4.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Cupra Ateca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seatin urheilullisimmista versioista nyt omaksi brändikseen kasvanut Cupra aloittaa maailmanvalloituksen katumaasturi Atecalla. Potentiaalia löytyy. Maailmaan ei synny aivan joka päivä uusia automerkkejä, joten toivotetaan vastasyntyneelle ensiksi onnea. Mutta vaikka Seatin keulamerkki on vaihtunut uuteen ja kieltämättä varsin näyttävään logoon, muutos ainakin allekirjoittaneen pään sisällä ei tapahdu aivan hetkessä. Cupra Atecaan suhtautuu kuin sporttiseen ja hyvin varusteltuun Seatiin. Eikä tässä ole mitään vikaa. Ateca on mainio katumaasturi. Kompakti, modernin tekniikan päälle kasattu, hyvä ajettava ja kokoluokassaan myös houkuttelevan hintainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoritusarvot kohottavat kulmakarvoja Cuprana Ateca on kokenut luonnollisesti jonkinmoisia muutoksia. Tärkein asia löytyy keulalta eli VW-konsernin monissa liemissä keitetty kaksilitrainen bensaturbo, josta otetaan irti tasan 300 hv ja 400 Nm. Vetotalkoisiin on otettu mukaan myös takapyörät, joka on näillä tehoilla ja voimareserveillä sekä auton olemus huomioiden ihan fiksua. Moottorin jatkeena on 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti. Suoritusarvot ovat kulmakarvoja kohottavaa luettavaa. Cupra Ateca painaa ilman kuskia 1 540 kiloa, joten hevosten vedettävänä ei ole raskas reki. Se lupaa hyvää ajettavuutta ajatellen – kuten lupaa myös 5,2 sekunnin kiihtyvyysarvo satasen vauhtiin. Huippunopeutta löytyy 247 km/h. Ulkoa Cupra Ateca erottuu Seat Atecasta uuden keulamaskin, muokattujen puskurien, näyttävien 19-tuumaisten vanteiden ja takapuskurin altava kurkistavien neljän pakoputken pään avulla. Ohjaamossa fiilistä tuetaan Alcantara-päällysteisillä sporttijakkaroilla, hiilikuitusomisteilla, tummanpuhuvilla materiaaleilla sekä Cupran värimaailmaan kuuluvilla kuparin sävyisillä tikkauksilla nahkaan. Toimii. Kelpaa myös arkiajoon Tien päällä Cupra Ateca on yllättävän arkikelpoinen. Jousitus on napakka mutta ei missään nimessä liian kova. Vaihteisto pelittää hienosti, mitä ei kaikista DSG-laatikoista voi sanoa. Ajotila-asetuksista löytyy peräti kuusi vaihtoehtoa: normaali, sport, mukautettava invidual, liukkaan kelin snow, maastoon tehty off road sekä tietysti cupra. Jälkimmäinen tarkoittaa terhakampaa reagointia kaasuun ja ohjaukseen, hieman sallivampaa ajonvakautusta sekä myös ronskimpaa äänimaailmaa. Ensikoeajo suoritettiin tutuilla Barcelonasta ylös kukkuloille suuntautuvalla ja syheröisellä mutkatiellä; ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Cupra Atecassa on paljon – erittäin paljon – potentiaalia. Parhaiten tämä tuli esiin suljetulla tien pätkällä eli Cupran edustajat olivat rakentaneet toimittajia varten oman lyhyen pikakokeen. Kun käytössä on suljettu maantie ja käytössä koko tien leveys ilman pelkoa vastaantulijoista, Cupra Atecan nopeus kasvaa kuin huomaamatta nopeammalla tieosuudella lukemaan 180 km/h. Ja vauhti ei hirvitä. Kyyti on vakaata, kori ei kallistele juurikaan, ja Brembon isot levyt näyttävin satuloin hidastavat auton tehokkaasti. Alusta kestäisi itse asiassa huomattavasti enemmänkin tehoa. Cupra on löytänyt itselleen oivan markkinaraon: maailmassa ei ole liikaa tämän tasoista suorituskykyä tarjoavia katumaastureita, joiden hinnassa ei ole huomattavaa premium-lisää. Hinta vielä arvoitus Suomessa Cupra Atecan rasitteeksi muodostuu ei yllättäen verot. Autolle ei ole vielä ilmoitettu hintaa, mutta kun WLTP-kulutus hipoo yhdeksää litraa ja CO2-päästöt 200 grammaa, se kohottaa verottajan suupieliä väkisinkin. Hinnat selvinnevät lähiaikoina, jolloin saamme varmistuksen myös veroista. Jos tuote kiinnostaa, Cupra Atecaa pääsee hämmästelemään Auto 18 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa 9.–11.11. Myyntiin näitä Cupra brändin lähettiläitä on lupa odotella vuodenvaihteessa. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?