19.3.2016 Ajoneuvot Maailman paras kanta-asiakasetu: 1962 Ferrari 400 Superamerica Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vapiskaa leimakortit ja paistinpannut, Ferrarin kanta-asiakkuuseduilla kaapataan koko huutokauppa. Pisteet, bonukset ja pinssit ovat ihan kivoja kanta-asiakkuusetuja, mutta Ferrarilla oltiin askel edellä jo 1960-luvulla. Superamericat ja Superfastit luotiin lähes varta vasten yhtiön toistuvia asiakkaita varten, jotka merkkiuskollisuudellaan ja merkittävällä varallisuudellaan olivat ansainneet paikan valmistajan auringon alla. Eikä Ferrari tietenkään autoja ilmaiseksi tarjonnut, kunhan tehtaan ystäville tarjottiin mahdollisuus ostaa jotain erityistä. Tähän tilaisuuteen tarttui Erwin Goldschmidt vuonna 1962. Goldschmidt oli sangen tyypillinen Ferrarin kanta-asiakas ja juuri sopiva omistaja Superamericalle. Saksalaisen pankkiirin poika otti kaiken irti siitä, että perhe oli paennut Saksasta Yhdysvaltoihin vuonna 1933. Sodan jälkeen hän jahtasi vuosikymmeniä taideaarteita, jotka natsit olivat vääryydellä myyneet perheen mittavasta taidekokoelmasta. Taideteosten palautuessa ne päätyivät usein myytiin Sotheby'sin huutokauppatalon kautta uusille omistajille, joten ei ihme, että autourheilijan nimi tunnettiin Ferrarilla. Joulukuussa 1962 Goldschmidtit lomailivat huikeasta tiestöstään tunnetussa Sveitsin Davosissa, joten oli luontevaa järjestää auton toimitus sinne. Ferrarin tehdaskuljettaja ajoi auton paikalle Modenasta. Tarkasti tilattu auto sisälsi esimerkiksi kilpailutyyliset peitetyt ajovalot sekä etupenkkien väliin asennetun satulaistuimen perheen lapsia varten. Goldschmidtin tilaamien erikoisvarusteiden lisäksi autosta löytyi useampi tanko hänen lempisalamiaan, kiitoksena Enzo Ferrarilta. Perhe sisäänajoikin autoa Euroopan lomallaan noin 2 100 kilometriä, jonka jälkeen auto huollettiin tehtaalla ennen sen toimittamista Yhdysvaltoihin. Euroopassa 400 Superamerica, korinumeroltaan 3949 SA, oli tullut tunnetuksi jo aiemmin. Hyvillä varusteilla tilattu auto oli esillä Torinon autonäyttelyssä vuonna 1962 Pininfarinan osastolla, sillä olivathan kovakattoiset pitkän akselivälin Superamericat klassisen muotoilutalon valmistamia. Auto myös esiintyi Pininfarinan lehdistökuvissa ja päätyi siten kuvitukseksi useaan Ferrari-julkaisuun. Myöhemmin kirkkaanpunainen Ferrari entisöitiin uudelleen siniseksi, joskin väri valittiin huolella Pininfarinan aikakauden katalogista. Samassa yhteydessä musta nahkasisustus vaihdettiin ruskeaan, mutta esimerkiksi Goldschmidtien tilaama satulaistuin jätettiin autoon. Restauroinnissa kiinitettiin huomiota alkuperäisten paneeleiden säästämiseen ja osien alkuperäisyyteen. 3949 SA onkin yksi parhaista Ferrari 400 Superamericoista, erityisesti kun huomioidaan, että vain 18 valmistettiin coupe aerodinamicona. Upean auton lisäksi 400 SA:n kauneus oli myös sisäistä. Nelilitrainen V12-moottori oli varustettu kolmella Weberin kaasuttimella, nelivaihteisella manuaalivaihteistolla ylivaihteen kera sekä levyjarruilla. Äänestä piti huolen SNAP-pakoputkisto. 340 hevosvoimaa ulvovaa italialaista kaasutinkonetta laittaa koreimmankin auton ulkoiset arvot koville. Hyvällä historialla varustettuna upea Ferrari kaappasikin RM Sotheby'sin Amelia Islandin huutokaupan nimiinsä. Lopulta auton sai omakseen 4,4 miljoonalla dollarilla (noin 3,9 miljoonaa euroa), ollen huutokaupan kallein auto. Eikä ihme. Hintahan ei välttämättä ole edes korkea kun miettii, miten paljon Enzo Ferrarin suosioon pääseminen on maksanut aikoinaan. Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Patrick Emzen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?