Ajoneuvot | Geneve 2018 | Uutinen | 7.3.2018

Lexus UX – uudella kulmalla kompaktimaasturiksi

Lexus UX on japanilaisvalmistajan sotaratsu kompaktien crossovereiden luokkaan.

Jaa artikkeli

Kompaktien crossovereiden segmentti käy kuumana myös hinta-asteikon premiumissa päässä. Lexus UX on japanilaisvalmistajan uusi näkemys autosta, joka soveltuu erityisesti kaupunkilaisten trendikkääksi kulkimeksi.

Lexus UX

Terävä ulkoasu sisältää onneksi konseptiversiota vähemmän teräviä kulmia, mutta tyyli on silti sangen särmikäs. Omalta osaltaan ulkonäköön vaikuttaa aerodynaamisuuden tavoittelu. Takavalojen ja pyöränkaarien muotoja on haettu tuulitunnelissa jopa millimetrimuutoksin. Myös vanteet on suunniteltu siten, että ne jäähdyttävät jarrulevyjä mahdollisimman tehokkaasti lisäämättä ilmanvastusta.

Lexus UX

Lexus UX on 4,50 metriä pitkä, 1,52 metriä korkea ja 1,84 metriä leveä. Akseliväli on 2,64 metriä. Tilaa onkin riittävästi neljälle aikuiselle ainakin etuistuinten keskisäädöillä. Sisällä vallitsee hyvin lexusmainen tunnelma, sillä merkin muotokieli on erittäin tunnistettavaa.

Lexus UX

Sisustassa on kiinnitetty huomiota ergonomiaan. Radion ohjausnapit on sijoitettu kyynärnojan jatkeeksi. Kojelaudan ilmaventtiilien ohjausnuppi hallitsee sekä ilman suuntaa että määrää. Lexus on tehnyt tuttuun tapaan hurjasti töitä tekniikan saralla, sillä merkki käyttänyt nuppien valaisussa ledejä, jotka saavat sähkönsä langattomasti induktion avulla.

Lexus UX

UX:n pinnan alta löytyy uusi GA-C nimeä kantava perusrakenne, jonka etuja ovat Lexuksen mukaan alhainen painopiste ja korin erinomainen vääntöjäykkyys. Pohjalevyrakenne on osa Toyotan TNGA-perhettä ja UX:n akseliväli onkin identtinen C-HR:n kanssa.

Lexus UX

Voimalinjassa nähdään 2,0-litrainen nelisylinterinen moottori, joka on yhdistetty hybridijärjestelmään joko etu- tai nelivetona 178 hevosvoiman tahtiin. Järjestelmän NiMH-akusto on uusittu ja se on pakattu pienempään tilaan takaistuimen alle. Lexus vakuuttelee myös, että hybridijärjestelmän CVT-vaihteiston ’kuminauhamaisuutta’ on vähennetty.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Lexus