14.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – kestopinnoite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kestopinnoite kasvattaa suosiotaan samalla kun uusia tuotteita tulee markkinoille. Aihealue on monimutkainen ja pinnoitteissa on eroja. Kestopinnoite on muutamassa vuodessa yleistynyt autonhoidossa merkittävästi. Tuotteissa on suuria eroja, mutta niin on myös työn suorittajissa. Valitettavasti tämänkään suhteen halvalla ei saa hyvää. Yhä useampi kuluttaja tahtoo maalipinnalleen pitkään pysyvän suojan, jonka hoitoon riittää pelkkä auton peseminen. Toisin kuin vahapinta, kestopinnoite kestää pesua myös vahvemmilla kemikaaleilla esimerkiksi pinttyneen suolakerroksen poistamiseksi. Tämä helpottaa auton puhtaanapitoa. Kestopinnoite helpottaa auton puhdistamista pidemmäksi aikaa kuin vaha tai muu maalipinnan suojatuote. Lika irtoaa pinnasta hyvin ja tarvittaessa voidaan käyttää vahvempiakin kemikaaleja. Tällä hetkellä markkinoilla olevista kestopinnoitteista suurin osa on jonkinlaisia keraamipinnoitteita. Reseptit ovat tietenkin salaisia, joten yksikään yritys ei ole valmis kertomaan tarkkaa koostumusta. Tuotteita tulee valmistajilta ympäri maailman. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kestopinnoite Kestopinnoitteet ovat synteettisiä aineita, jotka tekevät maalipinnasta likaa hylkivän, liukkaamman ja jopa hieman kovemman. Kestopinnoite tunnetaan nimenomaan kestostaan, jolle ei kuitenkaan ole tarkkaa määritelmää. Allekirjoittaneen mielestä vuotta tulisi pitää ehdottomana miniminä, jota ei tosin välttämättä saavuteta ammattikäytössä olevien autojen osalta valtavien kilometrien ja päivittäisten pesujen johdosta. Ongelmana on keston mittaaminen ja tutkiminen. Lupauksia voi olla vaikka minkälaisia, mutta mikä on todellisuus. Useamman vuoden kestäville huipputuotteille on äärimmäisen vaikeaa suorittaa tasapuolista testiä, sillä sama auto pitäisi pinnoittaa puoliksi keskeltä jakaen ja jättää väliin pinnoittamaton alue. Tulokset saataisiin vuosien päästä, jolloin tuotteet ovat pahimmassa tapauksessa korvattu uusilla versioilla. Kestopinnoittaa voidaan auton maalipinnan lisäksi luonnollisesti myös vaikkapa vanteet. Joitakin nopeutettuja testejä voidaan tehdä kemiallisesti tai mekaanisesti pinnoitetta pahoinpitelemällä. Kemiallinen rasitus tarkoittaa vahvasti emäksisiä tai happamia vahvoja pesuaineita, joita käytetään toistamiseen kunnes pinnoite pettää. Mekaanisella kuluttamisella tarkoitetaan käytännössä pinnan hankaamista kunnes pinta ikään kuin kuluu puhki. Nopeutettu testaaminen ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Sellaisen tulokset ovat kyseenalaisia ja, jos tuotteiden keskinäistä paremmuutta voikin arvioida, ainakaan kokonaiskestosta ei saa minkäänlaista kuvaa. Tästä syystä tällainen vertailu ei ole kovin mielekästä. Ennen kestopinnoitteen levittämistä maalipinnan heijastuksen tulisi olla terävä, naarmuton ja hologrammiton myös suorassa auringonpaisteessa. Jos tuote vaatii tarkastuskäsittelyitä, pesua tietyllä aineella tai suojan lisäämistä jollakin, on syytä miettiä toimiiko pinnoite oikeasti vai jatketaanko suojaa näillä muilla toimenpiteillä. Oikeasti toimivaa maalipinnan kestopinnoitetta saa pestä millä tahansa pH-arvoltaan jokseenkin kohtuullisella pesuaineella ja se kestää tästä huolimatta reilusti yli vuoden tai muutaman kymmenen tuhatta ajokilometriä. Kestopinnoitteen hinta Kestopinnoitteen asennus on syytä jättää ammattilaisille tai muuten koulutetuille tekijöille. Edes uutena ostettavan auton maalipinta ei ole tavallisesti täysin virheetön, vaikka luonnollisesti lähentelee sitä. Tästä syystä jonkinasteinen kiillotus on lähes poikkeuksetta paikallaan, vaikka uudelle autolle se on huomattavasti nopeampi suorittaa kuin pahassa kunnossa olevalle maalipinnalle. Keraamipinnoite toimii ikään kuin suurennuslasin tavoin. Se korostaa täydellisen maalipinnan kiiltoa, mutta myös kuluneen pinnan mikronaarmua tai muita virheitä. Mielestäni pinnoituksen lähtökohtana tulisi aina olla virheetön pinta, sillä kestopinnoite korostaa lähes suurennuslasin tavoin kaikkea maalipinnassa. Upea maalipinta näyttää pinnoitettuna vielä upeammalta, mutta naarmuinen tai huonosti hologrammeille kiillotettu entistäkin huonommalta. Samalla kaikki mahdolliset virheet suljetaan näkyville kalliin ja hankalasti kiillotettavan pinnan alle. Työntekijän palkka, työtilan vuokrat, auton pesut, maalipinnan kiillotus, pinnoitteen levittäminen sekä auton seisottaminen kuivassa ja lämpimässä pinnoitteen kuivumisen ajan kerryttävät kustannuksia työn suorittavalle yritykselle. Hyvin suoritettu pinnoitus maksaa suuria summia, mutta laadusta kannattaa maksaa. Laadukas kestopinnoite hylkii vettä ja likaa tehokkaasti. Vesi pisaroituu erittäin korkeiksi pyöreiksi pisaroiksi ja vesimassat valuvat itsestään pois. Näistä syistä kestopinnoituksen hinta, tarpeellisine kiillotuksineen, on enemmänkin nelinumeroinen kuin kolminumeroinen summa. Sadalla tai kahdella sadalla eurolla ei voi saada laadukkaasti tehtyä kestopinnoitusta. Huonosti tehty suoritus aiheuttaa enemmän harmia kuin hyvää, joten epäilyttävän halpa kestopinnoitetyö kannattaa kiertää kaukaa. Tulemme Moottorin autonhoitojuttusarjassa vielä esittelemään kestopinnoitteen asentamisen. Tätä varten tulee kuitenkin osata ensin kiillottaa maalipinta virheettömäksi ja sitten opetella käyttämään kestopinnoitetta. Tie on pitkä ja vaativa, mutta sen voi kulkea menestyksekkäästi innokkaasti opettelemalla. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?