1.2.2019 Ajoneuvot Maailman nopein Honda MP19-messuilla: yli 1500-hevosvoimainen SME Honda Top Fuel Bike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samu Kemppaisen Suomessa rakennetun SME Honda Top Fuel Biken tavoitteena varttimaililla on 5,7 sekunnin aika ja yli 400 kilometrin loppunopeus! Kiihdytysajon Super Twin Top Fuel -luokassa Euroopan mestaruuksia voittanut Samu Kemppainen on siirtymässä uuteen luokkaan ja hän on rakentanut uuden Top Fuel Biken, jolla tavoitellaan vieläkin kovempia tuloksia. Kun Kemppaisen kaksisylinterisen Super Twin Top Fuelin tehot liikkuivat vajaassa 1000 hevosvoimassa ja varttimailin ajat noin 6,5 sekunnissa, niin uuden nelisylinterisen Top Fuelin vastaavat lukemat ovat yli 1500 hevosvoimaa ja noin 5,7 sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokonaan Suomessa tehty – Tämä on täysin omavalmiste. Kaikki on tehty Suomessa: moottori, runko, muotoilu, ihan kaikki, sanoo Samu Kemppainen. Samu Kemppainen Muutamia osia ei ole järkevää tehdä itse kuten männät ja kiertokanget, joten ne on sentään hankittu valmiina. Tekniikasta Kemppainen jakaa ison kiitoksen Special Motor Engineeringin (SME) osaamiselle. Yrityksen merkittävästä osuudesta hankkeessa kertoo jo pyörän nimi, joka pitää sisällään yrityksen lyhenteen SME. Kytkinpuolen osaamista on projektiin saatu Super Twin Top Fuel -luokan ME-mies Jaska Salakarilta. Muotoilusta vastaa Kele Designin Pasi Paananen, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa KTM:n tehtaalla Itävallassa moottoripyörien suunnittelijana. Eikä sovi unohtaa kiihdytysautojen rakentajana ja kuljettajana tunnetun Tami Branderin projektiin tuomaa ammattitaitoa. Kiihdytysajon kotimaassa Yhdysvalloissa on tarjolla Top Fuel Biken valmiita osia ja siksi käytännössä kaikkien jenkkiajajien kilpurit näyttävät samanlaisilta. Kemppainen päätti kuitenkin hyödyntää suomalaista osaamista ja lisäksi pyörässä on haluttu käyttää mahdollisimman paljon Hondan osia. Sylinteriryhmä perustuu Honda CB1300:n nelisylinteriseen rivimoottoriin, katteiden muodot ovat CBR1000:sta ja jopa runkolaakerit ovat Hondasta, tosin autopuolelta VTEC-mallista. Ainutlaatuista tekniikkaa - ensimmäisenä maailmassa Ulkonäön lisäksi Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike tulee poikkeamaan myös tekniikaltaan kilpailijoiden käyttämistä ratkaisuista. – Tämä on maailman ensimmäinen Top Fuel Bike, jossa kytkin on suoraan kampiakselin päässä. Se merkitsee moottorin siirtämistä keskilinjasta oikealle, jotta ketjulinja saadaan kulkemaan suoraan. Eivätkä erikoisuudet jää tähän. –Tehtiin tästä vielä ”Big Bang” -moottori, eikä sitäkään ole kukaan kokeillut tässä luokassa aikaisemmin. Ykkös- ja nelossylinteri siis sytyttävät samaan aikaan, ja pienen tauon jälkeen myös kakkonen ja kolmonen samanaikaisesti. Esimerkiksi MotoGP-luokassa big bangin on todettu parantavan takarenkaan pitoa ja siten kiihtyvyyttä. Ja kiihdytysajossa nimenomaan on kyse mahdollisimman hyvästä kiihtyvyydestä. Lisäksi Kemppaisen Hondassa pakoventtiilit aukeavat eriaikaisesti 20 asteen porrastuksella, jotta painetta saadaan tasaisemmin pois sylinteristä. Erikoisen kytkinrakenteen tarkoituksena ei ole erikoisuuden tavoittelu, vaan tärkeimpänä hyötynä Kemppainen mainitsee keveyden. Kun kilpailijoiden pyörät painavat vähimmillään 390 kiloa, on suomalaistiimin tavoittelema paino alle 350 kilossa. Painoetua kilpailijoihin on tarkoitus saada 50-100 kiloa, sillä lajin säännöt eivät määrää nelisylinteriselle Top Fuel Bikelle minimipainoa. Kulutus 4500 litraa sadalla kilometrillä 1667-kuutioisen moottorin kansi virtaa 2500 hevosvoiman verran ja Kemppaisen mukaan tehoa tulee olemaan ”joka tapauksessa yli 1500 hevosvoimaa”. Sylinterin poraus on 83 milliä, iskunpituus 77 milliä ja maksimikierrosluku tulee olemaan 11 500. Lämmityskäyttöineen polttoainetta kuluu yhdessä lähdössä 20–25 litraa, josta itse varttimailin veto kuluttaa 18 litraa. Normikulutukseksi muutettuna se merkitsee 4500 litraa sadalla kilometrillä! Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike -projekti on alkanut kolme vuotta sitten. Moottori on nyt muutaman päivän viimeistelyä vaille valmis ja katteet on soviteltu paikalleen päivää ennen MP19-messujen alkua. – Olen ylpeä siitä että tämä on ”tässä kylillä tehty” suomalaisten ammattilaisten voimin. Kaikessa rakentamisessa on käytetty parhaita materiaaleja eikä mistään ole tingitty. Tänä vuonna testataan ja ensi vuonna ajetaan tällä tosissaan kilpaa. Töitä on vielä paljon, mutta kyllä meidän tavoitteena on olla maailman nopein Honda. SME Honda Top Fuel Bike on nähtävillä MP19-messuilla Bike Worldin osastolla. MP19-messut Helsingin Messukeskuksessa 1.–3.2.2019. Osoite: Messuaukio 1, 00520 Helsinki Avoinna: pe 10–20, la 9–18 ja su 10–17 Lisätiedot: www.mp-messut.fi Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?