25.6.2018 Ajoneuvot MagneRide – näin toimii magneettinen iskunvaimennin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älykkästä tietokoneohjattua iskunvaimennusta voi demonstroida yksinkertaisella lelulla. Auton iskunvaimentimen tehtävä on lopulta yksinkertainen: sen täytyy yksinkertaisesti pitää pyörän ja korin liikkeet kurissa. Pyörän tulisi seurata orjallisesti tienpintaa ja korin kulkea ilman minkäänlaista pystyliikettä. Jos iskunvaimennusta ei olisi, saisi töyssyissä ja kuopissa virittyneet jouset korin vellomaan villisti ylös ja alas. Tällaista käytöstä estetään muuttamalla pyörien kautta jousiin siirtynyt ylimääräinen liike-energia lämmöksi. Tavallisesti se tehdään hallitsemalla öljyvirtaa venttiileillä. Samaa periaatetta on vuosikymmenten aikana hiottu valtavasti eteenpäin. Vaikka iskunvaimentimen tehtävä on sinänsä varsin yksinkertainen, on ne opittu näkemään yhtenä henkilöauton hohdokkaimmista komponenteista. Ne ovat jarrusatuloiden ja istuinten ohella harvoja osia, joiden valmistajia autotehtaat mielellään korostavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Magneteo.. Magneto…äh, magnetoreologinen Ja juuri siihen liittyy tämänkin jutun ydin: uudistuneen Ford Mustangin ensikoeajolla Moottori pääsi tapaamaan BWI Groupin MagneRiden edustajia. MagneRide-iskunvaimentimien toteutustapa on sen verran nerokkkaan yksinkertainen, että yhtiö oli rakentanut aiheesta jopa näppärän demon. Palataan siihen kohta. MagneRide on nimensä mukaisesti magnetismiin perustuva iskunvaimennin. Mistään magneettilevitaatiosta ei ole kyse, vaan magnetoreologisesta nesteestä, mikä suomeksi tarkoittaa nestettä, jonka kyky vastustaa virtaamista riippuu magneettikentästä. Käytännössä iskunvaimentimessa on tietokoneohjatut sähkömagneetit, joiden voimakkuutta säätämällä vaikutetaan nesteen virtausherkkyyteen ja siten iskunvaimentimen vaimennustehoon. Magnetoreologinen neste koostuu synteettisestä öljystä ja mikrometrien kokoisista rautapartikkeleista. https://youtu.be/msbWYuk0Zdg Audin esittelyvideo Magnetic Ridesta on vanha ja saksalaisen kuiva, mutta se kertoo paljon MagneRide-iskunvaimentimien toiminnasta. Yksinkertainen demo kertoo kaiken Tätä MagneRide esittelee hyvin yksinkertaisella koejärjestelyllä: kaksi ruiskua yhdistetään toisiinsa kumiputkella ja paketti täytetään magnetoreologisella nesteellä. Näin ruiskut toimivat mäntinä, jotka työntävät nestettä toistensa välillä. Ne liikkuvat hyvin herkästi, kunnes keskelle ohuimpaan kohtaan asetetaan magneetti. Se jäykistää nesteen välittömästi, ja ruiskusta tulee lähes mahdoton painaa pohjaan. Autossa tämän magneetin tilalla on tietokoneohjattu sähkömagneetti (uusimmissa MagneRide-iskunvaimentimissa peräti kaksi). Käytännössä alustaa ohjaakin sähköinen ohjausyksikkö, joka monitoroi auton liikkeitä ja ohjaa jokaisen pyörän iskunvaimentimia halutun käyttäytymisen takaamiseksi. Nesteen mukautuvan ominaisuuden ansiosta iskunvaimentimen vaimennuskykyä voidaan reilusti ja hyvin nopeasti – valmistajan mukaan jopa 1 000 kertaa sekunnissa. Ensimmäisen MagneRide-alustan esitteli General Motors vuoden 2002 Cadillac Seville STS:ään. Sittemmin iskunvaimentimia on alettu käyttää laajalti GM-konsernissa, mutta niitä hyödynnetään myös muun muassa Ferrareissa, Lamborghini Aventadorissa, Honda NSX:ssä ja esimerkiksi Audin malleissa Magnetic Ride -nimellä. Kuten niin monesti muutoinkin automaailmassa, tarjoaa erinomainen teknologia vasta avaimet hyvään suoritukseen – tärkeintä on se, miten hienosti autonvalmistajan kehitysosasto osaa virittää sen toimimaan. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Audi video: Moottorin työryhmä ja Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?