7.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A6 Avant – melkein Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi loi uuden ison farmarimallinsa entistäkin vauhdikkaammin linjanvedoin. Pellin alle saa myös mittavasti uudistetun kaksilitraisen dieselmoottorin kevythybriditeknologialla. Audi A6 kuuluu niihin autoihin, joiden sedan-version esittelyn jälkeen on heti perään odotettavissa myös farmarimallin debyytti. Ja tässä se nyt on – ties kuinka monennen sukupolven A6 Avant, jonka tulemisesta kerroimme jo aikaisemmassa uutisessamme. Nyt pääsimme tutustumaan uutuuteen lähemmin Audin Neckarsulmin tehtaan lähimaisemissa Saksassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viistofarkun paluu Kyseessä on mitä perinteisin automalli, sillä Avant-nimi otettiin käyttöön ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla silloisen Audi 100:n viistoperäversiossa. Tuosta ensimallista ja sen 1980-luvun alkupuolen seuraajasta – jonka takalasi niin ikään oli vielä viisto – Avant muotoutui 1990- ja 2000-luvuilla vähitellen perinteiseksi farmariautoksi. Viime vuosina rinnalle esitellyt matalat viistoperäversiot puolestaan nimettiin Sportbackeiksi, tuoreimpana esimerkkinä rinnakkaismalli A7 Sportback. Tämä tausta huomioon ottaen onkin mielenkiintoista, että uusimman A6 Avantin takalasin kulma on jälleen vedetty edellismallia loivemmaksi – jopa loivemmaksi kuin useimmilla saman luokan kilpailijoilla. Takalasin kulma saattaa sinänsä kuulostaa mitättömältä yksityiskohdalta, mutta se kertoo auton luonteesta etenkin isojen farkkujen segmentissä yllättävän paljon. Audi ei selvästikään tahdo painottaa Avantissa tavarankuljetusta vaan dynaamista imagoa, kun taas esimerkiksi Mercedes-Benz E-sarjan farmarin takaosan muotoilu suorastaan korostaa järkevyyttä. Näin, vaikka Mercedeksellä ei enää ole ”tukenaan” CLS Shooting Brake -sporttifarmaria; Audillahan juuri edellä mainitut Sportbackit hoitavat sen menevämmän puolen. Tavanomaisen tilava Yhtä kaikki, porrasperäisen A6:n sulavat muodot on taas kerran saatu onnistuneesti modifioitua farmarimaiseen muotoon. Ulkokuoresta jäävät parhaiten mieleen – sen viiston takalasin ohella – kyljen alaosan syvät uurteet, melkoisesti ulospäin pullistetut takalokasuojat sekä takavalot yhdistävä alumiinilista. A6 Avantin ulkomitat ja akseliväli ovat kasvaneet vain sentin–parin haarukalla suuntaansa. Silti Audi lupaa sisätilojen venyvän edeltäjämallia väljemmiksi ja asettuvan luokan muun autojen edelle, eikä sen puoleen etu- kuin takatiloissa olekaan moitteen sijaa. Takapenkin reisituki vain vaikutti yhtä vajavaiselta kuin kilpailijoissakin, joihin voi laskea edellä mainitun mersun lisäksi BMW 5-sarjan Touringin, Jaguar XF Sportbraken sekä Volvo V90 -mallin. Tavaratilaa on perusmuodossaan entisen verran eli 565 litraa. Tila on kauttaaltaan varsin matala, mutta toimivilla yksityiskohdilla höystetty: laajennus tapahtuu 40/20/40-suhteessa, sähköisesti liikkuvat tavaratilan peite sekä takaluukku ovat vakiona, ja lisähintaan luukku tottelee myös lastaajan jalan heilautusta. Perusdiesel uudistui Koeajettavista malleista mielenkiintoisin oli 40 TDI, siis kaksilitrainen 204-hevosvoimainen diesel, joka hyödyntää maltillisempaa 12 voltin painosta kevythybridijärjestelmästä. Tämä 2.0 TDI:ksikin kutsuttu kone on uudistettu perusteellisesti, ja se on otettu ensimmäisenä käyttöön juuri uudessa A6:ssa niin sedan- kuin Avant-korimalleissakin. Sivistyneesti käyvän ja riittävän suorituskyvyn omaavan mallin lanseerausvaiheen hinnat lähtevät Avantina 56 951 eurosta. Kaksilitraisen moottorin yhteydessä vetotapana on etuveto ja vaihteistona seitsennopeuksinen kaksoiskytkinlaatikko; manuaalivaihteistoa ei A6-mallistoon enää tehdä, mutta nelivedon tuotanto alkaa myöhemmin tänä vuonna. Toinen alkuun tarjolla oleva moottoriversio on kaksilitraista nelikkoa miehekkäämmin muriseva 50 TDI, joka tarkoittaa kolmilitraista V6-dieseliä 286 hevosvoiman tehoineen ja 48 voltin kevythybridijärjestelmineen. Tämä malli on aina nelivetoinen ja kahdeksanvaihteisella momentinmuunninautomaatilla varustettu, ja maksaa vähimmillään 85 098 euroa. Palaamme tarkempiin ajotuntumiin ja teknisiin yksityiskohtiin myöhemmin julkaistavassa koeajojutussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku