Ajoneuvot | Uutinen | 18.3.2017

”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa

Vaikka wankelille ei vieläkään ole varmoja suunnitelmia, osoittavat patentit kiertomäntämoottorin elävän Mazdan kulisseissa.

Jaa artikkeli

Autoalan pitkäaikaisiin joopas/eipäs-vääntöihin kuuluu myös Felix Wankelin keksimän kiertomäntämoottorin tulevaisuus. Mazdan kehittelemä moottorityyppi poistui aktiivipalveluksesta vuonna 2011 kiristyvien päästönormien myötä. Sen jälkeen Mazdalta on kuultu erilaisia vihjeitä konseptiautojen ja voimansiirtopäälliköiden lausuntojen muodossa.

Viimeisin käänne oli kuitenkin joulukuun alussa Mazdan pääjohtaja Masamichi Kogain kommentti, että wankelia ei tulla näkemään urheiluautossa. Tuolloin ovi jätettiin kuitenkin auki sille, että kiertomäntämoottori voisi esiintyä sähköauton toimintamatkaa jatkavassa roolissa.

Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa

Nyt Yhdysvaltain patenttitoimiston arkistoihin saapuneet patenttihakemukset näyttävät, että kehitystyöjatkuu edelleen. Ensimmäisessä patenttihakemuksessa wankel on valjastettu juurikin sähköauton toimintamatkaa pidentäväksi generaattoriksi, toimintaperiaatteen ollessa tuttu esimerkiksi BMW i3:n REX-versioista. Konseptiautoja seuraaville järjestely on tuttu myös muutaman vuoden takaisesta Mazda2 RE -konseptiautosta.

Toisessa patenttihakemuksessa aiheena on lukemattomista moottoreista tutun stop-start-toiminnallisuuden tuominen wankeleihin. Kiertomäntämoottorissa tilanne on hiukan monimutkaisempaa, sillä mäntä täytyy pysäyttää oikeaan kohtaan palotilaa imukanavien sulkemiseksi. Patenttihakemuksessa mainitaan myös, miten sytytystulppaa voitaisiin käyttää vielä polttoaineen suihkutuksen loputtua palotilan puhdistamiseen. Tekniikka voisi tarjota wankelille merkittävää parannusta polttoaineen kulutuksen ja päästöjen suhteen, jotka ovatkin olleet moottorityypin Akilleen kantapäänä.

Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa

Myös stop-start-patenttihakemuksessa wankelmoottori kuvataan osana sähköauton voimalinjaa, joten näillä näkymin se on moottorityypin seuraava käyttökohde. Patenteista on kuitenkin vielä pitkä matka sarjatuotantoon.

Lähde: Autoblog / US Patent & Trademark Office Kuvat: Mazda

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mazda