BMW 8-sarja

Ajoneuvot Uutinen 13.5.2017

Luksuscoupén paluu – BMW tuo 8-sarjan takaisin

Tavaramerkkivaraukset ovat enne nimestä: BMW tuo kuin tuokin 8-sarjan takaisin mallistoon!

Lähes vuosi sitten ihmettelimme miksi BMW on varastoinut 8-sarjan mallimerkintöjä itselleen tavaramerkkitoimistossa asioidessaan. Vastaus saapui tänään maistiaiskuvan muodossa: 8-sarja palaa malliston lippulaivaksi vuonna 2018.

BMW aikoo paljastaa auton muodot konseptimuodossa muutaman viikon kuluttua Concorso d’Eleganza Villa d’Estessä Italiassa. Varsinainen tuotantoauto nähtäneen loppuvuodesta 2018. Baijerilaisten mukaan auto on dynaamisuuden ja nykyluksuksen kompromissitön ilmentymä.

– BMW 8-sarjan coupe juontaa perinteistämme ylellisten urheilucoupejen kanssa ja tuo mallistoon todellisen unelma-auton – viipaleen puhdasta autohulluutta. 8-sarja tulee olemaan eräs kulmakivistämme tavoitellessamme luksussegmentin johtopaikkaa. Voin kertoa teille tänään, että tämä tulee olemaan todellinen ylellinen urheilucoupe, kommentoi BMW:n johtokunnan puheenjohtaja Harald Krüger.

– Uudistamme koko tuoteportfolion ja vahvistamme suorituskykypuolta. Strategiamme keskittyy luksussegmenttiin, missä on katetta ansaittavaksi, Krüger linjasi.

BMW 8-sarja

Läppälamppuja nähdään tuskin enää uudessa 8-sarjassa.

6, 7, 8, Wraith

BMW-ryhmän mallistossa 8-sarjalainen asettuu toimitusjohtajamallina tunnetun 7-sarjan sedanin ja reilusti yleellisemmän Rolls-Royce Wraithin välimaastoon. Sisäpiiriläisten mukaan 8-sarjan hinnoittelu tulee alkamaan 150 000 eurosta Saksassa.

Coupé nähdään loppuvuodesta 2018 ja avomalli on seuraamassa vuotta myöhemmin. Tällä hetkellä baijerilaisissa lounaspöydissä keskustellaan M8-tehoversion kohtalosta. Alkuperäisen 8-sarjan hengessä uusikin malli tulee samaan V12-moottorivaihtoehdon.

Viime vuonna epäiltiin, että 8-sarjan paluu edustussegmenttiin vapauttaisi juuri tuotannosta poistuneen 6-sarjan coupén tavoittelemaan urheilullisempia ostajia ja kilpailemaan suoremmin Porsche 911:n ja Mercedes-AMG GT:n kanssa.

BMW 8-sarja

1989–1999

BMW:n alkuperäinen läppälamppuedustaja, E31-korimallin 8-sarja, saapui markkinoille juuri 1980-luvun talouskuplan taittuessa 1990-luvun lamaan. Hinnat alkaen -mallina oli 4,0-litraiseen V8-moottoriin pohjautuva 840Ci ja malliston ääripäässä komeili M-osaston 5,6-litraiseen V12-koneeseen luottava 850 CSi.

B-pilariton supercoupé toi tullessaan monia teknisiä innovaatioita. Esimerkiksi CAN-väylä nähtiin ensimmäisen kerran tuotantoautossa 8-sarjan myötä, minkä lisäksi autossa oli sähköinen kaasupoljin ensimmäisten joukossa. Sulava ilmanvastuskerroin 0,29 oli sekin 1980-luvulla uudenkarhean tietokoneavusteisen suunnittelun ansiota.

Lähde: BMW, Automotive News Kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat