25.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotusaineet ovat mystinen aihe, johon liittyy paljon uskomuksia ja luottoa vanhaan tuttuun. SMAT ja DAT ovat tärkeitä lyhenteitä kiillotusaineiden käytön ymmärtämiseksi. Kuten viime viikolla totesimme, kiillottamisen tärkeimmät muuttujat ovat kiillotusaineet ja -laikat. Erilaisten aineiden ja laikkojen hyödyntäminen on taitavan kiillottajan merkki. Sopivan yhdistelmän valitseminen lähentelee toisinaan taidetta, mutta perusteet on hyvä hallita. Tämän viikon aiheena ovat siksi kiillotusaineet. Näillä tarkoitetaan erittäin hienoja hiomatahnoja, jotka poistavat materiaalia maali- tai lakkapinnasta. Kiillottamisen tarkoituksena on poistaa riittävästi materiaalia, jotta pienet naarmut poistuvat. Tässä artikkelissa käsitellään vain oikeita kiillotusaineita, joilla on tarkoitus poistaa maali- tai lakkapintaa. Primer on Gyeonin viimeistelykiillotusaine, jolla on yksi erityinen piirre. Sen ainejäämiä ei ole välttämätöntä pyyhkiä rasvanpoistoaineella pois kiillotuksen jälkeen, jos tarkoituksena on levittää saman valmistajan pinnoite. Kiillotusaineisiin eivät kuulu minkäänlaiset vahat tai suojatuotteita sisältävät All-In-One -tuotteet. Jälkimmäisellä tarkoittaa aineita, jotka puhdistavat, hiovat hienosti, täyttävät mikronaarmua ja suojaavat pintaa. Nämä eivät kuitenkaan ole maalipinnan koneellista kiillottamista vaan enemmänkin maalipinnan virheiden väliaikaista piilottamista. Naarmuja ei siis oikeasti kiillotettaessa peitetä, jotta ne eivät pesujen myötä palaa näkyviin. Uusia naarmuja maalipintaan saattaa toki syntyä. Kiillotusaineen maskaavuus, eli kyky peittää ja täyttää naarmuja, on kuitenkin epätoivottu ominaisuus. Se vain hankaloittaa pinnan tarkastelua kiillotuksen aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiillotusaineet: karkeus on tärkein tieto Kiillotusaineita useita eri karkeuksia, joilla säädetään leikkaavuutta. Tästä puhuttiin jo viime viikolla, sillä se on myös kiillotuslaikan ominaisuus. Leikkaavuudella tarkoitetaan sitä kuinka nopeasti maalipintaa poistuu työstettäessä. Gyeonin kiillotusaineisiin on merkitty leikkaavuus (cut) ja viimeistely (finish). Kuvan Polish on sarjan keskimmäinen kiillotusaine. Kuten kiillotuslaikankin tapauksessa, myös kiillotusaineen leikkaavuus on valitettavasti lähes suoraan verrannollinen siihen kuinka suuri riski on jättää epätoivottuja ja rumia hologrammeja jälkeensä. Leikkaavuutta tarvitaan haluttaessa poistaa maalipinnasta naarmuja, mutta kauniin lopputuloksen aikaansaamiseksi vaaditaan erittäin hienoja ja vähän leikkaavia viimeistelykiillotusaineita. Tästä syystä jokaisella kiillotusaineita valmistavalla yrityksellä on useita erilaisia vaihtoehtoja. Lähes aina yhden auton kiillottamiseen käytetään useampaa tahnaa. Poikkeuksena on jos tarkoituksella tyydytään parhaaseen yhdellä aineella, eli kiillotusvaiheella, saavutettavaan jälkeen. Aineet jaetaan tavallisesti hienosta (englanniksi esim. fine, final polish) karkeisiin (englanniksi esim. cutting, heavy cut, compound). Schollin kiillotusainesarja kattaa suuren määrän erilaisia kiillotusaineita erilaisiin tilanteisiin. Osa soveltuu paremmin erittäin koville lakkapinnoille ja toisissa on poikkeuksellisen paljon liukastetta tahmaavia pintoja varten. Vaihtoehtojen määrä saattaa hirvittää alussa, mutta se tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Pelkästään kiillotusaineen leikkaavuuden lukeminen purkin kyljestä ei riitä. Kiillotusaineen karkeus saattaa myös muuttua kiillotuksen aikana ja tästä syystä on ymmärrettävä englanninkieliset lyhenteet SMAT ja DAT. SMAT ja DAT - hajoaako partikkeli? Näistä kahdesta ehkä hieman perinteisempi on DAT eli Diminishing Abrasive Technology. Tämä tarkoittaa hajoaviin hioma-aineisiin pohjautuvaa ainetta. DAT-aineessa hiomapartikkeli on siis alussa karkeampaa, mutta se pilkkoutuu pienempiin hiukkasiin kiillotustyön edetessä. Nämä on osattava ajaa oikealla tavalla loppuun asti, jotta hiukkaset pilkkoutuvat oikein ja hyvä lopputulos saavutetaan. Gyeonin leikkaavin kiillotusaine on nimeltään Compound ja perustuu kiillotuksen aikana hajoaviin partikkeleihin. Tämä teknologia on englanninkieliseltä lyhenteeltään DAT. Hieman uudempaa tekniikkaa edustaa Super Micro Abrasive Technology, joka lyhennetään SMAT. Näihin lukeutuvat erittäin pienillä hiomapartikkeleilla toteutetetut kiillotusaineet. Äärimmäisen pieniä partikkeleita tärkeämpää on ymmärtää, että SMAT-aine ei pilkkoudu kiillotuksen aikana. Hiovat partikkelit pysyvät koko ajan samankokoisina. Tästä syystä SMAT-aineella kiillotuksen voi lopettaa milloin tahansa, mutta koneen käyttö viimeisellä vedolla korostuu. On makuasia kumpaa suosii, mutta on äärimmäisen tärkeää tietää ja ymmärtää aineen toiminta. Muuten hieno lopputulos on tuurin kauppaa eikä suinkaan osaamisesta kiinni. Ensi viikolla tartutaan vihdoin kiillotuskoneeseen ja käydään läpi kuinka sitä käytetään. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Katso myös muut autonhoitojutut sarjastamme! Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?