11.10.2018 Ajoneuvot Maailman huipulle Vietnamista: VinFast tähtää korkealle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyn uusiin tuttavuuksiin kuuluva VinFast pyrkii tuomaan Vietnamin autovalmistuksen maailmankartalle edellispolven BMW-tekniikalla ja jopa David Beckhamilla. Pariisin kansainvälisen autonäyttelyn yllättävimpään antiin kuuluu VinFast. Uuden autovalmistajan takaa löytyy vietnamilainen suuryritys Vingroup. Nopeasti tulee selväksi, että automerkin lisäksi pelissä on Vietnamin kansallinen ylpeys. Yllätysmomentin lisäksi valmistaja varautui autonäyttelyn lehdistöpäiviin kokonaisella vyörytyksellä tiedotteita – ja nähtiinpä itse David Beckhamkin messuosastolla esittelypuuhissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VinFast – Ylpeästi Vietnamista Lähes 100 miljoonan asukkaan Vietnam on naapurimaitaan jäljessä autoistumisen suhteen, maankolkan uskoessa merkittävämmin skoottereihin ja muihin kaksipyöräisiin. Autoja Vietnamissa on vain 23 per 1 000 asukasta. Voimakkaiden talouskasvulukujen myötä automäärän uskotaan tuplautuvan nopealla tahdilla, joka jättäisi vielä runsaasti kirittävää esimerkiksi Thaimaan 204 autoa per 1 000 asukasta tasolle. Toisaalta tilanne antaa VinFastin rajuille kasvusuunnitelmille pohjaa. Tänä vuonna Vietnamissa myydään 300 000 autoa, 2025 kauppapaperit allekirjoitetaan jo 900 000 kertaa. VinFast puolestaan aikoo valmistaa 250 000 autoa vuodessa lyhyellä tähtäimellä jättimäisellä tehtaallaaan, mutta 2025 oltaisiin jo 500 000 auton tahdissa, jolloin taakse jäisivät Protonin ja Peroduan kaltaiset Kaakkois-Asian valmistajat. Eikä järjetöntä kasvutahtia haeta aivan tyhjästä. VinFastin johtajien taustat ovat pääsääntöisesti General Motorsilta ja yhtiö otti jo haltuunsa GM:n ja Chevroletin toiminnot Vietnamissa. Hanoin autotehdas ryhtyy valmistamaan GM:ltä lisensoitua pikkuautoa VinFastin nimellä ja välit GM:ään ovat muutenkin kunnossa. Suuren ja modernin valmistuslaitoksen takaa löytyy autonvalmistuksen kuka kukin on: ABB, ThyssenKrupp, MagnaSteyr, insinöörijätti EDAG, Italdesign, Pininfarina, AVL, Borg Warner... Ja suunnitelmiahan löytyy. Skoottereita, sähköskoottereita, autoja, sähköautoja, sähköbusseja... Ainakin VinFastilla tunnistetaan, että tekemistä riittää ja jokainen hanke tarvitsee sopivan yhteistyökumppanin. Esimerkiksi sähköbusseissa yhteistyökumppanina on Siemens. Lux A2.0 ja SA2.0 Mutta ennen tulevia suunnitelmia puhutaan hetki nykyisistä suunnitelmista. Halpojen perusautojen sijaan VinFast aikoo sukeltaa valmistamisen keskisyvään päähän keskikokoisilla ja lievästi premiumihtavilla autoilla. Sedan kantaa mallinimeä Lux A2.0 ja sen katumaasturiversio tunnetaan merkinnällä Lux SA 2.0. Autojen valmistuksen kerrotaan alkavan kesäkuussa 2019 ja vientiin Lux-autoja pitäisi riittää vuoden 2020 aikana. Autojen muodot on kynäilty alunperin Italdesign Giugiarolla, mutta vieläkin nimekkäämpi muotoilutalo Pininfarina on hionut suunnitelmat tuotantokuntoon. Keulamaskin ideana on vihjata kirjaimista VF ja kertoa samalla, miltä auto voisi näyttää umpinaisella sähköautomaskilla. Uudehkojen BMW:iden tavoin polttomoottorimallien keulamaski on kuitenkin aktiivinen, joten auto kykenee sulkemaan turhat kaihtimet. Niin, uudehkojen BMW:iden tavoin. Pariisin autonäyttelyn huonoimmin varjeltuihin salaisuuksiin kuuluu VinFastin teknologiakumppanin nimi, sillä BMW on jätetty pois virallisista tiedotteista, mutta perimää ei pääse kauas karkuun. Lux A2.0 perustuu löyhästi edellisen F10-mallipolven 5-sarjan perusrakenteisiin, SA2.0:n noudatellessa edellistä X5:sta. Luvassa on siis takavetoa ja lisävarusteista nelivetoa ZF:n kahdeksanvaihteisella automaatilla. Moottori pohjautuu BMW:n 2,0-litraiseen nelisylinteriseen N20-bensaturboperheeseen, mutta rakennetta on yksinkertaistettu luopumalla Valvetronicista. A2.0 sedan on saatavilla 176 ja 231 hevosvoiman versioina, SA2.0 tulee tarjolle vain tehokkaammalla moottorilla. Suorituskyky on riittävää: hitainkin aika 0–100 km/h kiihdytykselle on 9,1 sekuntia ja se kuuluu nelivetoiselle SA2.0-katumaasturille. Automallit ovat nykyisellään Euro 5 -päästöluokituksen tasolla, mutta VinFast muistuttaa toimivansa alueella, joka vastaisi eurooppalaisittain Euro 4 -päästörajaa. Pariisin autonäyttelyssä esillä olevat autoyksilöt eivät ole tarkoitettu edes toimittajien istuttaviksi, mutta ystävällinen messuosaston henkilökunta availee mielellään autojen ovia. Oven materiaalit vastaavat yleisilmettä, eli artesaanien huolella käsinkaivertamia puupaneeleja on turha odottaa, mutta toisaalta uuden automerkin lähtötaso saattaa aiheuttaa muutamissa vanhemmissa toimijoissa pientä punastumista. Odotamme jännityksellä miten VinFastin käy Vietnamissa – ja aikoinaan myös meillä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?