11.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M5 – Ylistys nelivedolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme saapuneet aikakauteen, jossa 600-hevosvoimaisen perheauton voi valita usealta valmistajalta. Eihän siinä mitään järkeä ole – BMW M5 onkin järjettömän hieno auto. Neliveto. Voi vain kuvitella sitä myhäilyä, jota Audin pääkonttorissa Ingolstadtissa nähtiin, kun Münchenistö ilmoitettiin tuoreimman BMW M5:n saapuvan nelivetoisena. Päätös oli oikea. Edeltävä F10-sukupolvi kärsi heikosta vetopidosta, ja kun ohjauskaan ei tarjonnut liiemmin tietoa, joutui autoa ajamaan lähinnä pelonsekaisin tuntein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Baijerin ryhtiliike Uusi M5 on toista maata. Voimanjaosta löytyy myös takapainotteisempi nelivedon urheiluasetus sekä perinteinen takavetotila. Jo siinäkin vetopitoa riittää juuri sopivasti, vaikka leveitä Pirelli P Zeroja kiusataankin 600 hevosvoimalla ja 750 newtonmetrillä. Perusmoottori on edeltäjästä tuttu mahtipontinen 4,4-litrainen V8 sylinteriryhmien keskelle asennettuine turboahtimineen. Moottori vetää jouhevasti kahdesta tuhannesta minuuttikierroksesta alkaen, eikä meno puudu yläkierroksillakaan. Turboviiveestäkään ei juuri tarvitse kärsiä. Valitettavasti äänimaailma, etenkään sisätiloihin kantautuva, ei ole Mercedes-AMG E 63s:n mahtipontisella tasolla. Voimalan perässä on nyt perinteinen automaatti, kun edeltävä luotti 7-portaiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Automaattivaihteistojen kehitys on ollut niin huimaa, ettei moisesta muutoksesta jää pahaa sanottavaa. Ajamisen ilon paluu Nelivedolla auto ampuu mittaustemme mukaan 0–100 km/h vaivaiseen 3,2 sekuntiin. Ajamisen ilo jatkuu läpi mutkien: M5:n säätyvä alusta kantaa suuren massan ja valtavan pidon hienosti, ja ohjauskin on nyt tehtäviensä tasalla. Ja mikä parasta, mukavuusasetuksilla auto asettuu aloilleen ja kuljettaa neljä aikuista suorituskykyluokka huomioiden erinomaisella mukavuudella. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?