10.2.2018

Lumiharja naarmuttaa auton maalipintaa

Lumiharja

Lumiharja jättää ikäviä jälkiä auton pintaan, mutta liikenneturvallisuus on tärkeintä. Auton voi kuitenkin puhdistaa lumesta hieman hellävaraisemmin.

Talven lumisateiden jälkeen auto on puhdistettava lumesta. Tämä on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Lumiharja ja jääraappa synnyttävät väkisinkin naarmuja auton maalipintaan, mutta lopputulokseen voi myös vaikuttaa.

Lumisateen jäljiltä auton päällä saattaa odottaa paksukin lumikerros. Lumien putsaamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.

Moni suhtautuu autoon käyttöesineenä, jonka maalipinnan kulumisella ei ole mitään merkitystä. Autonhoitosarjan artikkelit eivät tällöin varmaankaan kiinnosta. Autostaan välittävälle on tarjolla pieniä niksejä lumen poistamiseen hellävaraisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lumiharja

Lumiharjoista on hyvä valita kaikkein pehmeimmin harjaksin varustettu versio. Sellainen on hellävaraisin maalipinnalle.

Sopivan lumiharjan valinnalla voi vaikuttaa lopputulokseen jo kaupassa. On hyvä suosia pehmeäharjaksisia malleja. Näin lähtökohta on parempi hellävaraiseen lumien puhdistamiseen pinnalta.

Käyttäjän rooli on tässäkin kaikkein suurin. Lumiharjalla ei suinkaan ole tarkoitus hangata maalipintaa hampaat irvessä. Tarkoituksena on hellävaraisesti pyyhkäistä enimmät lumet pinnalta ja juuri tässä majaileekin homman suurin jippo.

Lumiharjaa ei tarvitse painaa maalipintaa vasten, vaan harjan ja pinnan väliin voi suosiolla jättää ohuen lumikerroksen. Tämä suojelee maalipintaa naarmuuntumiselta.

Ei ole suinkaan pakko harjata maalipintaan asti viimeisintäkin lumikerrosta pois. Ohut, vajaan senttimetrin paksuinen, lumipeite maalipinnan ja harjan välissä suojaa pintaa aiheuttamatta vaaraa liikenteessä. Tämä sulanee jossain vaiheessa auton sisältä tulevasta lämmöstä jäätyen sen jälkeen tiukasti pintaan, mutta tästäkään ei ole mitään haittaa.

Lasit, peilit, ajovalot ja rekisterikilvet on toki syytä puhdistaa erittäin huolellisesti. Niiden osalta kyse on ehdottomasti liikenneturvallisuudesta ja lain pykälien täyttymisestä. Toisinaan näkee jopa autoja, joissa maalipinta on hinkattu lumiharjalla täysin lumettomaksi, mutta ajovalot ovat vielä lumen peitossa. Tämä on väärä tapa toimia.

Valoja, laseja ja rekisterikilpiä harjatessa lunta ei voi jättää pintaan, mutta tämänkin voi tehdä hellävaraisesti.

Lehtipuhallin lumelle

Niille, joilta löytyy lehtipuhallin kotoa, on tarjolla vielä yksi jippo. Lehtien puhaltelu pihalla ympäriinsä jakanee naapureiden mielipiteet, mutta lumien putsaus auton päältä onnistuu maalipintaan koskematta. Tämä menetelmä toimii hyvin lähinnä tuoreella puuterilumella.

Ei ole täysin välttämätöntä saada maalipintaa esiin lumia harjatessa. Kuvan kaltainen lopputulos riittää hyvin jokaiselta kantilta.

Toisaalta lumen alla oleva hiekkapöly naarmuttaa myös siinä tapauksessa, että lumi liukuu maalipintaa pitkin. Pientä jälkeä pintaan syntyy valitettavasti aina, mutta hellä puhallus on kuitenkin pienempi paha.

Puhdas ja hyvin suojattu maalipinta vähentää lumien poistosta syntyvää mikronaarmua. Suojaus, kuten vahapinta, ei oikeastaan estä naarmuuntumista suojan kovuudella, vaan enemmänkin vähentämällä pinnan ja likapartikkelin välistä kitkaa.

Myös ikkunat

Pelkkä lasien puhdistaminen ei ole riittävä toimenpide. Maalipinnan suojelu ei käy tekosyystä liikenteen vaarantamiselle.

Pyyhkijöiden jättämät naarmut paistavat vanhassa ja kuluneessa tuulilasissa. Näitä ei aiheuta pehmeä pyyhkijäkumi, vaan kumin ja lasin välissä oleva hieno likapöly – tai toisinaan suuret partikkelit. Samaa tekee myös jäiden raaputtaminen sekä ehkä minimaalisissa määrin lumien harjaaminen.

Lasipinnoitteella suojattuihin laseihin jää ei tartu yhtä tiukkaan, jolloin sen irrottaminenkaan ei vaadi yhtä järeitä toimenpiteitä. Tämä vähentää naarmun syntymistä. Lasi on kuitenkin merkittävästi lakkapintaa kovempaa, joten siihen tätä mikronaarmua syntyy selvästi vähemmän. Laseista ei siksi kannata murehtia maalipinnan tavoin.

Lasit on syytä puhdistaa huolellisesti, vaikka jään raaputtamisesta saattaakin syntyä kulumaa. Lasi on onneksi erittäin kova materiaali.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat