14.6.2019 Ajoneuvot Päihitettävänä vain edeltäjä: uusi luksussedan Bentley Flying Spur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippuylellinen Bentley Flying Spur on uudistunut Continental GT:n hengessä. Tärkeintä on ollut päihittää aiempi kärkitulos. Volkswagen-ryhmän kahdesta luksus-B:stä se toinen on julkistanut uuden ylellisen sedanin. Valmistajan mukaan kolmannen mallipolven Bentley Flying Spur ei muistuta edeltäjäänsä kuin nimessä. Teknologian lisäksi brittivalmistaja on kiinnittänyt huomiota tietysti myös luksuksen paranteluun. Teknisesti päivitykset ovatkin sangen suoraviivaisia. Lentävän kannuksen konepellin alla on 6,0-litrainen kahdella turboahtimella varustettu W12 TSI -bensiinimoottori, joka vauhdittaa piharakennuksen kokoista kulkupeliä 635 hevosvoimalla. Huippuvääntö on erittäin riittävät 900 newtonmetriä. Voimavarojen turvin Bentley Flying Spur loikkaa paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on erittäin asiallinen 333 km/h. Vaihteistona on kahdenksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Valmistaja huomauttaa korostetusti, että edellisen Flying Spurin kiinteällä voimanjakosuhteella varustetusta nelivedosta on luovuttu uuden joustavamman järjestelmän edessä. Nyt auto suosii aina takavetoa, ellei tie- tai keliolosuhde vaadi voiman lähettämistä etuakselille. Bentley haluaa erityisesti korostaa, että tämä vähentää merkittävästi edellisen mallipolven aliohjaavaa pyrkimystä, antaen nyt keulalle keveämmän ja täsmällisemmän tuntuman. Etuakselille lähetettävän vääntömomentin määrää rajoitetaan myös ajotilan mukaan. Pinnan alla löytyy uusinta uutta, sillä alumiinia ja komposiitteja yhdistelevä pohjarakenne on yhdistetty muun muassa 48 voltin teknologiaan. Kyseessä on Flying Spurille täysin uusi pohjalevy, joka on lainattu uudesta Continental GT:stä. Kolmikammioinen ilmajousitus antaa autolle paremmat kyvyt selviytyä luksuksen ja urheilullisen ajettavuuden ristiriitaisista vaatimuksista samalla kertaa. Samalla maavara on säädettävissä neljään eri asetukseen. Järjestelmän ilmakapasiteetti on 60% suurempi kuin edeltäneessä Flying Spurissa ja ilmajousituksen parina on säädettävä iskunvaimennusjärjestelmä. 48 voltin tekniikkaa hyödynnetään esimerkiksi Bentaygan ja Audi Q7:n tavoin kallistuksenvakaajien toiminnassa. Uusi Bentley Flying Spur on 5,32 metriä pitkä ja auton akseliväli on nyt 3,19 metriä, tarkoittaen 13 lisäsenttiä matkustamon mittoihin. Luksuksen omapaino on muuten 2 437 kilogrammaa. Mikäli maajahdilla eksyy keskustaan, on auto varustettu ruuhka- ja kaupunkiavustimilla sekä muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä. Lisävarustelistalta löytyy myös nelipyöräohjaus. Flying Spurissa on Continental GT:n tavoin "markkinoiden suurimmat rautajarrut", etujarrulevyjen ollessa 420 mm kokoiset. Ensimmäistä kertaa Flying Spurin nykyvuosina keulalta löytyy lentävä B-logo, joka on viritetty uuden vuosisadan ilmeeseen ja varustettu valaistuksella sekä piilotustoiminnolla epäsopivia hetkiä varten. Led-matriisivalot toimivat muiden autojen tapaan upeasti, mutta Bentley on lisännyt valoihin kromitaustan, jotta valojen kristallikuviointi erottuu myös auto sammutettuna. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, 22-tuumaisten Mulliner-vaihtoehtojen ollessa lisäherkkujen listalla. Varustelistalta löytyy tietysti myös panoraamalasikatto, joka on koko katon pituinen ja sen etuosa on avattavissa. Keskikonsolin hiukan vulgaarin 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmänäytön voi pyöräyttää onneksi perinteisiksi viisarimittareiksi tai pelkistetyksi puulevyksi. Toisaalta monista autoista tuttu tunnelmavalaistus on saatavissa nyt myös Flying Spuriin. Bentley huomauttaa, että tarjolla on kattava valikoima yksittäis- ja tuplaviiluja sekä Bentleyn ja erikoisosasto Mullinerin kehittämiä nahkaverhoiluja koristekuvioin. Verhoiluvärejä on tarjolla 15. Takamatkustajia hellitään kosketusnäytöllä, jolla voi hallita auton toimintoja autonkuljettajaa vaivaamatta. Äänentoistojärjestelmiä on valittavana kolme: 650 watin vakiojärjestelmä 10 kaiuttimella, 16 kaiuttimen Bang & Olufsen -järjestelmä (1 500 W) ja parhaana vaihtoehtona 19 kaiuttimen 2 200 watin Naim for Bentley -järjestelmä. Auton värivaihtoehtoja on 17, tosin vakiovalikoimassa, sillä Bentley ymmärtää asiakkaan olevan aina oikeassa. Keskikonsolissa uusinta uutta on kelloa reunustavien ilmanvaihtoventtiileiden korvaaminen uudella tyylillä Bentleyn perinteisten häränsilmäventtiileiden sijaan. Juuri näiden venttiileiden pyällystä varten tarvittiin valmistajan mukaan uusia algoritmeja niiden monimutkaisen muodon vuoksi. Bentleyn mukaan uusi Flying Spur on tilattavissa syksystä alkaen ja asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2020. Lähde ja kuvat: Bentley Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Täydellisyyden tekijät – Bentleyn ylellisyys syntyy käsityönä Graf von Faber-Castell by Bentley: kynäsarja arvokkaampiin allekirjoituksiin Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Kun VW laittaa parastaan: täysin uusi Bentley Continental GT Breitlingilta ranneluksusta – Bentley GT Dark Sapphire Edition Maistiainen: Bentley Bentayga W12 – katumaasturien kuningas Kun keskellä virtaa joki – Bentley Bentayga Fly Fishing by Mulliner Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku