18.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Abarth 124 Spider – katto auki ja menoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarth 124 Spider tarjoaa murinaa ja ajamisen iloa. Abarth 124 Spider luo odotuksia katukuvasta erottuva persoonallisella ulkonäöllään: kori on helmiäisvalkoinen, konepelti ja takaluukku mattamustia. Abarthin paljastava skorpion-merkki pitkän konepellin nokalla vain väkevöittää odotuksia. Abarth on oma Fiatista erillinen automerkkinsä: monin tavoin ärhäkämpi ja hyökkäävämpi kuin sen tavisveli Fiat 124 Spider -avoauto. Auto on kauneimmillaan katto avonaisena, sinisen taivaan alla, valmiina ihasteltavaksi. Kolmen avo-Abarthin ympärillä huokailee pian paatuneinkin autotoimittaja, minä muiden mukana myönnetään. Esimerkiksi etuistuimet ovat erityisen näyttäviä. Kuppimaisten urheiluistuinten reunukset ovat mustaa nahkaa, keskiosa punaista nahkaa, yläosasa on näyttävä Abarth-tikkaus. Punaista tehosteväri kurkkii myös keulamaskin alaosassa, sivupeilien taustoissa ja jarrusatuloissa. Vaihdekepin juuressa on sport-ajoasetuksen kytkin, joka kiiltelee auringossa kuin kerjäten käyttäjäänsä. Auto odottaa, että käyn sen ratin taakse, eikä houkutteluun tarvita kahta kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Murisee ja kulkee Jo kaasupolkimen ensipainallukset paljastavat, että voimaa on. Se on jalostettu sivistyneeksi kokonaisuudeksi, jossa kättä lyövät raaka voima, kerkeä kiihtyvyys ja karkeat käyntiäänet. Merkittävä osa murisevista äänistä on tehty Abarthin takaäänenvaimentimella – jota ei ikävä kyllä saa lisävarusteena. Loppuosan muhkeista Abarth-äänistä tekee Fiat 124 Spideriin verrattuna suurempi ahtopaine ja turboahtimen puhkunta. Väkevät äänet olivat tärkeitä myös tämän auton sielun luojalle eli Carlo Abarthille (1908–1979), joka muokkasi tavallisista Fiateista ennätyksiä rikkovia kilpa-autoja. Miehellä itselläänkin oli bensaa suonissa. Se oli koitua kohtaloksi vakavassa kilpakolarissa, joka sattui vuonna 1938 silloisessa Jugoslaviassa. Mutkateillä kotonaan Abarth 124 Spider on tarkoitettu mutkateille, jotka työllistävät ratinkääntäjän ja kutittelevat auton ja käskijänsä kykyjä. Ja ne kyvyt ovat ainakin auton puolesta riittävät, tuli todistetuksi koeajolla Veronan maisemissa. Takavetoisen ohjaustuntuma on täsmällinen, ajokäytös luontevaa. Abarthin ajettavuudelle tekee terää, että painosuhde etu- ja taka-akselien kesken on ihanteellinen suhteessa 50:50. Hyväkuntoisilla osuuksilla autolla uskaltaa nojata tanakasti ulkokaarteeseen, ilman pelkoa kuskia yllättävästä ajokäytöksestä. Sport-asetuksella takapään saa halutessaan kuivallakin alustalla hieman huojahtamaan kurveista ulos kiihdytettäessä. Äärajoilla elektroninen ajonvakautus käy paimennustöihin – ja hyvä niin. Riittävän rivakka Kiihtyvyydestä kielii saavutus nollasta sataan, joka vie vain 6,8 sekuntia. Jyrkkäkin vastale on siis vain hetken hidaste. Konepellin alla on potkua 170 hevosvoiman verran ja se riittää urheilulliseen ajoon. Abarth on kyvyiltään ja muotoilullisilta yksityiskohdiltaan auto, jonka sydän on Italiassa, ja joka on kotonaan rokonarpisilla vuoristoteillä katto auki, auringonpaisteen helliessä. Aurinkolasit silmille ja matkaan! Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta