Ajoneuvot | Esittely | 20.4.2019

Lynx Commander – Moottorikelkkojen Range Rover

Lynx Commander ei ole pelkkä työkelkka, vaan tarvittaessa myös mukava ja suorituskykyinen tourer. Malliston huipulla 150-hevosvoimainen nelitahtiturbo.

Jaa artikkeli

Kymmenen vuotta markkinoilla ollut leveätelainen Lynx Commander-mallisto uudistuu radikaalisti. Tähän mennessä sitä on ehditty valmistaa noin 19 000 kappaletta, millä Commander nousee yhdeksi Lynxin suosituimmista malleista. Työkelkka voidaan jatkossa kirjoittaa lainausmerkeissä, sillä ominaisuuksiltaan se sopii myös matkakäyttöön ja ulkonäöltään Commander astuu samalla aimo harppauksen kohti merkin muita malleja.

Hauskempi ajettava

Kevyempi, kapeampi ja helpompi hallita. Näin väittää valmistaja, ja väitteille löytyy myös katetta. Viime vuonna käyttöön otettu EasyRide-alusta kevensi Commanderin painoa jo yhdeksällä kilolla ja nyt uudistuksen myötä painosta lähtee vielä seitsemän kiloa, joten kahdessa vuodessa laidutuskuurilla on oltu yhteensä 16 kilon verran. Lisäksi painon keskitys on nyt parempi, mikä sekin vaikuttaa ajettavuuteen parantavasti.

Lynx MY20 Commander

Leveyttä on karsittu 37 millin verran, mikä parantaa ajettavuutta syvässä lumessa. Leveä ja pitkä telamatto yhdessä 44 millin harjakorkeuden kanssa saa Commanderin etenemään umpihangessa panssarivaunun tavoin. Vauhdista ja olosuhteista riippumatta se raivaa tiensä eteenpäin ilman ongelmia, voisi sanoa jopa tunnottomasti.

Yksi tärkeimpiä uudistuksia on parannettu tavarankuljetuskapasiteetti. Istuimen alla on 22 litran tavaratila. Kuljettajan taakse voi nyt ladata peräti 56 kilon kuorman, mikä on 27 kiloa enemmän kuin edeltävässä mallissa. Lähin kilpailijakin jää 18 kiloa pienempään lukemaan.

Kolme moottoria – kolme varustetasoa

Uusi Commander tulee markkinoille kolmena eri versiona ja kolmella eri moottorivaihtoehdolla. Perusmalli (standard) on varustettu yksipaikkaisella istuimella. Korkea tuulilasi ja vetokoukku ovat vakiovarusteita, samoin tietysti sähkökäynnistys.

Uusi 4,5 tuuman digitaalimittaristo kertoo kaiken tarvittavan tiedon kuljettajalle. Limited-versiossa on parempi varustetaso, mm. 1+1 hengen istuin selkänojalla ja lämmitettävillä kädensijoilla. lisäksi mittaristo vaihtuu tyylikkäämmäksi 7,2 tuuman digitaaliseksi laajakulmanäytöksi.

Lynx MY20 Commander

Malliston huipulla on GT eli Grand Tourer. Lämmitettävät istuimet kahdelle, leveämpi raideleveys ja maton matalampi 38 millin harjakorkeus (muissa 44 mm) tasoittavat kulun pehmeäksi ja mukavaksi, mitä vielä korostaa laadukkaampi KYB-jousitus ja -iskunvaimennus. Akku on samalla vaihdettu 30 amppeeritunnin kokoiseksi, kun se muissa malleissa on 18 Ah.

Moottoripuolella tarjolla kaksitahtinen, 125-hevosvoimainen 600R E-TEC sekä kaksi nelitahtista vaihtoehtoa, 95-hevosvoimainen 900 ACE ja sama moottori turboahdettuna  versiona. Ahdettu moottori tuottaa 0,8 barin boostilla 150 hevosvoiman tehon ja 160 newtonmetrin väännön. Suuresta tehosta ja komeasta suorituskyvystä huolimatta sen luvataan kuluttavan vain 12,1 litraa sadalla, mikä on lumella edettäessä erittäin hyvä lukema.

Standard-versio on saatavilla kaikilla kolmella moottorivaihtoehdolla, Limitediin ei ole tarjolla turbomoottoria ja GT on valittavissa molemmilla nelitahtivaihtoehdoilla. Vaihteisto on uudistuksen myötä vaihtunut BRP-konsernin omatuotantomalliin, joka on huomattavan kevyt- ja helppokäyttöinen. Kaikissa malleissa on napilla toimiva pakki.

Hinnat alkaen 15 340 € (600R E-TEC STD)

Jaa artikkeli

Keskustelu