21.2.2016

Lisää tietoa Lexus LC 500h:n ”monivaihehybridistä”

Lexus LC 500h

Lexus LC 500h:n "Multi Stage Hybrid" tavoittelee vähempää enemmällä.

Muutama päivä sitten kerroimme, että Detroitin autonäyttelyssä säväyttänyt Lexus LC 500 on saamassa hybridiversion LC 500h.  Julkistuksen yhteydessä valmistaja kertoi, että hybridin erikoisuutena on "Multi Stage Hybrid System", mutta tuolloin ei kerrottu tarkemmin mitä käsite tarkoittaa. Nyt tietoja on kuitenkin tihkunut.

Polttomoottorina on oletetusti LC 500:sta pienempi 3,5-litrainen V6, josta saadaan 299 hevosvoimaa. Lisäksi hybridin akustosta saadaan sähkömoottorin avulla "60,7" hevosvoimaa, järjestelmän yhteistehon ollessa valmistajan ilmoituksen mukaan 359 hevosvoimaa.

Lexus LC 500h

Lexus on kuitenkin tavoitellut järjestelmällään urheilullista ajettavuutta, joten hybridijärjestelmän rakenne on tavallisesta poikkeava. Polttomoottorin ja sähkömoottorin jatkona auton keulalla on portaaton CVT-vaihteisto, mikä onkin tuttu ratkaisu esimerkiksi Toyotan hybrideistä. Takavetoisessa LC 500h:ssa on kuitenkin CVT:n yhteydessä vielä erillinen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Valmistajan mukaan tarkoituksena on tarjota terävämpi kaasuvaste sekä parempi vastaavuus nopeuden ja polttomoottorin kierrosluvun suhteen.

Vaihteistoratkaisun hyötyihin kuuluu myös se, että LC 500h selviää tarvittaessa pelkän sähkömoottorin turvin moottoritienopeuksissa ilman, että polttomoottoria on käynnistettävä. Kahta vaihteistoa yhdistelemällä on lisäksi sangen todennäköistä, että oikea välitys löytyy jokaiseen tilanteeseen. Samalla vaihtoehdoksi saapuu myös välitysten käsivalinta virtuaalivaihteista, ensimmäistä kertaa Lexuksen hybridimallistossa.

Litiumioniakusto ja sähkömoottori ovat Lexuksen mukaan painoltaan sen verran kevyempiä, että automaattivaihteiston lisäämisen jälkeenkään hybridijärjestelmän ei pitäisi painaa nykyisiä järjestelmiä enemmän.

Lähde ja kuvat: Lexus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat