23.4.2018

Maistiainen: Aprilia Dorsoduro 900 – erilainen mutta karismaattinen

Aprilia Dorsoduro 900

Dorsoduron iskutilavuutta kasvatettiin, jolloin luonne muuttuikin yllättäen monikäyttöisemmäksi.

Vuonna 2007 esitelty supermotomainen Aprilia Dorsoduro 750 koki suurimman muutoksensa, kun Euro4-määräysten mukaiseksi päivitetty moottori kasvoi 900-kuutioiseksi.

Iskua pidentämällä kahdellakymmenellä prosentilla kasvanut iskutilavuus poiki vain kolme lisähevosvoimaa, nyt 95, ja vääntö kasvoi kymmenisen prosenttia. Pitkäiskuisen moottorin voimantuotto on nyt erittäin lineaarista ja siten helposti hallittavaa.

Aprilia Dorsoduro 900

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehoa ja luonnetta tarpeeksi

Vajaan sadan hevosvoiman huipputeho ei ehkä essonbaarissa vakuuta, mutta ajossa Dorsoduroon ei osaa kaivata yhtään enempää voimaa.

Supermotomainen korkeus istuinkorkeus 870 milliä, ja siten korkea painopiste tekevät sen, että pyörä ei ole käännöksissä veitsenterävä. Enemmänkin runkogeometria on suunniteltu sopivaksi kompromissiksi, yhdistelmäksi keveää kääntymistä ja riittävää ajovakautta. Tylsäksi Dorsoduroa ei kuitenkaan voi sanoa.

Sähköisen ride-by-wire -kaasun yhteydessä on tarjolla kolme tehokarttaa: Sport, Touring ja Rain. Viimeisin leikkaa huipputehoa noin 25 prosenttia ja Touringissa puolestaan kaasunvaste on pehmeä. Sport on kuitenkin se Dorsoduron juttu, välitön kaasunvaste ja miehekäs voimantuotto ovat juuri sitä mitä kuljettaja kaipaa.

Aprilia Dorsoduro 900

Ajoasento, ääni ja moottori ovat yhdistelmä, joka suorastaan houkuttelee urheilulliseen ajoon.

Mutta…isompi moottori on samalla helpompi ajettava ja se on tasoittanut vanhan Dorsoduron äkkiväärää luonnetta. Urheilullisen ajotavan rinnalla se sallii yhtä hyvin rauhallisemman nautiskelun, ja jopa matkustajan kanssa.

Aprilia Dorsoduro 900

Kiilaa nakupyörärintamaan

Kenelle uusi Dorsoduro sitten on tarkoitettu? Se on mukavampi ja iskutilavuudeltaan suurempi kuin perinteiset supermotot. Se lähestyy supermotomaisesta kulmasta nakupyöräluokkaa, vähän samaan tyyliin kuin KTM 1290 Super Duke R pykälää tehokkaammassa luokassa.

Dorsoduron kilpailijoiksi voidaan laskea esimerkiksi Ducati Monster 821, Yamaha MT-09 ja myös uusi KTM 790 DUKE. Kilpailijat ovat kovia, mutta niin on Apriliakin. Se tarjoaa italialaista temperamenttia, mutta nyt sen verran siloiteltuna, että uusi Dorsoduro on varteenotettava vaihtoehto myös keskikoon nakupyörän ostoa suunnittelevalle.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Aprilia Dorsoduro 900

Moottori: 90-asteinen V2-moottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 896cc
Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min
Vääntö: 90 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 870 mm
Paino tankattuna: 212 kg
Tankki: 12 litraa
Hinta: 13 665 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat