15.12.2018

Maistiainen: Audi e-tron – ihan tavallinen auto, sähköllä

Audi e-tron

Kauan odotettu ja kypsä: Audin ensimmäinen sähköauto tuntuu ihan tavalliselta autolta.

Yllättävän kauan saksalaiset jaksoivat katsella Teslan yksinvaltaa sähköautomarkkinoiden ylähyllyllä. Audi e-tron -sähköautobrändikin matkasi vuosia konseptiautoista ja piensarjamalleista ladattavien hybridien kautta sähköautomarkkinoille. Nyt odotus on ohitse, täyssähköinen Audi saapuu liikkeisiin alkuvuodesta. Hintalappu alkaa 87 500 eurosta.

Audi e-tron haastaa markkinoilla Mercedes-Benz EQC:n, Jaguar I-Pacen ja Tesla Model X:n. Toisin sanoen kyseessä on sähkökäyttöinen katumaasturi. Toimintamatkaksi luvataan yli 400 kilometriä uudella WLTP-mittaussyklillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelinavaus

Audin tekniikkaan tutustuimme jo aiemmin, mutta kerrattakoon oleelliset: 4,90-metrinen katumaasturi kantaa 95 kilowattituntisen akun ja 408-hevosvoiman huipputehon. Karkeasti ottaen kyse on hyvin suorituskykyisestä viisipaikkaisesta sähkökäyttöisestä katumaasturista, jonka perinteinen mallinimi voisi hyvinkin olla Audi Q6.

E-tronilla Audi saa kunnian olla ensimmäinen saksalainen premium-merkki, joka tuo markkinoille täysikokokoisen täyssähköauton – BMW ja Mercedes-Benz toki ehtivät edelle mainiolla i3-kaupunkiautolla ja harjoittelukappaleelta tuntuneella B-sarjalla.

Audi e-tron
Audi tarjoaa lisävarusteena kameratoimisia peilejä: jätä kauppaan, perinteinen teknologia toimii vielä paremmin.

Sähköautoksi syntynyt

Audi e-tron on rakennettu puhtaasti sähköautoksi: monet polttomoottorimalleihin viittaavat yksityiskohdat juontavat brändisyistä, eivät perusrakenteesta. Audin e-tron -malliperheen ensimmäinen jäsen on puhtaasti sähköauto etutavaratiloineen ja välipohjaan sijoitettuine akkuineen.

Audi e-tron
E-tron erottautuu yksityiskohdilla, perusilme on tuttua Audia.

Se perusteista. Miltä Audi e-tron tuntuu ratin takaa?

Aivan tavalliselta Audilta, mitä nyt voimalinja erottuu sivistyneisyydessään parhaistakin polttomoottoreista ja automaattivaihteistoista. E-tron ei ole mikään Teslan huippumallien kaltainen raketti, kutkuttavaa huippukiihtyvyyttä enemmän siinä miellyttää voimalinjan sulavan nopea reagointi ja katkoton veto. Jarrutuntuma on erittäin onnistunut, yhteistyö energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja hydraulisten levyjarrujen välillä on huomaamattoman saumatonta.

300–400 kilometriä

Ehkä ainoa e-tronin sähkökäytön kavaltava piirre onkin auton noin 2 500 kilon omamassa. Matalan painopisteen ansiosta auto on kohtalaisen kyvykäs kaarteissa, mutta moottoritiellä alusta nypyttää hienoisesti ja hidastetöyssyissä meno on jo vähän ryskivää.

Audi e-tron

Abu Dhabin täysin Suomesta poikkeavan liikenneympäristön vuoksi ensikoeajojen perusteella on vaikea sanoa tarkemmin auton kulutuksesta, mutta liikenneympyröitä sisältäneessä kehätiemäisessä ympäristössä ennakoivalla ajotyylillä kului 23 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, mutta moottoritiellä lukema kohosi noin 30 kilowattituntiin per sata kilometriä. Autolla siis päässee varsin vaivattomasti 300 kilometriin latauksella, eikä taloudellisella ajotyylillä ja hillityillä nopeuksilla WLTP-mittauksen vihjaama 400 kilometriäkään liene mahdoton ajatus.

Ensivaikutelma Audi e-tronista lupaa hyvää: lisävarusteisia kameratoimisia peilejä lukuun ottamatta se ei lähde kikkailemaan, vaan tarjoaa koetellun audimaisen kokemuksen sähkökäyttöisenä. Harkitun konservatiivinen resepti saattaa hyvinkin osoittautua menestykseksi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat