17.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R 1250 GS – Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isosta iskutilavuudesta ja hyvästä suorituskyvystä huolimatta uusi GS tuntuu helpolta ja kevyeltä hallita. Hyvä varustetaso tekee siitä monipuolisen matkakaverin, mutta täydellistä moottoripyörää eivät saksalaiset ole vieläkään valmistaneet. Asfalttitiellä se kääntyy mutkiin lähes ajatuksen voimalla, vain kevyesti päätä kääntämällä mutkan suuntaan. Soratiellä voi keskittyä ajolinjoihin ja muun liikenteen seuraamiseen, sillä 1250-kuutioiseksi kasvatetusta moottorista huolimatta uusi R 1250 GS tuntuu edelleen ketterältä, kokoluokassaan jopa kevyeltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sivistynyt mutta tehokas BMW:n pitkä perinne seikkailupyörien valmistamisessa näkyy lopputuloksessa. Suuria puutteita ei ominaisuuksissa ole, ja uuden moottorin myötä siinä on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla reilusti aitoa voiman tunnetta. Progressiiviseksi säädetyn sähköisen kaasukahvan ansiosta kaasukäden rannetta saa tosin kääntää reilusti ennen kuin voima puhuu. Progressiivisuuden ansiosta pyörä ei yllätä eikä ryntäile tahattomasti, vaan on pikemminkin sivistynyt ja helppo ajettava. Lisäksi kaksisylinterisen vastaiskumoottorin matala pörinä hämää kuljettajaa, sillä korvakuulolta arvioituna moottori vaikuttaa matalaviritteiseltä ja säyseältä. Muihin isoihin kaksimukisiin moottoreihin verrattuna BMW on onnistunut muokkaamaan voimanlähteensä niin, että se vetää puhtaasti kuutosvaihteellakin jo 2000 kierroksen tuntumasta, nykimättä ja värisemättä. Käytettävissä oleva voima kasvaa lineaarisesti kierrosluvun kanssa. Osa toiminnoista häviää informaatiotulvan alle BMW:n väri-TFT-mittaristo on ehkäpä markkinoiden ensimmäinen, jossa on osattu hyödyntää TFT-näytön laajat mahdollisuudet. Kierroslukumittarin punaraja on 9000 kierroksen kohdalla, mutta moottorin ollessa kylmä punaraja laskee 5000 kierroksen tuntumaan ja nousee siitä samaa tahtia kuin moottorin lämpötila. Näytön kontrasti on hyvä ja tekstit riittävän suuria ja selkeälukuisia. Kierroslukunäytössä palkin leveys ja fontin koko kasvavat käytettävän kierrosluvun kohdalla. Miinuspuolelle kirjataan se, että kun mittariin ahdetaan paljon valintoja ja informaatiota, niin osa tärkeistä ominaisuuksista häviää liian monen napinpainalluksen taakse. BMW on onnistunut kätkemään trippimittarin nollauksen niin, että koeajon aikana kukaan käyttäjistä ei onnistunut nollaamaan trippiä. Huolimatta ajotietokoneista ja jäljellä olevan polttoainemäärän näytöstä, moni motoristi haluaa edelleen nollata tripin tankatessa ja pysyä siten perstuntumalla siitä milloin on seuraavan kerran aiheellista pysähtyä tankkaamaan. Sen tulisi onnistua helposti, nopeasti ja ilman ohjekirjaa. Sekään ei auennut ilman ohjekirjaa, miksi taukojen tarpeellisuutta mittaristossa osoittavan kahvikupin kuvan yhteydessä toinen näyttö näytti pyöreää 00:00 lukemaa ja toinen yli kolmen vuorokauden mittaista 73:55 aikaa. Onko kyseessä yleensäkään tarpeellinen tieto kuljettajalle? Sähköinen ESA-jousituksen säätö, avaimeton käyttöjärjestelmä ja ohjaustangon säätöpyörällä operoitava navigaattori tuovat mukavuutta ja ajankulua pitkillekin matkoille. Niihin suhteutettuna tuntuu erikoiselta, että keskiseisontatuki on onnistuttu muotoilemaan niin, että kantapää osuu siihen koko ajan jos ajaa päkiät jalkatapeilla. Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita, kokonaisuutena uusi R 1250 GS on yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. BMW R 1250 GS Moottori: 2-sylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1254 cc Teho: 136 hv (100 kW) / 7750 r/min Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto Istuinkorkeus: 850 / 870 mm Paino tankattuna: 249 kg Tankki: 20 litraa Hinta: 23 480 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku