11.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on malliesimerkki baijerilaisesta autonrakennustaidosta. Huhtikuun 23. päivänä Baijerissa juhlitaan. Aiheena iloon on viisisataavuotias puhtausmääräys, Reinheitsgebot. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on oluen tekemiseen sallituista aineista. Vuonna 1516 päätettiin oluen koostuvan vedestä, ohrasta ja humalasta – hiivaa ei vielä tunnettu. Siitä lähtien moniin saksalaispulloihin on kirjoitettu ylpeästi Gebraut nach dem Bayerischen Reinheitsgebot, pantu baijerilaisen puhtausmääräyksen mukaisesti. Saksalaiset noudattavat periaatetta yhä. Jos automaailmaa säädeltäisiin vastaavin puhtausmääräyksin, täyttäisi BMW M2 kaikki vaatimukset: takaveto, lukkoperä, kuusisylinterinen rivimoottori ja upea alusta. Uutuus on toki nykytyyliin turboahdettu, mutta ahtimia tuskin olisi tunnettu, kun autonrakennusohjeita olisi kirjattu. Koeajoyksilö on varustettu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta onneksi tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali. Herkullinen resepti on vähintään osiensa summa. Alusta on tarkka ja lukkoperän ansiosta käytös johdonmukaista. 370 hevosvoimainen turbomoottori vetää raivolla rajoittajalle asti. M2 on juuri sopivan tehokas Suomeen: voimaa riittää, mutta kiihtyvyydestä ehtii nauttia. Auto ei tunnu yhtä hektiseltä kuin malliston seuraava askel, lähes yliaggressiivinen BMW M4. BMW M2:n suurin vahvuus on auton ominaisuuksien upea tasapaino. Se riemastuttaa mutkateillä ja lapsettaa tunnelissa, mutta häipyy taustalle matkalla ruokakauppaan. Autosta poistuessa on pakko vilkaista upean pulleita lokasuojia. Huhut kertovat M2:nkin pohjana olevan ykkössarjan BMW:n seuraavan sukupolven vaihtavan etuvetoon. Veto olisi taloudellisesti järkevä, tehdäänhän 2-sarjan tila-autot ja katumaasturi X1 jo nyt etuvetopohjalle. Se olisi BMW M2:n kaltaisten puhtaiden takavetonautintojen loppu. Tulevaisuus näyttää, jääkö uutuus joutsenlauluksi reseptissä, joka on synnyttänyt BMW 2002:n, E30 M3:n ja modernin klassikon 1M Coupén. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku