27.1.2018 Ajoneuvot Pinttynyt maantiesuola irti auton kyljistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auringossa auton kylkiin kuivunut maantiesuola on eräs pahimmista puhdistettavista. Karheuden saa poistettua muutenkin kuin hankaamalla maalipinnan pilalle. Talvisin teille kylvettävä maantiesuola on vuoden ikävimpiä ilmiöitä jokaiselle autonsa maalipinnasta huolehtivalle. Autonpesumotivaatio saattaa myös laskea näillä keleillä, mutta pitkittyneistä pesuväleistä on vain haittaa. Tiheästi autoaan pesevä pääsee helpommalla. Sula suolattu tie ja tienvarsien vähäinen lumi on, erityisesti etelässä, yleinen ajokeli. Juuri kylkiin roiskunut, ja vielä märkä, suolakura irtoaa pinnasta vahaturvallisella esipesulla tai viimeistään käsin pestessä. Näin ainakin jos pinta on suojattu hyvin. Valitettavasti ajan ja lämmön myötä suola pinttyy kiinni pintaan. Lämmin autotalli on pesumielessä vain pahasta autolle, vaikka omaakin runsaasti muita etuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erityisesti esipesu Esipesun tärkeyttä on painotettu jo useammassa jutussa. Maantiesuola halutaan saada irti esipesulla, jotta suolakuraa ei hangata maalipintaan. Pesuvälineellä maalipintaa vasten pyyhittäessä lika naarmuttaa kuin hiekkapaperi. Yltä päältä suolattu ja hiekoitettu auto ei puhdistu, pitkän pinttymisen jälkeen, enää ilman kovia myrkkyjä. Vahaturvallinen esipesuaine on aina paras vaihtoehto, mikäli sen teho riittää auton puhdistamiseen. Tästä kuitenkin puhuttiin jo aiemmassa artikkelissa, joten sitä ei ole tarpeen kerrata. Tällä kertaa keskitytään siihen miten pinttynytkin maantiesuola irtoaa helposti ja maalipintaa naarmuttamatta. Polaric nox-wax on eräs myytävistä hiilivetyliuotinpesuaineista. Pakkauksen mukana ei toimiteta sumutinpäätä, joten sellainen on syytä olla omasta takaa. Hurja hiilivety Käyttöön otetaan liuotinpesuaineet ja näistä nimenomaan vahvemmat, vähemmän ympäristöystävälliset, hiilivetyliuotinpesuaineet. Hiilivetyliuottimia saa käyttää ainoastaan öljynerotuskaivolla varustetuilla pesupaikoilla. Hiilivetyliuottimet eivät ole laimennettavissa vedellä. Hiilivetyliuottimien varoitusmerkit on syytä huomioida. Tästä pakkauksesta niitä löytyy neljä kappaletta. Hiilivetyliuottimen kanssa tulee olla varovainen, sillä ne voivat liian pitkään vaikuttaessaan jättää rumat jäljet sekä maalattuihin pintoihin että muoviosiin. Huuhtelu on tehtävä ennen kuin pesuaine pääsee kuivumaan mistään kohdasta. Liuottimen levitys Hiilivetyliuotin on usein helpointa levittää suoraan pullosta, jollei osta suurempaa pakkauskokoa kerralla. Liuotin myydäänkin toisinaan jo valmiiksi sumutinpäällä - muuten se on hankittava erikseen. Nämä suuttimet muuten tuppaavat hajoamaan nopeasti hiilivetyliuottimen kosketuksesta. Polaricin pakkauksessa on kaatokorkki, joka pitää poistaa sumutinpään asennusta varten. Puukko tai teräväpäinen ruuvimeisseli auttaa huonokyntisiä. Hiilivetyliuottimen voi levittää joko ennen tai jälkeen normaalin esipesun - vaikka toki pelkkää hiilivetyäkin voi käyttää esipesuna. Ennen esipesua käytettäessä esipesuaineen voi levittää suoraan liuottimen päälle tai tehdä välissä huuhtelun. Esipesun jälkeen auto on syytä huuhdella ennen liuottimen levittämistä, sillä muuten hiilivetyliuotin ei pääse kosketuksiin lian kanssa. Ennen esipesua levitettävä liuotin pääsee kosketuksiin kuivan ja likaisen pinnan kanssa, joka on etu. Toisaalta esipesun jälkeen enin kura on huuhtaistu, jolloin liuotin tekee työtä vain pahinta pinttynyttä likaa vastaan. Molemmat järjestykset ovat vaihtoehtoja, sillä ainakaan allekirjoittanut ei ole löytänyt yhtä ylivertaista menetelmää. Hiilivetyliuotin sumutetaan auton pintaan. Toisinaan pelkkä kylkien, keulan ja perän käsittely hiilivetyliuottimella riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huolellinen huuhtelu Hiilivetyliuotin ei saa missään nimessä kuivua maalipintaan. Huuhtelu on tehtävä ajoissa ja siihen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hiilivetyliuotin ei ole vesiliukoinen tuote eikä se huuhtoudu pinnalta yhtä helposti kuin tavallinen autoshampoo. Voimakas pesuaine liuottaa pinttyneenkin suolan lähes hetkessä. Hiilivetyliuotin ei saa kuivua pintaan. Suositeltavaa olisi tehdä tähän perään käsinpesu - erityisesti mikäli autoa ei pestä erillisellä esipesuaineella hiilivetyliuottimen jälkeen. Käsinpesu, ja sitä seuraava toinen huuhtelukerta, varmistaa ettei pieniäkään jäämiä liuotinpesuainetta jää pintaan. Käsinpesu on siksikin järkevää, että saa maalipinnan oikeasti puhtaaksi kun on kerran aloittanut. Hiilivetyliuottimen huuhtelu on syytä tehdä huolellisesti painepesurilla, sillä liuotin ei huuhtoudu tavallisen autoshampoon tavoin pinnasta. Suojaus säältä Valitettavasti hiilivetyliuotin vie vahat mukanaan - ainoastaan laadukas kestopinnoite kestää pesua hiilivetyliuottimella. Siksi auto olisi hyvä suojata edes jollain tavalla pesun jälkeen, ja näistä nopein vaihtoehto on tietenkin spray & rinse -tuote. Yllättäen vaikuttaa muuten siltä, että maantiesuola tarttuisi vähemmän tiukasti luonnonvahoihin kuin synteettisiin suoja-tuotteisiin. Valitettavasti yleiset kauppojen markettivahat ovat yleensä enemmän jälkimmäisiä. Kestopinnoitteet ovat toki sitten asia erikseen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?