19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS on osoitus, että 400-heppainenkin auto voi olla helppo ajettava, kunhan se tulee Ingolstadtista. Kun on hiljattain koeajanut Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63 S Coupén kaltaisia takavetohurjimuksia, uusi Audi TT RS tuntuu niiden rinnalla lähes helpotuksen huokaukselta. Ei TT RS silti mikään neitiauto ole, kaukana siitä. 2,5-litrainen ahdettu viisisylinterinen bensakone antaa käyttöön tasan 400 hevosvoimaa, mikä on 60 hv enemmän kuin edeltävässä mallissa. Identtisestä iskutilavuudesta huolimatta kone on pistetty lohkoa myöten uusiksi. Tarvittaessa TT RS Coupé kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa, ja kaksipaikkainen Roadster saavuttaa saman rajapyykin kaksi kymmenystä hitaammin. Rajoitetun 250 km/h huippunopeuden voi halutessaan nostaa lukemaan 280 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina quattrona Mikä sitten tekee Audi TT RS:stä niin simppelin ajaa? Salaisuutena on kompakti koko (pituus 4,2 m), minkä lisäksi auto on säilyttänyt suhteellisen keveytensä (Coupé: 1 440 kg). Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen uusi TT RS on varustettu sähköisellä monilevykytkimellä toteutetulla nelivedolla sekä seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Niinpä ajokäytös on noihin takavetoisiin viisisataaheppaisiin nähden lähinnä idioottivarmaa. Toki TT RS:nkin varmasti saa lipeämään ja kunnolla, mutta tuollainen 80-prosenttinen vauhti, joka espanjalaisella Jaraman radalla oli jo aikamoista tykitystä, sujui pääpiirteittäin kuin kiskoilla. Vain keventävissä nopeissa kaarteissa oli havaittavissa lievää heilahtelua, mikä ei kuitenkaan vaikuttanut ajolinjaan. Kovissa jarrutuksissa auto kylläkin haki suuntaansa melko selvästi. Kuin tatti tiessä Mitä tulee vetopitoon, provosoimalla perän saa irrotettua hieman keulaa laajempaan luisuun, mutta yleensä mutkat mennään tiukan neutraalissa otteessa, ja kaasua voi polkea melko surutta, vaikka ajonvakautuksen olisi ottanut kokonaan pois päältä. Viiden pytyn murina kuulostaa edelleen hienolta ja nostalgiselta, joskin siinä on aiemmista Hannu Mikkola -muistikuvista poikkeavaa rosoisuutta. Moottorin käynnistäminen ohjauspyörän nappulasta, automaattinen lähtöjärjestelmä, RS-tuunattu virtuaalinen mittaristo sekä kiinteillä pääntuilla varustetut sporttipenkit lisäävät tunnelmaa. Lisää TT RS:n yksityiskohdista ja maantietunnelmista myöhemmin julkaistavassa laajemmassa artikkelissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi, Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?