Koeajo: luotettava kumppani – Opel Mokka X
Opel Mokka X ei ole räväkkä autotulokas, vaan pikemminkin vakaa ja vaivaton – käyttöauto, jonka saa nyt myös automaattivaihteisena nelivetona. Hyvää: ajotuntuma, etuistuimet, moottori, OnStar-avustin. Huonoa: takakontti, takaistuimet, kosketusnäytön heijastelut.
Opel Mokka X on uutuus, jota räväkän sijaan kuvaavat paremmin sanat vakaa, käytännöllinen ja vaivaton. Muotoilu kosiskelee mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa.
Moni ratkaisu on muuttunut hieman sitten edellismallin, mutta toisalta moni asia on ennallaan, joten uuden mallisukupolven sijasta voi puhua perustellusti kattavasta kasvojenkohotuksesta. Niin tai näin, auto on kehittynyt edukseen.
Sisällä ensivaikutelma on hieman muovinen. Kojelauta on muotoiltu uusiksi. Käyttäjän kannalta suurin muutos on, että moni erilliskytkimellä käskytettävä asia hoituu nyt kosketusnäytöltä, joka on seitsen- tai kahdeksantuumainen. Näytön ylle soisi heijastuksilta suojaavan lipan.
Tavaratilassa väljyyttä on niukemmin kuin ulkoapäin luulisi (356 litraa).
Vakaa etenijä
Edinburghin pohjoispuolella Skotlannissa koeajettu Mokka on vakaa ajettava. Korkeahkon auton jousitus kuolettaa hyvin sivuttaisheilahtelut.
Alustasta ja jousituksesta välittyy jonkin verran täristystä Skotlannin takamaiden rokonarpisilla ja kapeilla maalaisteillä. Ajomelu kantaa matkustamoon, muttei erityisen häiritsevästi.
Alla on 1,6-litraisella dieselmoottorilla varustettu malli. Tehoa on 136 hevosvoimaa ja jo alakierroksilta havaittavaa vääntöä 320 newtonmetrin verran eli riittämiin.
Ohjaustunto on luonteva ja kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmäliikkeisesti.
Mukautuvat istuimet…
Koeajoautossa on kehutut AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti ja tukevat istujaansa ergonomisesti juuri oikeista kohdin. AGR-istuimet ovat vakiona nahkaverhoilun yhteydessä.
Skotlannin nummimaisemissa käy selväksi, että napakasti syleilyssään pitävä istuin takaa mukavan matkanteon myös pidemmillä ajotaipaleilla. Takaistuimet sitävastoin ovat pettymys: levymäiset ja istuinosaltaan lyhyet, joten reisituki jää vajaaksi.
Kunnon sivutuki auttaa maasto-osuudellakin, jossa on tarkoitus haastaa nelivetoisen etenemiskyvyt. Harmi kyllä reitti ei ole erityisen vaativa, pikemminkin tyypillinen suomalainen sorapintainen mökkitie Arttu Wiskarin tyyliin.
..ja mukautuva neliveto
Mukautuva neliveto tarkoittaa, että ajossa kaikki veto on etupyörillä, mutta märällä ja liukkaalla teho jakaantuu saumattomasti aina 50:50-suhteeseen asti.
Neliveto ja kuusiportainen manuaalivaihteisto ovat tarjolla 1,4-litraisen bensiinimoottorin ja 1,6-litraisen dieselmoottorin yhteydessä. Neliveto ja automaattivaihteisto yhdistyvät kun konepellin alla on 1,4-litrainen turbolla ryyditetty bensiinimoottori.
Räätälöinti maksaa
Mokkaan on tarjolla kaksi varustetasoa. Innovationin mukana tulee pysäköintiavustin, avaimeton avaus ja käynnistys, automaattiset kaukovalot ja tummennetut takaikkunat.
Innovation tarkoittaa myös edistyksellistä OnStaria. Se avaa puheyhteyden autosta henkilökohtaiseen avustajaan, joka auttaa vaikka etsimään halutun ravintolan ja etäohjeistaa navigaattorin – ympäri vuoden 24/7 ja suomenkielellä.
Enjoy-varusteiseen Mokkaan OnStarin saa hieman alle 600 eurolla.
Lisärahalla on tarjolla iso tukku lisävarusteita kuten peruutuskamera, sadetunnistin, älykkäät ledvalot, liikennemerkkien tunnistus, törmäyshälytys ja kaistavahti.
Toisaalta jo Enjoy-tasolta vakiona tulee vakionopeudensäädin, tietoviihdejärjestelmä ja automaatti-ilmastointi.
Toivottu voimalinja
Opel Mokka X on sikäli jännä tapaus, että se karsastaa lokerointia. Uutuus on toki monikäyttöauto (SUV), mutta omaa myös katumaasturin ja tila-auton piirteitä – olematta mikään näistä.
Auto tulee tarjolle lokakuussa. Maahantuojan arvioi, että 1,4-litrainen bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja etuveto nousevat suosituimmaksi yhdistelmäksi.
Edullisin Mokka X maksaa 22 974 euroa. Se on manuaalivaihteinen, bensiinimoottorinen ja Enjoy-varusteltu (1.6 ecoFLEX 115 hv). Edullisin diesel-Mokka maksaa 23 994 euroa (1.6 CDTI). Toivottu kolmiyhteys on bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja neliveto. Nyt sen saa 28 346 eurolla.