27.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën C5 Aircross – sitruunainen SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoilla vallitsevan SUV-katumaasturihypen alla Citroën C5 Aircross on valmistajansa näköinen tulkinta tila-auton ja crossoverin välimuodosta. Jossain lienee salainen pankkiholvi, johon on lukittu virallinen määritelmä nimikkeestä Sports Utility Vehicle, lyhyemmin SUV, suomeksi useimmiten katumaasturi. Citroën C5 Aircross jatkaa ranskalaisvalmistajan C3 Aircrossissa esittelemää tyyliä, jossa aiempi tila-auto päivitetään hiukan maastoisampia elementtejä sisältäväksi kokonaisuudeksi. Jos lehdistömateriaaleissa lukee tarpeeksi monta kertaa SUV, ehkä toive myös toteutuu? Markkinointiosaston sekoiluista viis. Autona C5 Aircross pyrkii yhdistelemään kahden autoluokan parhaita puolia. C3:n myötä Citroënin malliston valtavirtaan kohonnut tyyli on läsnä vahvasti. Airbump-helmapuskureiden lisäksi muhkea keula ja tutut valot osoittavat auton eittämättä Citroëniksi. Etuistuimilla matkustavia tervehtii PSA:n tuttu tietoviihdejärjestelmä erikoisuuksineen, mutta pienempien automallien materiaalileikittely on vaihtunut säilytyslokeroihin. Istuimet ovat jälleen melkoisen nojatuolimaiset, joten niitä joko rakastaa tai vihaa. Takaistuimilla piilee Citroën C5 Aircrossin erikoisuus. Pituus- ja kallistussäädön lisäksi takaistuimet ovat tasaleveät. Hieno ajatus kaipaisi kuitenkin hiukan hiomista. Leveä keski-istuin siirtää reunamatkustajat lähelle ovia ja Eurooppaa varten uudelleensijoitettu takapenkki on kokonaisuudessaan turhan edessä. Tavoitteena on ollut suurentaa tavaratilaa Kiinassa nähdystä malliversiosta ja 580 litran kapasiteetti onkin hyvä suoritus. Liikkeessä Citroën C5 Aircross on kepeän leppoisa ajettava, joskin Sport-ajotilalla saa tarvittaessa ryhtiä ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. EAT8-automaattivaihteisto toimii kiitettävästi jo perustilasta alkaen. Vaivattomimmin 4,50 metriä pitkä tilacrosseri liikkuu 180-hevosvoimaisen BlueHDi-dieselmoottorin voimin. Alustassa on hyödynnetty C4 Cactuksessa Eurooppaan esiteltyjä "Progressive Hydraulic Cushions" -iskunvaimentimia, joista käytetään Suomeksi nimitystä mukavuusjousitus. Uutta taikamattoa joudutaan etsimään edelleen, mutta C5 Aircross on pehmeän mukava usein pintakovien katumaastureiden keskellä. 230 millimetrin maavara antaa mielenrauhaa esimerkiksi pientareelle kapealla vuoristotiellä väistettäessä ja alusta toimii näissä tilanteissa upeasti. Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa, johon mennessä varmistuu myös mallin hinnoittelu. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku