15.12.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi e-tron – ihan tavallinen auto, sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu ja kypsä: Audin ensimmäinen sähköauto tuntuu ihan tavalliselta autolta. Yllättävän kauan saksalaiset jaksoivat katsella Teslan yksinvaltaa sähköautomarkkinoiden ylähyllyllä. Audi e-tron -sähköautobrändikin matkasi vuosia konseptiautoista ja piensarjamalleista ladattavien hybridien kautta sähköautomarkkinoille. Nyt odotus on ohitse, täyssähköinen Audi saapuu liikkeisiin alkuvuodesta. Hintalappu alkaa 87 500 eurosta. Audi e-tron haastaa markkinoilla Mercedes-Benz EQC:n, Jaguar I-Pacen ja Tesla Model X:n. Toisin sanoen kyseessä on sähkökäyttöinen katumaasturi. Toimintamatkaksi luvataan yli 400 kilometriä uudella WLTP-mittaussyklillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelinavaus Audin tekniikkaan tutustuimme jo aiemmin, mutta kerrattakoon oleelliset: 4,90-metrinen katumaasturi kantaa 95 kilowattituntisen akun ja 408-hevosvoiman huipputehon. Karkeasti ottaen kyse on hyvin suorituskykyisestä viisipaikkaisesta sähkökäyttöisestä katumaasturista, jonka perinteinen mallinimi voisi hyvinkin olla Audi Q6. E-tronilla Audi saa kunnian olla ensimmäinen saksalainen premium-merkki, joka tuo markkinoille täysikokokoisen täyssähköauton – BMW ja Mercedes-Benz toki ehtivät edelle mainiolla i3-kaupunkiautolla ja harjoittelukappaleelta tuntuneella B-sarjalla. Audi tarjoaa lisävarusteena kameratoimisia peilejä: jätä kauppaan, perinteinen teknologia toimii vielä paremmin. Sähköautoksi syntynyt Audi e-tron on rakennettu puhtaasti sähköautoksi: monet polttomoottorimalleihin viittaavat yksityiskohdat juontavat brändisyistä, eivät perusrakenteesta. Audin e-tron -malliperheen ensimmäinen jäsen on puhtaasti sähköauto etutavaratiloineen ja välipohjaan sijoitettuine akkuineen. E-tron erottautuu yksityiskohdilla, perusilme on tuttua Audia. Se perusteista. Miltä Audi e-tron tuntuu ratin takaa? Aivan tavalliselta Audilta, mitä nyt voimalinja erottuu sivistyneisyydessään parhaistakin polttomoottoreista ja automaattivaihteistoista. E-tron ei ole mikään Teslan huippumallien kaltainen raketti, kutkuttavaa huippukiihtyvyyttä enemmän siinä miellyttää voimalinjan sulavan nopea reagointi ja katkoton veto. Jarrutuntuma on erittäin onnistunut, yhteistyö energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja hydraulisten levyjarrujen välillä on huomaamattoman saumatonta. 300–400 kilometriä Ehkä ainoa e-tronin sähkökäytön kavaltava piirre onkin auton noin 2 500 kilon omamassa. Matalan painopisteen ansiosta auto on kohtalaisen kyvykäs kaarteissa, mutta moottoritiellä alusta nypyttää hienoisesti ja hidastetöyssyissä meno on jo vähän ryskivää. Abu Dhabin täysin Suomesta poikkeavan liikenneympäristön vuoksi ensikoeajojen perusteella on vaikea sanoa tarkemmin auton kulutuksesta, mutta liikenneympyröitä sisältäneessä kehätiemäisessä ympäristössä ennakoivalla ajotyylillä kului 23 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, mutta moottoritiellä lukema kohosi noin 30 kilowattituntiin per sata kilometriä. Autolla siis päässee varsin vaivattomasti 300 kilometriin latauksella, eikä taloudellisella ajotyylillä ja hillityillä nopeuksilla WLTP-mittauksen vihjaama 400 kilometriäkään liene mahdoton ajatus. Ensivaikutelma Audi e-tronista lupaa hyvää: lisävarusteisia kameratoimisia peilejä lukuun ottamatta se ei lähde kikkailemaan, vaan tarjoaa koetellun audimaisen kokemuksen sähkökäyttöisenä. Harkitun konservatiivinen resepti saattaa hyvinkin osoittautua menestykseksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?