24.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luotettava kumppani – Opel Mokka X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Mokka X ei ole räväkkä autotulokas, vaan pikemminkin vakaa ja vaivaton – käyttöauto, jonka saa nyt myös automaattivaihteisena nelivetona. Hyvää: ajotuntuma, etuistuimet, moottori, OnStar-avustin. Huonoa: takakontti, takaistuimet, kosketusnäytön heijastelut. Opel Mokka X on uutuus, jota räväkän sijaan kuvaavat paremmin sanat vakaa, käytännöllinen ja vaivaton. Muotoilu kosiskelee mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa. Moni ratkaisu on muuttunut hieman sitten edellismallin, mutta toisalta moni asia on ennallaan, joten uuden mallisukupolven sijasta voi puhua perustellusti kattavasta kasvojenkohotuksesta. Niin tai näin, auto on kehittynyt edukseen. Sisällä ensivaikutelma on hieman muovinen. Kojelauta on muotoiltu uusiksi. Käyttäjän kannalta suurin muutos on, että moni erilliskytkimellä käskytettävä asia hoituu nyt kosketusnäytöltä, joka on seitsen- tai kahdeksantuumainen. Näytön ylle soisi heijastuksilta suojaavan lipan. Tavaratilassa väljyyttä on niukemmin kuin ulkoapäin luulisi (356 litraa). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakaa etenijä Edinburghin pohjoispuolella Skotlannissa koeajettu Mokka on vakaa ajettava. Korkeahkon auton jousitus kuolettaa hyvin sivuttaisheilahtelut. Alustasta ja jousituksesta välittyy jonkin verran täristystä Skotlannin takamaiden rokonarpisilla ja kapeilla maalaisteillä. Ajomelu kantaa matkustamoon, muttei erityisen häiritsevästi. Alla on 1,6-litraisella dieselmoottorilla varustettu malli. Tehoa on 136 hevosvoimaa ja jo alakierroksilta havaittavaa vääntöä 320 newtonmetrin verran eli riittämiin. Ohjaustunto on luonteva ja kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmäliikkeisesti. Mukautuvat istuimet… Koeajoautossa on kehutut AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti ja tukevat istujaansa ergonomisesti juuri oikeista kohdin. AGR-istuimet ovat vakiona nahkaverhoilun yhteydessä. Skotlannin nummimaisemissa käy selväksi, että napakasti syleilyssään pitävä istuin takaa mukavan matkanteon myös pidemmillä ajotaipaleilla. Takaistuimet sitävastoin ovat pettymys: levymäiset ja istuinosaltaan lyhyet, joten reisituki jää vajaaksi. Kunnon sivutuki auttaa maasto-osuudellakin, jossa on tarkoitus haastaa nelivetoisen etenemiskyvyt. Harmi kyllä reitti ei ole erityisen vaativa, pikemminkin tyypillinen suomalainen sorapintainen mökkitie Arttu Wiskarin tyyliin. ..ja mukautuva neliveto Mukautuva neliveto tarkoittaa, että ajossa kaikki veto on etupyörillä, mutta märällä ja liukkaalla teho jakaantuu saumattomasti aina 50:50-suhteeseen asti. Neliveto ja kuusiportainen manuaalivaihteisto ovat tarjolla 1,4-litraisen bensiinimoottorin ja 1,6-litraisen dieselmoottorin yhteydessä. Neliveto ja automaattivaihteisto yhdistyvät kun konepellin alla on 1,4-litrainen turbolla ryyditetty bensiinimoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Räätälöinti maksaa Mokkaan on tarjolla kaksi varustetasoa. Innovationin mukana tulee pysäköintiavustin, avaimeton avaus ja käynnistys, automaattiset kaukovalot ja tummennetut takaikkunat. Innovation tarkoittaa myös edistyksellistä OnStaria. Se avaa puheyhteyden autosta henkilökohtaiseen avustajaan, joka auttaa vaikka etsimään halutun ravintolan ja etäohjeistaa navigaattorin – ympäri vuoden 24/7 ja suomenkielellä. Enjoy-varusteiseen Mokkaan OnStarin saa hieman alle 600 eurolla. Lisärahalla on tarjolla iso tukku lisävarusteita kuten peruutuskamera, sadetunnistin, älykkäät ledvalot, liikennemerkkien tunnistus, törmäyshälytys ja kaistavahti. Toisaalta jo Enjoy-tasolta vakiona tulee vakionopeudensäädin, tietoviihdejärjestelmä ja automaatti-ilmastointi. Toivottu voimalinja Opel Mokka X on sikäli jännä tapaus, että se karsastaa lokerointia. Uutuus on toki monikäyttöauto (SUV), mutta omaa myös katumaasturin ja tila-auton piirteitä – olematta mikään näistä. Auto tulee tarjolle lokakuussa. Maahantuojan arvioi, että 1,4-litrainen bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja etuveto nousevat suosituimmaksi yhdistelmäksi. Edullisin Mokka X maksaa 22 974 euroa. Se on manuaalivaihteinen, bensiinimoottorinen ja Enjoy-varusteltu (1.6 ecoFLEX 115 hv). Edullisin diesel-Mokka maksaa 23 994 euroa (1.6 CDTI). Toivottu kolmiyhteys on bensiinimoottori, automaattivaihteisto ja neliveto. Nyt sen saa 28 346 eurolla. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Mokka X 1.6 CDTI MT6 AWD Innovation Hinta alkaen 30 763 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta