Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 12.10.2017

Maistiainen: BMW 640i xDrive Gran Turismo – kauneus löytyy sisältä

Avarat tilat ja mukavat oltavat. Ne koettuaan BMW 6-sarjan Gran Turismoon suhtautuu uudella tavalla.

Jaa artikkeli

BMW 6-sarjan Gran Turismo on auto, jonka saapuminen saattoi vähän yllättääkin. Se on seuraaja radikaalille 5-sarjan Gran Turismolle, joka saapuessaan kohautti konseptillaan ja kolholla ulkokuorellaan. Gran Turismo, tyypillisesti mukava ja kyvykäs kaksiovinen urheiluauto, tarkoittikin BMW-kielellä perinteisen viistoperän ja tila-auton välimuotoa.

Ehkä suuri yleisö ymmärsi 5-sarjan Gran Turismon väärin. Auto ei voittanut kauneuskilpailuja, mutta sen avarat tilat käänsivät riittävästi ostajia puolelleen.

Sukupolvenvaihdos ja siirtyminen numeroa korkeampaan luokkaan tuovat aiempaa menevämmän muotokielen. Erityisesti perää on saatu näyttämään aiempaa sulavammalta laskemalla sitä 64 millimetriä. Kylkilinjakaan ei enää muistuta tila-autoa.

BMW 640i xDrive Gran Turismo

Pitkä ja korkea

6-sarjan GT:n kattolinja on yhä kömpelön kaareva, mutta muotoilijalle ei ole annettu muita mahdollisuuksia: vaikka auto on madaltunut 21 millimetriä, Gran Turismon kauneus löytyy edelleen sisältä päin. Akseliväli on sama kuin lyhytkorisessa 7-sarjan edustusautossa, joten pidempikin istuu takana herroiksi.

Koska katto käy korkealla, ei laskeva linja uhkaa takaistuimen pääntilaa. Sen ansiosta istuinosa on riittävän korkealla lattiasta, joten reisitukikin on kunnossa. Takaistuin tarjoaa aina tilat kolmelle, mutta Comfort-versio on varustettu sähkösäätöisillä selkonojilla ja sen muotoilussa painotetaan reunapaikkojen mukavuutta.

BMW 640i xDrive Gran Turismo

Keskiarvoltaan kuutonen

Teknisesti 6-sarjan GT on yhdistelmä 5- ja 7-sarjoja. Etuakseli on lainaa isoveljestä, takapyörien tuennasta taas vastaa 5-sarjan Touringin ilmajousitus. Eteen ilmajousituksen saa lisävarusteena.

Yhdistelmä toimii. Koeajoautoksi oli tarjolla vain yhtä painosta, eli 19-tuumaisin runflat-renkain varustettua 640i xDriveä Executive Drive -paketilla varustettuna (ilmajousitus, mukautuva iskunvaimennus, nelipyöräohjaus ja sähköinen kallistuksenvaimennus).

Yhdistelmä tarjoaa mukavat kyydit Portugalin paikoin yllättävänkin rappioituneella tieverkostolla. Ainoa kauneusvirhe on lähes huomaamaton värinä karhealla moottoritiellä, josta todennäköisesti pääsee eroon valitsemalla tavalliset renkaat. Ensivaikutelma melutasosta on lupaava, mutta totuus selviää vasta myöhemmin kotimaan koeajossa.

BMW 640i xDrive Gran Turismo

Ajettavuudeltaan 6-sarjan Gran Turismo tuntuu ehdalta 7-sarjalaiselta. Suuri auto on ketterä ja vaivaton ohjastettava ahtaammissakin paikoissa, kiitos nelipyöräohjauksen ja BMW:n erinomaisen kamerajärjestelmän. Ohjaus on mukavuuspainotteinen ja hivenen etäinen, mutta perustuntuma säilyy miellyttävän luonnollisena. Jos tilanne jostain syystä vaatisi ripeämpää etenemistä, taittuu kookas auto yllättävän ketterästi tiukempiinkin kaarteisiin.

BMW:n toisen sukupolven suuren Gran Turismon voi malliuudistuksenkin jälkeen tuomita pinnallisin syin – joskin huomattavasti edeltäjäänsä loivemmin argumentein. Todennäköisesti mielipide kuitenkin muuttuu, jos auton tiloista ja mukavuudesta pääsee nauttimaan pidemmällä matkalla. Näin ainakin kävi allekirjoittaneelle.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: BMW