11.11.2017

Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet

Maalipinnan kiillotus

Suoravetoisessa kiillotuskoneessa on tavallisesti irrotettava alustalla, johon kiillotuslaikat kiinnitetään. Koneen mukana tuleva kannattaakin usein vaihtaa parempaan.

Kolmen edellisen viikon juttujen myötä on saatu lievä etupurenta auton koneellisen kiillottamisen maailmaan. Perusteiden jälkeen otettiin haltuun kiillotuskoneet kahdessa erillisessä jutussa. Nyt päästään etenemään tarpeellisten varusteiden suuntaan.

Kiillotustarpeisiin lukeutuvat muun muassa laikkaharja sekä sopiva teippi. Näihin palataan myöhemmin tässä samassa artikkelissa, sillä vieläkin tärkeämpi osa kiillotusta on alustalla. Kiillotusaineet ja -laikat ovat luonnollisesti myös välttämättömiä kiillotuksen kannalta, mutta niistä julkaistaan omat artikkelit.

Maalipinnan kiillotus
Suoravetoinen kiillotuskone lyhyellä jatkolla ja pehmeällä erittäin pienellä tallalla sopii ahtaisiin paikkoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Irtoaa jos irtoaa

Alustalla on se osa, joka on koneen ja varsinaisen kiillotuslaikan välissä. Erityisesti puhekielessä se lyhenee toisinaan vain tallaksi. Suoravetoisessa koneessa on tavallisesti mahdollisuus alustallan vaihtoon, joka on lähes poikkeuksetta kiinnitetty M14-kierteellä kiillotuskoneeseen.

Epäkeskokoneisiin ei ole aina mahdollista tai tarkoituksenmukaista vaihtaa tallaa, mutta moniin koneisiin sekin onnistuu. Epäkeskokoneen erilaisesta toimintatavasta johtuen muutokset kohdistuvat lähinnä laikan kokoon. Koneesta riippumatta kiillotuslaikka kiinnitetään tallaan lähes poikkeuksetta tarrakiinnityksellä.

Kokoa ja kovuutta

Talloja valmistetaan erilaisista materiaaleista kovamuovisesta erittäin pehmeään vaahtomuoviin ja kaikkea siltä väliltä. Ominaisuudet vaihtelevat suuresti tallan jäykkyyden mukaan. Lisäksi on erikokoisia alustalloja. Sopivan tallan valinta mahdollistaa onnistuneen kiillotuksen.

Suoravetoisen koneen tapauksessa laikan jäykkyydellä on suuri merkitys. Aloittelijan on suositeltavaa välttää kovamuovisia talloja ja suosia pehmeämpiä. Muutenkin vaahtomuovilaikkojen parina kannattaa suosia hieman joustavia talloja. Kovamuovinen talla on parasta jättää vain karvalaikan pariksi - ja osaaviin käsiin.

Maalipinnan kiillotus laikat
Vasemmalta: pieni oranssi alustalla, keskikokoinen pehmeähkö valkoinen talla sekä kovamuovinen, karvalaikalle sopiva, talla.

Pehmeällä tallalla varustettua konetta on nimittäin helpompi ajaa, sillä se ei vetele yhtä paljon kuin kovemmalla tallalla. Varjopuolena sillä ei saa yhtä paljon tehoa kantattaessa, eli konetta maalipintaan nähden kallistettaessa. Aloittelijan tulisi joka tapauksessa välttää kanttaamista, joten ongelmasta ei tarvitse huolehtia kiillotuksen alkutaipaleella. Koneen ajamiseen liittyviin tekniikoihin päästään juttusarjan myöhemmissä osissa.

Ensimmäiseksi tallaksi suoravetoiseen koneeseen olisi suositeltavaa valita keskipehmeä vaihtoehto. Se on yleiskäyttöinen sopien kaikkeen tarvittavaan. Valitettavasti koneen mukana sellaista hyvin harvoin toimitetaan. Epäkeskokoneen tapauksessa, karkeasti yleistäen, tallaan ei tarvitse kajota.

Tallan koko on teoriassa helppo valita, sillä se kulkee käsi kädessä kiillotuslaikkojen kanssa. Suoravetoiseen koneeseen yleinen laikkakoko on 5,5 tuumaa ja sitä vastaava talla on halkaisijaltaan 123 millimetriä. Laikan tarrapinnan ja alustallan on toivottavaa olla samankokoiset. Tällöin talla tukee oikealla tavalla, mutta sen ja maalipinnan kohtaaminen ei muodostu riskiksi. Tarkempaan työhön kaipaa sitten pienempiä laikkoja, joille on toki ostettava pariksi myös pienempi alustalla.

Laikkaharja, teippi ja muut tarpeet

Laikkaharja ja maskausteippi kuuluvat himokiillottajalle tuttuihin varusteisiin.

Eivätkä kiillotukseen tarvittavat varusteet suinkaan tallaan lopu. Mikrokuituliinoista on jo kirjoitettu ja valaistukseen palataan myöhemmin. Seuraavissa kahdessa artikkelissa käsitellään kiillotusaineita sekä -laikkoja. Kaksi tarvetta kulkee kuitenkin tarkan kiillottajan matkassa.

Näistä lähettyvillä on aina oltava niin sanottu laikkaharja. Kesken kiillotuksen laikkaa tulee puhdistaa tahnajäämistä, jotta laikka ei tukkeudu. Tämä tehdään laittamalla kone päälle ilmassa ja painamalla laikkaharja laikkaa vasten. Nimensä mukaisesti se harjaa vanhat tahnajäämät irti laikasta, jonka jälkeen kiillotusta voidaan jatkaa normaalisti. Vaihtoehtoisesti laikan puhdistamiseen voi käyttää paineilmaa.

Toinen on maskausteippi. Teipillä peitetään kohdat, kuten esimerkiksi maalaamattomat muoviosat, joita ei haluta kiillottaa. On hyvä ajatus panostaa laadukkaaseen teippiin. Hyvä teippi tarttuu oikein, mutta ennen kaikkea irtoaa maalipinnasta ja muista osista liimajäämiä jättämättä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Luetuimmat