7.3.2019 Ajoneuvot Lisätietoa Audin uusista ladattavista hybrideistä: 299, 367 ja 449 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi tarjoaa Q5:stä, A6:sta ja A7:sta kahta hybridiversiota. Suorituskykyero on tehty sähköllä. Audi paljasti Geneven autonäyttelyssä joukon uusia ladattavia hybridejä. Q5, A6 ja A7 saapuvat kahdella tehoversiolla, lippulaiva A8 saa yhden mallin. Alkuperäisestä tiedotteesta puuttui kuitenkin runsaasti teknisiä tietoja, muun muassa moottorikoot ja tehot. Nyt syy selvisi, ja se on lopulta hyvin yksinkertainen: koska autoilla ei vielä ole lopullista tyyppihyväksyntää, ei Audi voi vielä julkaista teknisiä tietoja nettisivuillaan. Salailusta ei ole kyse. Autonvalmistajaa vain koskevat monimutkaiset lailliset kiemurat, joten asioista halutaan kertoa virallisia kanavia pitkin vasta, kun kaikki on viranomaistasolla varmaa. Medialle tiedot kuitenkin voitiin kertoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkömoottori määrää tehon Audin ladattavat hybridit tunnistaa vastedes TFSI e -nimellä. Aiemmin ladattavat mallit käyttivät e-tron -tunnusta, joka nyt halutaan varata vain täyssähköautojen käyttöön. Q5, A6 ja A7 tulevat tarjolle kahdella tehotasolla. 50 TFSI e -tunnus tarkoittaa 299 hevosvoiman yhteistehoa ja 450 newtonmetrin huippuvääntöä. 55 TFSI e korottaa panoksia 367 hevosviomaan ja 500 newtonmetriin. Kaksikko on kumpikin varustettu quattro-nelivedolla. Kaksi tehoversiota jakavat saman 2-litraisen turboahdetun polttomoottorin, joka tuottaa 252 hevosvoimaa. Tehoero autoille luodaan sähkömoottoreilla. 50 TFSI e versio tulee toimeen 115-hevosvoimaisella sähkömoottorilla, kun 55 TFSI e saa 143 hevosvoimaisen sähkökoneen. Kokonaisteho ei kuitenkaan ole kahden lukeman summa, sillä sähkö- ja polttomoottori saavuttavat maksimitehonsa eri kierrosluvulla. Pitkäakselivälistä Audi A6L -mallia myydään Kiinassa, mutta sellainen oli tuotu näytille myös Geneveen. Jatkettu akseliväli takaa mainiot jalkatilat myös taka-istuimella. Lippulaivana A8 Audin edustusauton ladattava hybridiversio kulkee nimellä A8 60 TFSI e. 3-litraisen turboahdetun V6-bensiinimoottorin (340 hv) ja 136 hv sähkömoottorin yhteisteho yltää 449 hevosvoimaan. Vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä. Tarkat sähköiset toimintamatkat ja muut yksityiskohdat täydentyvät myöhemmin. Toistaiseksi Audi on paljastanut vasta autojen kulkevan latauksella yli 40 kilometriä WLTP-mittaustavalla, kiitos 14,1 kilowattitunnin akun. Lataus onnistuu 7,2 kilowatin teholla. Korjattu 8.3. klo 9.21: lähdetiedon virheen vuoksi väitimme Q5:n, A6:n ja A7:n molempien tehoversioiden tunnukseksi 55 TFSI e. Oikeasti 299-hevosvoimaisen version tunnus on 50 TFSI e. Pahoittelemme virhettä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku