20.9.2014 Ajoneuvot Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keskikokoinen katumaasturi nostaa varmasti Lexuksen myynnin aivan uudelle tasolle niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Nyt on panostettu muotoiluun. Hyvää: ulkonäkö, persoonallisuus, ajettavuus (ainakin tehtaan edustajien mukaan). Huonoa: vai yksi myyntipiste Suomessa, hinta. Toyotan pääjohtaja Akio Toyota antaa kuulemma nykyisin puolet henkisestä ajastaan Lexukselle. Se myös näkyy uusimmasta mallista, ylellisten katumaasturien rajuun kilpailuun syksyllä heittäytyvästä NX-mallista. Kaikki varmaan jo tietävät, että Lexus on Toyotan ns. premium-merkki. Ensimmäistä LS 400 -mallia ja sen perillisiä lukuun ottamatta eri Lexus-mallien perustana on joku Toyota. Alussa myös muotoilu oli päämerkin hengen mukaista, varovaista ja ketään ärsyttämätöntä. Nykyisin Toyotat ovat saaneet aivan uutta henkeä ja Lexus on ulkomuodoltaan vielä rohkeampi. Merkin uskollisia asiakkaita ei ole haluttu pelottaa pois tekemällä vallankumousta, vaan linjoja on viety futuristisemmin evoluution kautta mallisarja kerrallaan. Mutta nyt aletaan olla päämäärässä, sillä uusi NX on lähes yksi yhteen viime syksynä esitellyn rohkean konseptimallin näköinen. Lexusta Euroopassa hoivaava Alain Uyttenhoven näkee merkin vaihtoehtona saksalaiskolmikolle. Hän ei halua Lexuksen lähtevän rajuun kasvuun, vaan tavoitteena on nostaa myyntiä Euroopassa tasaisesti parikymmenen prosentin vuositahtia. Siksi rohkea muotoilu sopii NX:lle, sillä sen ei tarvitse olla kaikkien mieleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen turbo Lexuksella on ollut tähän saakka kaksi linjaa moottorien suhteen. Joko auton keulalla on kauniisti kehräävä V6- tai V8-bensiinimoottori tai sitten käytetään hybridivoimalinjaa. Pienen kulutuksen noustessa yhä tärkeämmäksi valintaperusteeksi, Lexus antaa myöten nykyajalle esitellen ensimmäisen turbomoottorinsa. Ensin tulee lokakuussa myyntiin Lexus NX 300h, jossa on periaatteessa sama voimalinja kuin meillä myytävässä IS-mallissa. Tehoa on enemmän kuin kilpailijoissa eli lähes 200 hevosvoimaa, mutta virallinen yhdistetty kulutus on kuitenkin vain 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt etuvetoisena 117 g/km. Sähkömoottoreita on yksi tai kaksi sen mukaan, valitseeko etuvetoisen vain nelivetoisen mallin. Helmikuussa tulee myyntiin NX200t, missä mallimerkinnän pieni t-kirjain viittaa turboon. Täysin uusi kaksilitrainen nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori on hybridiä tehokkaampi ja auton hinta noussee kalliimmaksi jo ilman autoveroakin. Siitä huolimatta ajatuksena on tuoda tämäkin vaihtoehto meille myyntiin. Uusia ideoita Yksi Lexuksen vahvuuksista on ollut ylellisyys ja varsinkin rahan voimalla yltäkylläinen varustelu. Uudessa NX-mallissa on paneuduttu yksityiskohtiin. Kun autoa lähestyy älyavain taskussaan, syttyy ovenkahvaan valo. Sisällä lukuvalot syttyvät koskematta, kun vain heilauttaa kättä valon edessä. Mukitelinen toimii erikokoisille astioille ja istuimien välistä löytyy langaton laturi vaikkapa puhelimelle. Ainakin paremmin varustelluissa NX-malleissa on LED-valot ja takana valot näyttävät jatkuvan takaluukun sisällä. Nahkaverhoilussa jopa neulokset on tehty niin, että autossa on korkealaatuisen käsityön vaikutelma. Ajamiseen ei ollut vielä mahdollisuutta, mutta NX:n sisätilat ovat suuremmat kuin ulkonäön perusteella voisi olettaa. Pitkänsalskea 1,9 metriä pitkä koehenkilö mahtui takaistuimelle asetettuaan ensin kuljettajan istuimen itselle sopivaksi. Takaluukku toimii sähköllä ja myös takaistuimen selkänojat taittuvat tarvittaessa eteen sähköllä joko kojelaudasta, takaistuimesta tai tavaratilasta käsin. Suuret toiveet Uyttenhoven on realisti Lexuksen myyntilukujen suhteen. Hän tunnustaa tosiasiat ja tietää, että Euroopassa on vaikeaa kilpailla saksalaiskolmikon sekä Jaguarin, Land Roverin ja Volvon kanssa. Viime vuonna mantereellamme myytiin Venäjä mukaan lukien 42 000 Lexusta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti on kasvanut 32 prosenttia ja ensi vuonna tavoitellaan yli 50 000 Lexuksen rekisteröintejä. Suomeen tuosta määrästä tulee noin kolmesataa kappaletta, joista ensi vuonna yksi kolmannes on uusia NX-malleja. Meillä yksi myynnin rajoitus on jälleenmyyjien määrä. Niitä on tasan vain yksi kappale Kaivokselassa. Eikä lisää ole näillä näkymin tulossa. Mutta mitalilla on myös toinen puoli. Lexus-asiakkaat nauttivat vuodesta toiseen Merkkien merkki -vertailun mukaan Suomen parhaasta palvelusta. Lexus NX:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja hinnat lähtevät etuvetoisen NX 300h Hybrid A Comfortin 53 766 eurosta. Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku