12.6.2018

Lisää kierroksia, lisää voimaa: Mazda MX-5 uudistuu kevyesti

Mazda MX-5

Entistä kiertävämpi moottori siivittää Mazda MX-5:n huipputehon 181-hevosvoimaan.

Vuonna 2016 esitelty Mazda MX-5:n neljäs sukupolvi on saamassa mallipäivityksen. Uudistusten kohokohtana on moottorin kasvanut teholukema. Lisävoimaa ei tietenkään ole haettu turboahtamalla, vaan ihan perinteisellä virittämisellä.

Mazda MX-5

Road&Track-lehti sai käsiinsä Japanilaisen CarWatchin ensikoeajon vuosimallin 2019 Mazda MX-5:llä. Osan tiedoista vahvistaa myös Mazdan japaninkielinen blogi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeammalle ja keveyemmin

Lehtien mukaan kaksilitraisen joo moottorin huipputeho nousee 181-hevosvoimaan entisestä 160-hevosvoimasta. Myös vääntömomentin kerrotaan kasvaneen läpi koko pyörintänopeusalueen. Teholisän lisäksi korkein mahdollinen pyörintänopeus nousee 6 800 kierroksesta minuutissa 7 500 kierrokseen minuutissa – maksimitehon pyörintänopeutta tosin ei vielä tiedetä.

Pyörintänopeuden kasvun kerrotaan vaatineen jäykempiä venttiilijousia, ja samalla mäntiä on kevennetty 27 grammaa, kiertokankia 41 grammaa ja kampiakselin vastapainojakin on muokattu. Perinteistä moottoriviritystä edustavat myös suuremmat pakoventtiilit ja pakosarjan kanavat. Myös kaasuläpän pinta-ala on kasvanut 28 prosenttia.

Vihdoinkin ohjauspyörän etäisyyssäätö

Tekniikkamuutosten lisäksi Mazdan saanee hieman uusitulla värivalikoimalla, joskin Euroopan tarjonta voi poiketa Yhdysvalloista ja etenkin Japanista.

Myös MX-5:n aktiivista turvallisuutta parannetaan. Pidempiä kuljettajia helpottanee myös ensimmäistä kertaa ikinä MX-5:een saatava ohjauspyörän etäisyyssäätö.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Road&Track, Mazda, kuvat: Mazda

Luetuimmat