28.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – hybridivaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridi tarkoittaa kahden asian yhdistelmää. Hybridivaha yhdistää ihmisen kehittelemät synteettiset ainesosat luonnon antimiin eli vahoihin. Moottorin autonhoitosarjassa on jo esitelty kestopinnoite ja sealant maalipinnan suojatuotteina. Niistä kumpikaan ei sisällä luonnonvahoja, joten siirrymme juttusarjassa hitaasti vahojen suuntaan. Käsittelyssä oleva hybridivaha on yhdistelmätuote. Hybridivaha lienee jopa yleisin maalipinnan suojatuote, sillä suuri osa kaupoissa vahoina myytävistä tuotteista sisältää yhden tai useamman luonnonvahan lisäksi joitain synteettisiä ainesosia. Pyrkimys yhdistää ihmisen ja luonnon aikaansaannosten parhaat puolet on varsin ymmärrettävä. Kuvan maalipinnalla on vielä hieman suojaa, mutta veden pisarointi on jo heikentynyt. Uusi suojaus on hyvästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridivaha Autonhoitojuttusarjan edellisessä osassa muistutettiin, että on tärkeää erottaa luonnonvahat synteettisistä suojatuotteista. Tällä kertaa ne on kuitenkin yhdistetty samaan tuotteeseen. Edelleen on hyvä ymmärtää mitkä kaksi tekijää on yhdistetty ja miten tämä vaikuttaa. Hybridivaha syntyy yhdistämällä sealant ja luonnonvaha. Samalla myös synteettisten ja luonnonvahojen ulkonäkövivahteet saattavat sekoittua. On vaikeaa määritellä hybridivahalle tiettyä ominaisuutta, ulkonäköä tai muuta yhdistävää tekijää. Sen ominaisuudet riippuvat suuresti esimerkiksi siitä mikä tuotteen vahapitoisuus on. Hybridivaha voi olla kuvan mukaisesti kiinteää, mutta myös nestemäistä. Hybridivahan voi nimittäin valmistaa monella tavalla. Usein lähtökohtana on luonnonvahapohjainen tuote, johon lisätään synteettisiä ainesosia esimerkiksi keston parantamiseksi. Aivan yhtä mahdollinen on myös sealant, jota jatketaan hitusella jotakin luonnonvahaa. Aihe on loppupeleissä varsin monimutkainen. Teoriassa hybridivaha saattaa yhdistää sealantin ja luonnonvahan parhaat puolet yhteen tuotteeseen. Käytännössä tilanne voi olla jopa päinvastainen. Myös hybridivahojen joukossa on hyviä ja huonoja tuotteita. Vaahtomuovinen vahanlevitystyyny ja mikrokuituliina muodostavat parhaan välineistön kiinteän hybridivahan käyttöön. Bouncer´s #22 Tällä kertaa esimerkkituotteena on englantilaisen Bouncer’sin ensimmäinen myyntiin tullut vaha #22. Se on julkaistu Dodo Juicen Indepent Wax Labelin kautta ja jälleenmyynti on siis kytköksissä Dodo Juicen kanssa. Kyseessä on autonhoidosta kiinnostuneen yksityishenkilön pitkäaikaisen vahanvalmistusharjoittelun lopputulos, joka on sittemmin kaupallistettu. Bouncer’s #22 sisältää karnaubavahan ja mehiläisvahan lisäksi tuotteen ominaisuuksia tehostavia synteettisiä ainesosia. Tämä tekee siitä hybridivahan. Sen koostumus on hyvin kiinteä, mutta tuotetta tarttuu levittimeen silti helposti sopiva määrä. Pieni määrä kiinteää vahaa levittimeen riittää. Hybridivaha Bouncer’s #22 irtoaa purkista kevyellä pyyhkäisyllä. Tuotteen käyttö on helppoa, kunhan muistaa muutaman perusasian. Jälleen on todettava, että nämä opit eivät sovi kaikkien hybridivahojen käyttöön. Erilaisia tuotteita on yksinkertaisesti liikaa yleispätevien käyttöohjeiden kirjoittamiseksi. Bouncer’sin hybridivahan käyttö muistuttaa muita kiinteitä maalipinnan suojatuotteita. Vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina ovat käyttäjän parhaat apuvälineet. Levittimen voi kastella vedellä ja rutistaa mahdollisimman kuivaksi ennen käyttöä, jolloin sisään jää sopivasti kosteutta estämään vahan imeytymisen syvälle levittimen uumeniin. Kiinteää vahaa levitetään erittäin ohuesti pinnalle, jotta ainejäämien pyyhkiminen on myöhemmin helppoa. Tämän jälkeen vahan pintaa pyyhkäistään kevyesti levittimellä ja hybridivahaa levitetään mahdollisimman ohuelti auton huolellisesti puhdistetulle kuivalle maalipinnalle. On suositeltavaa levittää pieniä, esimerkiksi konepellin kahdeksasosan kokoisia alueita, kerrallaan. Yhden kokonaisen auton paneelin jälkeen voi pyyhkiä mikrokuituliinalla ainejäämät edelliseltä. Eli esimerkiksi konepellistä aloitettaessa voi etulokasuojan levittämisen jälkeen pyyhkäistä jäämät konepellistä ja edetä levittämään vahaa oveen. Näin edeten koko auto tulee käytyä kätevästi läpi vahalle sopivin kuivumisajoin. Bouncer’s #22 tarvitsee hetken kuivahtamisen pinnalla ennen kuin ainejäämät tulee pyyhkiä pois. Ohuesti levitetyn vahan jäämien poistaminen sujuu vaivattomasti mikrokuituliinalla. Hybridivaha #22 hylkii vettä pisaroituen luonnonvahaa muistuttavalla tavalla. Sen kesto on useita kuukausia ja jopa puoleen vuoteen on mahdollista yltää kevyemmällä auton käytöllä ja hellävaraisilla pesuilla. Kaksikakkonen ei värjää maalaamattomia muoviosia valkoiseksi vaan sopii myös niiden suojaamiseen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta