Ajoneuvot | Koeajo | 11.5.2018

Maistiainen: BMW M5 – Ylistys nelivedolle

Olemme saapuneet aikakauteen, jossa 600-hevosvoimaisen perheauton voi valita usealta valmistajalta. Eihän siinä mitään järkeä ole – BMW M5 onkin järjettömän hieno auto.

Jaa artikkeli

Neliveto. Voi vain kuvitella sitä myhäilyä, jota Audin pääkonttorissa Ingolstadtissa nähtiin, kun Münchenistö ilmoitettiin tuoreimman BMW M5:n saapuvan nelivetoisena.

Päätös oli oikea. Edeltävä F10-sukupolvi kärsi heikosta vetopidosta, ja kun ohjauskaan ei tarjonnut liiemmin tietoa, joutui autoa ajamaan lähinnä pelonsekaisin tuntein.

Baijerin ryhtiliike

Uusi M5 on toista maata. Voimanjaosta löytyy myös takapainotteisempi nelivedon urheiluasetus sekä perinteinen takavetotila. Jo siinäkin vetopitoa riittää juuri sopivasti, vaikka leveitä Pirelli P Zeroja kiusataankin 600 hevosvoimalla ja 750 newtonmetrillä.

Perusmoottori on edeltäjästä tuttu mahtipontinen 4,4-litrainen V8 sylinteriryhmien keskelle asennettuine turboahtimineen. Moottori vetää jouhevasti kahdesta tuhannesta minuuttikierroksesta alkaen, eikä meno puudu yläkierroksillakaan. Turboviiveestäkään ei juuri tarvitse kärsiä. Valitettavasti äänimaailma, etenkään sisätiloihin kantautuva, ei ole Mercedes-AMG E 63s:n mahtipontisella tasolla.

Voimalan perässä on nyt perinteinen automaatti, kun edeltävä luotti 7-portaiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Automaattivaihteistojen kehitys on ollut niin huimaa, ettei moisesta muutoksesta jää pahaa sanottavaa.

Ajamisen ilon paluu

Nelivedolla auto ampuu mittaustemme mukaan 0–100 km/h vaivaiseen 3,2 sekuntiin. Ajamisen ilo jatkuu läpi mutkien: M5:n säätyvä alusta kantaa suuren massan ja valtavan pidon hienosti, ja ohjauskin on nyt tehtäviensä tasalla.

Ja mikä parasta, mukavuusasetuksilla auto asettuu aloilleen ja kuljettaa neljä aikuista suorituskykyluokka huomioiden erinomaisella mukavuudella.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW