BMW R nine T Scrambler

Ajoneuvot Moottoripyörät Uutinen 18.7.2016

Maistiainen: BMW R nine T Scrambler

Scrambler on aito seikkailupyörä ilman ”turhia” nykajan varusteita.

BMW:n edustajat kertovat ennen koeajoa, että aitoon Scrambler-henkeen kuljettajan kuuluu tuntea tuulen tuiverrus ja aistia ympäröivä sää ajaessa. Miten oikeassa he olivat ja miten konkreettisesti se tuntuu, mietin kun pusken BMW R nine T Scramblerilla eteenpäin rankassa sateessa Garmisch Partenkircheniä ympäröivillä vuoristoteillä.

Perinteinen ilmajäähdytteinen boxer-moottori

Sateesta huolimatta Scrambler osoittautuu rennon letkeäksi matkakaveriksi. Kaksisylinterisen ilmajäähdytteisen boxer-moottorin 110 hevosvoimaa antavat mukavan suorituskyvyn. Pitkittäin asennetun moottorin ominaisuuksiin kuuluu, että paikallaan kaasuteltaessa koko pyörä heilahtaa selvästi oikealle. Ajaessa ilmiötä ei tunnu. Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, kierrosluvun rajoitin tulee vastaan jo kahdeksankympin nopeudessa. Kuutosella moottori vetää puhtaasti seitsemänkympin nopeudesta alkaen. Scrambleria ajetaan korvakuulolla, sillä kierroslukumittaria tai vaihdenäyttöä ei ole. Ne eivät kuulu tähän tyylisuuntaan.

Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma mukavan loiva. Satulassa viihtyy tarvittaessa pitkäänkin. Hallintalaitteet ovat muista BMW:n malleista tutut. Yksinkertainen pyöreä mittari analogisine nopeusnäyttöineen sopii tyyliin.

Muotoilu tärkeintä

R nine T:n USD-etuhaarukka on Scramblerissa korvattu perinteisellä etuhaarukalla. Vanhahtava ilme sopii tyyliin, ja lisäksi jousitus tuntuu erittäin mukavalta. Satulan korkeus on 820 milliä. Kapean rungon ansiosta jalat yltävät tukevasti maahan. Nelimäntäiset jarrusatulat ja tuplajarrulevyt edessä takaavat hyvän hidastuvuuden kohtuullisella jarrukahvan puristamisella. ABS-jarrut kuuluvat varustukseen. Toisena turvallisuutta parantavana varusteena Scramblerissa on ohjausiskunvaimennin. Muuten varustelu on hyvin minimalistinen.

Tärkein Scramblerin ominaisuus on kuitenkin ulkonäkö. BMW:n muotoiluosasto on onnistunut työssään ainakin siitä päätellen, että kuvauspaikan ohittavat motoristitkin pysähtyvät katsomaan ja osoittavat meitä sormet ojossa. Todisteena muotoilun onnistumisesta on myös se, että hyvin saman oloinen R nine T on Saksassa noussut BMW:n kolmanneksi myydyimmäksi malliksi, R1200GS:n ja S1000XR:n jälkeen.

BMW R nine T Scrambler

Moottori: kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori
Iskutilavuus: 1170 kuutiosenttimetriä
Teho: 81 kW (110 hv) / 7 750 r/min
Vääntö: 116 Nm / 6 000 r/min
Paino tankattuna: 220 kg
Hinta: ilmoitetaan myöhemmin

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat