
Ajoneuvot | Uutinen | 22.2.2018
Loikka yli kadonneen vuosikymmenen: Peugeot 508 jatkaa siitä, mihin ysärillä jäätiin
Virtaviivainen Peugeot 508 hyökkää Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kimppuun.
Peugeot karistelee kovaa tahtia vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä kulahtanutta imagoaan. 208:n jälkeen markkinoille saapui mainio 308 ja raikkaat 3008 ja 5008 SUV -katumaasturit. Nyt vuorossa on malliston lippulaiva, toisen sukupolven 508.
Raikkaan virtaviivaiset linjat näyttävät jatkavan merkin 80–90 -lukujen kultakautta. Aivan kuin murheellisten mittasuhteiden halvaannuttamaa 407:aa ja muumimaista 508:ia ei ikinä olisi tapahtunutkaan.
Perinteisimmän sedan-tyylin sijaan 508 tähtää virtaviivaisempaan joukkoon Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin tapaan. Peugeot perustelee muutosta sedanasiakkaiden siirtymisellä katumaasturikuljettajiksi, jolloin suurten neliovisten käyttäjäkunta onkin siirtynyt tyylitietoisiin autoilijoihin.
Lyhyempi ja matalampi
Muodonmuutos on tuonut myös kokomuutosta: uutuus on 4,75 metrisenä 8 senttiä aiempaa lyhyempi ja 6 senttimetriä matalampi. Peugeot ylistää muotoihin käytettyä viimeistelyä, pyöränkaarien tasalle ulottuvia vanteita ja karmittomia sivulaseja.
Auton perää koristaa musta lista, joka yhdistää valoisuuden mukaan säätyvät led-takavalot toisiinsa. Tehdas kertoo konepeltiin nostetun 508-tekstin olevan kunnianosoitus 504-mallille.
Sisätilat noudattavat Peugeotin i-Cockpit -teemaa, jonka tunnistettavin piirre on pienikokoisen ohjauspyörän yläpuolelle nostettu 12,3-tuumainen mittaristo. Kosketusnäytöllä on kokoa 8–10 tuumaa varustelusta riippuen. 3008 ja 5008 SUV -malleista tutut pianokytkimet ovat läsnä 508:ssakin.
Pinnan alla on EMP2-perusrakenne, jonka kerrotaan olevan keskimäärin 70 kilogrammaa edeltävää 508-mallia kevyempi. Uuden korin kerrotaan olevan myös merkittävästi aiempaa jäykempi.
Peugeot korostaa ajettavuuden merkitystä vaativassa luokassa. Bensiini- ja GT-mallit on varustettu adaptiivisella iskunvaimennuksella. Mukavuutta autoon on haettu esimerkiksi AGR-sertifioiduilla istuimilla.
130–225 hevosvoimaa
Tekniikkapuolella valmistaja korostaa autoluokan ensimmäistä pimeänäkökameraa, jonka kerrotaan tunnistavan elävät olennot 200–250 metrin päähän. Toki läsnä ovat myös kaikki odotetut aktiiviset turvajärjestelmät.
Konepellin alta Peugeot 508:sta löytyvät 1,6-litraisen Puretech-moottorin 180- ja 225-hevosvoimaiset painokset automaattivaihteistoon yhdistettynä. Jälkimmäinen näistä toimitetaan GT-versiona. Dieselvalikoima ulottuu 130-hevosvoimaisesta manuaalista 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisiin dieselautomaatteihin. Automaattivaihteisto on aina 8-portainen EAT8.
Syksyllä 2019 malliston kerrotaan laajenevan ladattavalla hybridillä.
Valmistajalta: Peugeot
-
Koeajo: toisenlainen tilaihme – Peugeot Rifter Koeajo
-
Koeajo: farkkumuodin huipulla – Peugeot 508 SW Koeajo
-
Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen Koeajo
-
Maistiainen: Peugeot 508 SW – farkussa vara parempi Koeajo
-
Koeajo: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport – ei mikään värisuora Koeajo
-
Maistiainen: Nelivetoa Peugeot Expertiin ja Citroën Jumpyyn Koeajo
-
PSA-pakut iskussa: Vuoden pakettiautoksi Berlingo, Combo ja Partner Uutinen
-
Peugeot e-Legend Concept: sähköä tulevaisuudesta, muodot menneisyydestä – ja huima lopputulos! Autonäyttely
-
Koeajo: korkealta, muttei liian kovaa – Peugeot 3008 GT Koeajo
-
Koeajo: sulava semisportti – Peugeot 308 SW GT Blue HDi 180 Koeajo
-
Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Koeajo
-
Koeajo: Tilaa elämälle – Peugeot Rifter BlueHDi 130 EAT8 Koeajo
-
Seuraava Peugeot 208 ja Opel Corsa: mukana myös sähkö Uutinen
-
Maistiainen: Peugeot 508 – vastaako ajettavuus ulkonäköä? Koeajo
-
Maistiainen: Peugeot Rifter – kun elämän pitää mahtua kyytiin Koeajo
-
Farkkumuotia Pariisista: pidemmäksi leikattu Peugeot 508 SW Uutinen
-
Edelleen myyntihitti: Peugeot 405 käy kaupaksi Iranissa Uutinen
-
Koeajo: Kaikkea muuta kuin peruspaku – Peugeot Traveller Koeajo
-
ACS: Onko tämä Ari Vatasen Peugeot Turbo 16, Jyskälän voittoauto 1984? Autonäyttely
-
Peugeot 508 haastaa Arteonin, ei Avensista Autonäyttely
-
Peugeot esittelee Genevessä… jättimäisen leijonapatsaan?! Geneve 2018
-
Koeajo: Pullakuskin unelma – Peugeot Expert XL BlueHDI 180A Koeajo
-
-
Koeajo: ehostetusti ennallaan – Peugeot 308 Allure PureTech 130 A Koeajo
-
PSA tuo lataushybridejä ja täyssähköä vuonna 2019 Uutinen
-
Maistiainen: Peugeot 308 – uudella ilmeellä nyt myös Suomessa Esittely
-
PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan: taso 3 vuonna 2020 Uutinen
-
Afrikassa avolavalla: Peugeot Pick Up Uutinen
-
Syyskuussa Suomeen – Peugeot 5008 venyttää 3008:n reseptiä Uutinen
-
Ranskan vaalitulos positiivinen myös autovalmistajien kannalta Uutinen
-
Suosikin toinen tuleminen: Peugeot 308 saa uuden ilmeen Uutinen
-
Koeajo: ranskalaisella tyylillä – Peugeot 3008 Koeajo
-
Peugeot Instinct – autonomian alla piilee tuleva 508 Autonäyttely
-
Koeajo: Syksy tuo tilaihmeen – Peugeot 5008 Koeajo
-
Maistiainen: Muuntuva tilaihme – Peugeot 5008 Esittely
-
Koeajo: Peugeot 3008 PureTech 130 Active haastaa Qashqain ja Atecan Koeajo
-
Koeajossa Peugeot 3008 – Unohda kaikki, mitä muistat edeltäjästä Koeajo
-
Peugeot 3008 – ohjaamolla onneen? Koeajo
-
Peugeot 3008 – uusia suomalaiskujeita C-segmentin crossovereihin Uutinen
-
Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Koeajo
-
Pirteä tapaus – Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Koeajo
-
Peugeot, Citroën ja DS julkaisivat mallien todellisempia kulutuksia Uutinen
-
Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy Uutinen
-
Satelis 400 RS – Peugeot-skootterimalliston lippulaiva Esittely
-
Peugeot 308 GTi:n myynti alkaa Suomessa Uutinen
-
Leijona laatujahdissa – vierailu Peugeotin varjellussa testikeskuksessa Uutinen
-
Trafin tilastoista kaivettua – Peugeot vähäpäästöisin kärkimerkki Uutinen
-
Menestyksekäs Sébastien Loeb ottaa mittaa Dakar-aavikkorallista Uutinen
-
Koeajossa: ratavalmis Peugeot 308 GTi Koeajo
-
Maistiainen: räyhäkkä leijona – Peugeot 308 GTi Esittely
-
Tulossa: Citroënin ja Peugeotin uudet muodot Uutinen
-
Tulossa: Kompakti ranskalainen GTi Uutinen
-
Koeajossa: Peugeot 308 SW GT Koeajo
-
308 GTi tuo lisävoimaa Peugeot-mallistoon Uutinen
-
Koeajossa räväkkä Peugeot 308 GT Koeajo
-
Peugeot 108 Koeajo
-
Peugeot 308 SW Koeajo
-
Peugeot 508 Koeajo
-
Peugeot RCZ R Koeajo
-
Peugeot 308 Koeajo
-
Vuoden Auto Peugeot 308 Esittely
-
Peugeot 3008 Koeajo
-
Peugeot 308 Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu