttiä kapeampi. Pyörä tuntuu sirolta ja tankin kyljistä saa polvilla tukevan otteen jarrutuksissa. Satula on säädettävissä joko 795 tai 820 millin korkeuteen. Kun vielä kytkin- ja jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, saa ajoasennon muokattua sopivaksi käytännössä kuljettajalle kuin kuljettajalle.

Ducatille tyypilliseen tapaan runkona on Trellis-teräsputkirunko. Moottori ei ole pelkästään osa kantavaa rakennetta, vaan muodostaa merkittävän osan rungosta. Moottorin desmodrominen eli pakko-ohjattu venttiilikoneistokin on yksi Ducatin tavaramerkeistä.

Ducatin edustajat kertovat, että alunperin heidän oli tarkoitus vain päivittää ison Monsterin moottori Euro 4 -määräysten mukaiseksi, ja samalla hieman hienosäätää elektroniikkaa ja ulkonäköä. Muutoksia keksittiin lisää ja lisää, ja ne muuttuivat yhä suuremmiksi. Lopulta niitä kertyi niin paljon, että käytännössä kyseessä on täysin uusi Monster. Onneksi sentään 25-vuotiaan historian omaavan Monster-malliston tunnusmerkit on säilytetty: puristinen muotoilu, tehokas moottori ja urheilullinen asenne, eikä mitään ylimääräistä.

Ducati Monster 1200 S

Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1198 cm³
Teho: 110 kW (150 hv) / 9250 r/min
Vääntö 126 Nm / 7750 r/min
Paino tankattuna: 211 kg
Hinta: 23 990 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro

Luetuimmat