2.9.2016

Koeajo: luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX

Kia Optima SW

Kia Optima -katras kasvaa monella uudella versiolla. Koeajoimme sedanin rinnalle tulevan sutjakkamuotoisen farmarin. Hyvää: tavaratilan monikäyttöisyys, istuinmukavuus, äänieristys, takuu. Huonoa: automaattinen hätäjarrutus vain parhaimmissa varusteluissa, englanninkielinen käyttöjärjestelmä.

Jos mallistossa ei ole isoa farmaria, monta autoilijaa jää tavoittamatta. Se on ollut paha puute Kialla, joka korjaantuu porrasperäisen Optiman saadessa rinnalleen Sportswagonin. Autot ovat ulkomitoiltaan muuten identtiset, mutta Kia Optima SW:n kattolinja on puoli senttiä korkeammalla.

Kia Optima SW

Olennaisin ero on tietenkin tavaratilassa, joka vetää Kia Optima SW:ssä 552 litraa eli 42 litraa enemmän kuin sedanissa. Isompiakin vetoisuuksia markkinoilla toki on, mutta suuri lastausaukko, matala lastauskorkeus, suorat seinät, liki tasaisesti takakautta kaatuvat selkänojat ja takapenkin kolmiosaisuus tekevät takakontista käytännöllisen.

Jo niukimmassa LX-varustelussa mukaan saa tavaratilan suojaverkon, pykälää ylempänä EX:ssä myös kiskot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiljainen turbodiesel

Koeajossa tuntumaa saatiin eniten 1,7-litraisesta turbodieselistä ja sen kuusiportaisesta käsivaihteistosta. Matalissa nopeuksissa moottorin raksutus kuuluu melko selvästi sisälle, mutta vauhdin kasvaessa äänimaailma muuttuu miellyttävämmäksi. Auto antoi itsestään mukavan hiljaisen kuvan ainakin saksalaisilla teillä ja kesärenkailla.

Sähköinen ohjaustehostus on aiempaa luontevampi ja vakaampi. Jo EX-varustelussa saa mukaan kaistanpitoavustimen, joka eittämättä lisää turvallisuutta – tosin kovimmissa nopeuksissa sen aktiivisuus tuntuu häiritsevältä, kuten monissa muissakin autoissa.

Kia Optima SW

Etuistuimissa saa helposti hyvän asennon, joskin keskikyynärnoja saisi olla säädettävä, nyt se jää turhan korkealle.

Takana matkustavilla on väljät jalkatilat. Pääntilakin on kohtuullinen, vaikka koeajamassamme runsain lisävarustein kuorrutetussa autossa panoraamakattoikkuna hieman kutisti korkeutta. Varustevaihtoehtoja on nyt paljon. Aktiivisten ajoavustimien lisäksi saatavissa on esimerkiksi säädettävä jousitus ­– se tosin vain dieselautomaattiin.

Perusmalliin on peräti seitsemän eri varustetasoa, minkä lisäksi myyntiin tulevat porrasperäinen ladattava hybridi Optima Plug-in Hybrid ja molempiin korimalleihin ujutettu GT-versio.

Pihi ladattava hybridi

Ladattavassa hybridissä muuten janoisen kaksilitraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rinnalle on istutettu sähkömoottori, jolla yhteisteho saadaan nostettua 205 hevosvoimaan ja maksimivääntö 375 newtonmetriin. Kian ensimmäisen ladattavan hybridin viralliseksi kulutuslukemaksi on saatu houkuttelevan alhainen 1,6 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa verotuksen kannalta miellyttäviä 37 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.

Kia Optima SW

Pikaisessa koeajossa totesimme, että autolla todellakin pystyy etenemään pelkällä sähköllä myös maantieajossa. Sähköllä toimintamatkaksi kerrotaan 54 kilometriä, ja se onnistuu 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Ladattavasta hybridistä saadaan ensi vuonna myös farkkuversio, jota viherhenkisten perheiden kannattanee odottaa, sillä sedanissa on akkujen takia hankalan muotoinen ja pieni 307 litran kontti.

Kia Optima SW

GT-versio tuo kaksilitraisen bensiiniturbon 245 hevosvoiman tehojen lisäksi napakkuutta myös pysäytyksiin. GT:ssä ei ole sorruttu ylikireään alustaan, joten se vaikuttaisi sopivan hyvin myös arkikäyttöön.

Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja

Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX

Hinta alkaen

32 491 €

Moottori

Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

104 kW (141 hv), 4000 r/min

Vääntö

340 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

340 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

113 g/km

Mitat

pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat