4.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjan jatkuessa esittelemme aloittelijalle soveltuvan edullisen ja järkevän kiillotuskonevaihtoehdon. Juttusarjan edellisessä osassa käsittelimme erilaisia kiillotuskonetyyppejä, mutta emme syventyneet yksittäisiin vaihtoehtoihin. Koneita on aivan liikaa niiden kaikkien käymiseksi läpi. Kiillotuksesta kiinnostuva aloittelija säikähtää kuitenkin helposti usean sadan euron hintaisia ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja kiillotuskoneita. Tämän seurauksena saatetaan päätyä ostamaan huputettava vahauskoneena markkinoitava työkalu ja pettyä pahemman kerran. Usein näitä vielä käytetään vahajäämien poispyyhkimiseen, jolla ei ole mitään tekemistä maalipinnan kiillottamisen kanssa. Vahajäämien pyyhkimiseen ei tarvitse, eikä tule, käyttää konetta. Cyclokoneen liike muistuttaa kaksin käsin kiillottamista, jossa molemmat laikat tekevät pyörivää liikettä. Siksi esittelemme edullisimman järkevän tavan tutustua kiillotuksen saloihin. Kyseessä on kaksilaikkainen kummajainen, joka tunnetaan nimellä cyclo. Sellaisenkin voi ostaa laadukkaana suurella rahalla, mutta markkinoilla on myös käyttökelpoisia edullisia kopioita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikea Cyclo – laatua ja hintaa Jutun aiheena on amerikkalainen Cyclo Polisher, jonka historia ulottuu 1950-luvulle asti. Nykyään se valmistaa useampaa tuotetta tässä samassa kiillotuskoneperheessä. Kaikkia yrityksen valmistamia kiillotuskoneita kuitenkin yhdistää sama muotoilu ja lähes sama toiminnallisuus. Koneet eroavat toisistaan lähinnä käyttövoimansa osalta. Cyclo Polisher on muotoilultaan helposti tunnistettava kaksilaikkainen vapaasti pyörivä epäkeskokone. Juuri kaksilaikkaisuus erottaa sen kilpailijoista. Valmistaja vertaa koneen tekemää liikettä käsin kiillottamiseen, mutta luonnollisesti koneella saavutetaan ylivertainen teho. Kiillotuskoneissa on usein vaihdettava talla, mutta cyclokopion tallat ovat kiinteät. Talloissa on tarrapinta kiillotuslaikan kiinnittämistä varten. Koneen paine ja työstön teho jakautuu tässä kahdelle laikalle, jotka tekevät epäkeskoliikettä. Tämä estää kiillotettavan maalipinnan kuumenemista. Cyclo on osin siksi turvallinen myös aloittelevan kiillottajan käsissä kunhan muistaa varoa kolhimasta talloja puskurien, peilien tai ovenkahvojen reunoihin. Aito Cyclo Polisher on pakattu alumiinikuoriin. Sitä ei tule sekoittaa edullisiin kopioihin, sillä yhteistä näillä on lähinnä ulkonäkö. Alkuperäinen Cyclo Polisher on erittäin laadukas ja pitkäikäinen työkalu kovaan käyttöön. Valitettavasti samasta syystä se ei ole otsikossa mainittu edullisin kone aloitukseen. Cyclo Polisher maksaa mallista riippumatta satoja euroja. Kiillotukseen tarvitsee aina myös laikkoja ja tähän koneeseen ne on hankittava aina parina. Kiillotustahna on värjännyt kuvan oransseja laikkoja. Halpa cyclokopio Tämä johdattaa meidät katselemaan samaan perusajatukseen pohjautuvia halpoja kopioita. Esimerkiksi Bilteman, koomisesti nimeämä, Vahaus- ja kiillotuskone 2x95mm ja Clas Ohlsonin myymä Cocraft HPT 350 ovat edullisesti toteutettuja kopioita alkuperäisestä Cyclosta. Jo noin 50 euron sijoituksella pääsee käsiksi kiillotuskoneeseen. Bilteman pakkauksen mukana toimitetaan myös varahiilet sekä pari kiillotussieniä ja -tyynyjä. Jälkimmäisistä sienet ovat jokseenkin käyttökelpoisia, mutta ohuilla kangaspaloilla ei kannata maalipintaan koskea. On toki ymmärrettävä, että laatu ei ole alkuperäisen veroinen. Hinta näkyy ja tuntuu, sillä edullinen kopio tärisee, värisee ja rämisee. Ulkokuorikin on muovia. Lisäksi esimerkiksi Bilteman koneen mukana tulevat laikat olisi suositeltavaa korvata heti paremmilla. Edullinen cyclokopio tarjoaa kuitenkin todella paljon vastinetta rahalle. Ergonomia- ja laatuasiat eivät paina samalla tavoin henkilöä, jonka aikeissa on kiillottaa vain oma auto. Cyclokopio on kiillotuskoneeksi hidas ja ergonomialtaan keskinkertainen, mutta toisaalta helppo ja varsin turvallinen aloittelijallekin. Bilteman myymä kopio Cyclo Polisher -kiillotuskoneesta poikkeaa alkuperäisestä esimerkiksi muovisen ulkokuoren osalta, mutta tarjoaa hyvän vaihtoehdon aloittelijalle. Harrastuksen edetessä kasvaa myös houkutus hankkia tehokkaampi ja kalliimpi kone, joka on usein suoravetoinen. Tällöin Cyclokopion voi säilyttää hyllyssä poikkeuksellisen pehmeän suorakiiltomustan maalipinnan viimeistelyn varalle, jos tehtävästä ei tunnu millään suoriutuvan hologrammittomasti suoravetoisella koneella. Monella kiillottajalla onkin valikoimissaan kaksi konetta: suoravetoinen ja epäkesko. Myös cyclokopiosta löytyvät perinteiset painikkeet käynnistämiseen sekä nopeuden säätämiseen. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku