10.11.2017 Ajoneuvot Maailman nopein auto tulee Ruotsista – asialla taas Koenigsegg Agera RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Agera RS murskasi peräti viisi tuotantoautojen ennätystä nevadalaisella tieosuudella. Pelkkä videokin aiheuttaa vauhtisokeutta. Ruotsalainen Koenigsegg on osoittanut jälleen olevansa omaa luokkaansa. Lokakuussa Agera RS murskasi Bugatti Chironin ajan 0–400–0 km/h -testissä ja nyt malli löi tiskiin uudet lukemat peräti viidessä eri ennätysluokassa. Nyt Koenigseggin ansioluetteloon kuuluvat "korkein tuotantoauton huippunopeus", paranneltu 0–400–0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä sekä suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus. Ennätystalkoissa käytetty auto oli sama Koenigsegg Agera RS kuin 0–400–0 km/h -kokeessa lokakuussa. Autoon oli asennettu Koenigseggin "1MW" moottoripäivitys, joka antaa autolle 1 360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon oli myös asennettu irroitettavat turvakaaret. Renkaina olivat Agera RS:n vakiorenkaat, eli Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdellä rengassarjalla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä. Paikaksi valikoitu yhteensä 11 kilometrin tieosuus highway 160:llä lähellä Nevadan Pahrumpia. Tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Useimmat ennätykset toteutettiin ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tieosuus on hiukan alamäkivoitotinen, kaakkoissuuntaan taasen ylämäkivoittoinen. Lisäksi tuuli puhalsi vastaan kaakkoon ajettaessa. Kuvan keskellä aerodynaamisella hiustyylillä varustettu herrasmies on itse Christian von Koenigsegg. Koenigsegg oli varannut ennätysten ajamiseen peräti kaksi päivää, mutta asiat eivät mene useinkaan suunnitelmien mukaan. Niinpä ennätykset olivat ajettuna jo ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä. Valmistaja haluaakin kiittää asiakasta ja muita Koenigsegg-omistajia, jotka auttoivat järjestämään logistiikan sille, että auto saatiin Yhdysvaltoihin ennätysajoa varten. Paikalla nähtiinkin melkoinen joukko Koenigsegg-perhettä aina työntekijöistä asiakkaisiin. Erityinen kiitos Koenigseggilta heltiää testikuljettaja Niklas Liljalle ja hänen viileydelleen. Valmistaja muistuttaa, ettei tällaisiin suorituksiin pidä lähteä soitellen sotaan, vaan valmistautumisen täytyy olla järjestelmällistä. Kiihkeän aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS saavutti peräti viisi ennätystä, joista osa oli ollut voimassa lähes 80 vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 0–400–0 km/h – 33,29 s. Muun puuhastelun ohessa Koenigsegg ennätti testata 0–400–0 km/h kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tällä kertaa tuloksena oli 33,29 sekuntia, ollen yli 3,1 sekuntia parempi kuin lokakuussa Tanskassa. Bugatti Chironin vastaava aika on 42 sekuntia. Koenigsegg huomautti, että suorituksen ohessa auto kellotti varttimailin 9,96 sekunnissa, mikä on erittäin hyvä aika tuotantoautolle julkisella tieosuudella. Suurin nopeus tuotantoautolle – 446,97 km/h Koenigsegg Agera RS onnistui lyömään ennätykseksi 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa lasketaan keskiarvo kahdesta ajosta, sillä lievään alamäkeen auto saavutti peräti 457,49 km/h nopeuden, paluumatkan sujuessa lievään ylämäkeen ja vastatuuleen 435,44 km/h huippunopeudella. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Lentävä kilometri julkisella tieosuudella – 445,54 km/h Koska Koenigseggilla oli käytössään tavallinen maantieosuus, sai se mahdollisuuden kokeilla myös lähes 80 vuotta sitten tehdyn ennätyksen rikkomista. Tammikuussa 1938 Rudolf Caracciola saavutti Frankfurtin ja Dormstadtin välisellä Autobahnilla huikean 432,7 km/h nopeuden modifioidulla Mercedes W125 -kilpurilla. Koenigsegg mittasi kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä molempiin suuntiin. Ensimmäisellä vedolla auto saavutti 435,08 km/h ja paluumatkalla tauluun lyötiin peräti 456 km/h, joista muodostuu keskinopeudeksi 445,54 km/h. On siis korkea aika vaihtaa ennätyksenhaltijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentävä maili julkisella tieosuudella – 444,66 km/h Yhdessä lentävän kilometrin kanssa Caracciola kellotti vuonna 1938 myös lentävän mailin ennätyksen nopeudella 432,4 km/h. Koenigsegg mittasi oman ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä. Luoteissuuntainen ajo suoritettiin keskinopeudella 454,64 km/h ja kaakkoissuuntaan keskinopeudeksi saatiin 434,7 km/h. Suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus – 457,49 km/h Kategorian aiempi ennätys kuului niin ikään Mercedekselle, jonka Rekordwagen saavutti vuonna 1938 432,7 km/h nopeuden. Suurempia nopeuksia on saatettu saavuttaa yksityisradoilla tai suolatasangoilla, mutta Koenigsegg ei löytänyt uudempia mainintoja julkisen tieosuuden nopeuksista. Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg Agera RS saavutti peräti 457,49 km/h huippunopeuden. Lähde: Koenigsegg Kuvat: Steven Wade / Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku