Ajoneuvot | Esittely | 4.11.2018

Maistiainen: Cupra Ateca

Seatin urheilullisimmista versioista nyt omaksi brändikseen kasvanut Cupra aloittaa maailmanvalloituksen katumaasturi Atecalla. Potentiaalia löytyy.

Jaa artikkeli

Maailmaan ei synny aivan joka päivä uusia automerkkejä, joten toivotetaan vastasyntyneelle ensiksi onnea.

Mutta vaikka Seatin keulamerkki on vaihtunut uuteen ja kieltämättä varsin näyttävään logoon, muutos ainakin allekirjoittaneen pään sisällä ei tapahdu aivan hetkessä.

Cupra Ateca_VesaE

Cupra Atecaan suhtautuu kuin sporttiseen ja hyvin varusteltuun Seatiin. Eikä tässä ole mitään vikaa. Ateca on mainio katumaasturi. Kompakti, modernin tekniikan päälle kasattu, hyvä ajettava ja kokoluokassaan myös houkuttelevan hintainen.

Suoritusarvot kohottavat kulmakarvoja

Cuprana Ateca on kokenut luonnollisesti jonkinmoisia muutoksia. Tärkein asia löytyy keulalta eli VW-konsernin monissa liemissä keitetty kaksilitrainen bensaturbo, josta otetaan irti tasan 300 hv ja 400 Nm. Vetotalkoisiin on otettu mukaan myös takapyörät, joka on näillä tehoilla ja voimareserveillä sekä auton olemus huomioiden ihan fiksua. Moottorin jatkeena on 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti.

Suoritusarvot ovat kulmakarvoja kohottavaa luettavaa. Cupra Ateca painaa ilman kuskia 1 540 kiloa, joten hevosten vedettävänä ei ole raskas reki. Se lupaa hyvää ajettavuutta ajatellen – kuten lupaa myös 5,2 sekunnin kiihtyvyysarvo satasen vauhtiin. Huippunopeutta löytyy 247 km/h.

Cupra Ateca_VesaE

Ulkoa Cupra Ateca erottuu Seat Atecasta uuden keulamaskin, muokattujen puskurien, näyttävien 19-tuumaisten vanteiden ja takapuskurin altava kurkistavien neljän pakoputken pään avulla. Ohjaamossa fiilistä tuetaan Alcantara-päällysteisillä sporttijakkaroilla, hiilikuitusomisteilla, tummanpuhuvilla materiaaleilla sekä Cupran värimaailmaan kuuluvilla kuparin sävyisillä tikkauksilla nahkaan. Toimii.

Cupra Ateca_VesaE

Kelpaa myös arkiajoon

Tien päällä Cupra Ateca on yllättävän arkikelpoinen. Jousitus on napakka mutta ei missään nimessä liian kova. Vaihteisto pelittää hienosti, mitä ei kaikista DSG-laatikoista voi sanoa.  Ajotila-asetuksista löytyy peräti kuusi vaihtoehtoa: normaali, sport, mukautettava invidual, liukkaan kelin snow, maastoon tehty off road sekä tietysti cupra. Jälkimmäinen tarkoittaa terhakampaa reagointia kaasuun ja ohjaukseen, hieman sallivampaa ajonvakautusta sekä myös ronskimpaa äänimaailmaa.

Ensikoeajo suoritettiin tutuilla Barcelonasta ylös kukkuloille suuntautuvalla ja syheröisellä mutkatiellä; ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Cupra Atecassa on paljon – erittäin paljon – potentiaalia.

Parhaiten tämä tuli esiin suljetulla tien pätkällä eli Cupran edustajat olivat rakentaneet toimittajia varten oman lyhyen pikakokeen. Kun käytössä on suljettu maantie ja käytössä koko tien leveys ilman pelkoa vastaantulijoista, Cupra Atecan nopeus kasvaa kuin huomaamatta nopeammalla tieosuudella lukemaan 180 km/h. Ja vauhti ei hirvitä. Kyyti on vakaata, kori ei kallistele juurikaan, ja Brembon isot levyt näyttävin satuloin hidastavat auton tehokkaasti.

Alusta kestäisi itse asiassa huomattavasti enemmänkin tehoa. Cupra on löytänyt itselleen oivan markkinaraon: maailmassa ei ole liikaa tämän tasoista suorituskykyä tarjoavia katumaastureita, joiden hinnassa ei ole huomattavaa premium-lisää.

Cupra Ateca_VesaE

Hinta vielä arvoitus

Suomessa Cupra Atecan rasitteeksi muodostuu ei yllättäen verot. Autolle ei ole vielä ilmoitettu hintaa, mutta kun WLTP-kulutus hipoo yhdeksää litraa ja CO2-päästöt 200 grammaa, se kohottaa verottajan suupieliä väkisinkin. Hinnat selvinnevät lähiaikoina, jolloin saamme varmistuksen myös veroista.

Jos tuote kiinnostaa, Cupra Atecaa pääsee hämmästelemään Auto 18 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa 9.–11.11. Myyntiin näitä Cupra brändin lähettiläitä on lupa odotella vuodenvaihteessa.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Jaa artikkeli

Keskustelu