11.8.2016

Maahantuoja riemuitsee – Suomi on mönkijämaa

Polaris Scrambler XP 1000

Suomen teillä, pelloilla ja metsissä kurvailee jo 100 000 mönkijää. Ja lisää on luvassa.

Montako mönkijää mahtuu maahan? No jos Suomesta on kyse ja maahantuojaa on uskominen, lienee oikea vastaus monenmonta. Amerikkalaismerkki Polarista maahantuovan Brandt-Polaris Oy:n kertoman mukaan tähän mennessä suomalaisille asiakkaille on myyty kaikkiaan noin 100 000 mönkijää ja kysyntä jatkaa kasvuaan.

Merkkien ja mallien kirjo on kattava, mutta tämän vuoden tilastojen mukaan asiakkaita kiinnostavat erityisesti traktorimönkijät, joiden rekisteröintien kerrotaan olevan jopa 29 prosentin kasvussa.

Traktorimönkijöiden suosio perustuu hyötykäyttöön ja siihen, että niillä saa ajaa myös tiellä. Ajokorttivaatimuksena on vähintään 15 vuoden ikä ja T-ajokortti, jonka hankkiminen on edullista ja vaivatonta. Lisäksi mönkijän omistaminen on esimerkiksi henkilöautoon verrattuna varsin taloudellista, sillä vakuutusmaksut ovat pienet ja katsastuskuluja ei ole. Yrittäjät voivat myös saada hankinnasta veroetuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomessa tilaa ja tarvetta

Mönkijöiden suosion Suomessa selittää maahantuojan mukaan muun muassa se, että on maita ja metsiä missä ajella. Suomessa on yli 300 000 metsänomistajaa, yli 60 000 maatilaa ja noin 500 000 kesämökkiä. Lisäksi Suomessa on 120 000 kilometriä rakennettuja metsäautoteitä, mikä osaltaan lisää mönkijöiden käyttömahdollisuuksia.

Polariksen mukaan suomalaiset tykkäävät luonnosta, mökkeilystä, metsästyksestä ja kalastuksesta. Mönkijät sopivilla lisävarusteilla ovat näihin harrastuksiin mitä mainioin ajoneuvo.

Myös ammattikäyttäjät ovat huomanneet mönkijöiden monikäyttöisyyden. Esimerkiksi puolustusvoimat, sähköyhtiöt, pelastuslaitokset, urakointifirmat, maa- ja metsätilat, kiinteistöhuollotsafariyritykset ja monet muut ovat saaneet mönkijöistä käyttökelpoisen työkalun.

Polaris Ranger 570

Suosituin on jenkki

Amerikkalainen Polaris on maahantuojansa mukaan suosituin mönkijä koko maailmassa ja myynnillinen tilastoykkönen myös Suomessa. Vuodesta 1994 lähtien kaupat on tehty Suomessa yli 40 000:sta Polaris-mönkijästä. Maahantuojan arvion mukaan suosion taustalla on testimenestys ja merkin laaja mallisto. Kovimmat haastajat ovat Can-Am, Honda ja Yamaha.

Polariksen menestystä edesauttanee myös se, että merkin tuotekehitystiimi on tehnyt pitkään työtä malliston käyttö- ja ajo-ominaisuuksien kohentamiseksi. Myös tekniseen kehitykseen on panostettu.

Polaris on tunnettu muun muassa automaattisesti ja nopeasti toimivasta 100 prosenttisesta nelivedosta. Nelivedon on kytkeytymiseen ei siis tarvita erillisiä kytkemisiä, nappeja tai vipuja, joten kuljettaja voi keskittää kaiken huomionsa ajamiseen.

Polaris RZR

Merkin tuorein innovaatio on sähköisesti kytkettävä TURF 1X4 -veto. Tasauspyörästön avulla toteutettua vetotapaa käytetään kun esimerkiksi traktorimönkijällä ajetaan pidempiä taipaleita ilman neliveto- tai lukkoperätarpeita. Toistaiseksi tämä ominaisuus kuuluu vain osaan mallistosta.

Maahantuojan kertoman mukaan laite on TURF-vedolla ajettaessa selvästi vakaampi ajettava, se ei kuluta renkaita turhaan, sen kääntösäde on normaalia pienempi, eikä se ei revi turhaan maastoa rikki käännyttäessä, sillä takapyörien murtoa ei tällä vetotavalla synny.

Tuoreimpien moottoriversioiden kerrotaan olevan myös varsin taloudellisia ja vähäpäästöisiä.

Uutuutena Iso Pomo

Polariksen uusimpia mallistotulokkaita on markkinoiden ainoa kaksipaikkainen ”BIG BOSS” Sportsman 570 EPS 6x6 -traktori, joka on suunniteltu erityisesti vaikeaan maastoon ja kovaan käyttöön.

Polaris Sportsman 6x6

Sen etenemis- ja kuljetuskyvyn luvataan olevan kuuden vetävän pyörän ansiosta vertaansa vailla. Lisäksi sen luvataan olevan ketterä ja kevyt ajettava. Vakiovarusteena olevalle kippilavalle voi lastata jopa 340 kg kuormaa. Kaksipaikkaisen mönkijän kyydissä kulkee luvallisesti ja turvallisesti myös matkustaja.

Polaris Sportsman 6x6

Lähde ja kuvat: Brandt-Polaris Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat