Ajoneuvot | Koeajo | Vuoden Auto Suomessa 2015 | 29.10.2014

Lexus NX

300h AWD

Laadukas japanilainen hybrid-katumaasturi. Hyvää: viimeistely, muotoilu, kulutus. Huonoa: äänieristys, sekava keskikonsoli, lisävarusteiden hinta.

Jaa artikkeli

Maailman teillä on 800 000 Lexusta, joissa on bensiinipolttomoottori ja sähkömoottori. Viime vuonna Lexus selätti tsunamin aiheuttaman tuotantohäiriön ja valmisti 523 000 autoa, joka oli ennätys kautta aikain.

NX:stä tulee Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle Suomessa. Valmistaja asemoi kilpailijoiksi premiumkatraan, johon kuuluvat Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja Mercedes-Benz GLK.

Eväät suosiolle ovat olemassa ainakin laatuvaikutelman ja viimeistelyn puolesta. Lisävarusteiden runsaus ja turvavarusteiden kattavuus tyydyttävät vaativampaakin autoilijaa.

Etu- ja nelivetona

Lexus NX:n matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset luovat autolle muskelimaisen ilmeen. NX näyttää kokoistaan jyhkeämmältä katsoopa sitä sivusta, takaa tai edestä.

Keulan ilme on erityisen ärhäkkä: iso grilli on ajovalojen muotoiluun yhdistettynä kuin hyökkäävän hain kita.

NX tuli Suomessa tarjolle lokakuun lopulla. NX:n saa sekä etu- että nelivetoisena. Ennakkoarvioissa neliveto vie vaihtoehdoista voiton suhteella 90–10 prosenttia. Nelivedon lisähinta on 4 178 euroa.

Viiden varustetason NX:n hinnat alkaen malli maksaa 53 766 euroa (etuveto). Toista äärtä on nelivetoinen luksusvarusteltu NX, jonka hinta kipuaa 77 821 euroon.

Rahalla saa

Osa turvavarusteista on paketoitu järkevästi hinnaltaankin. Mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin maksavat 873–880 euroa.

Aktiivisten turvallisuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat myös panoraamanäyttö,

kaistavahti, kuolleenkulmanvaroitin ja peruutusvahti. Mäkilähtöavustin on vakiona. Auton ympäri näkevä 360 asteen panoraamakamera on pysäköijän ystävä, mutta sen saa vain tyyreimmällä Premier-varustetasolla, ja silloin kuvetta on kaivettava peräti 77 821 euron verran.

Mukautuva vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta päättäväisesti. Auto ei ryntäile, vaikka edelläajava poistuisi edestä ja oman auton asetettu nopeus olisi korkeampi. Toisaalta auto hidastaa ennakoivasti ja tasaisesti jos esimerkiksi rekan takalisto lähestyy moottoritiellä liian likelle. Etäisyys edellä ajavaan säätyy kolmiportaisesti.

Mikä mukavaa avustin toimii aina pysähdyksiin saakka ja nytkähtelevässä ruuhkassa. Auto siis lähtee automaattisesti liikkeelle seisovilta renkailta, jos auto ei ole pysähdyksissä yli neljää sekuntia.

Hyvät istumatilat

Akut on mahdutettu takaistuinten alle, joka säästää tilaa matkustamossa.

Istuma-asento takana on mukava: asento on ryhdikäs, joskaan sivutuki ei ole mainittava. Polvet saa aseteltua kyllä, mutta jalkaterillä on ahdasta etuistuimen alla. Lattia on käytännössä tasainen. Takaa näkee hyvin eteenpäin, sillä istuimet ovat etuistuimia korkeammalla. Sen hinta on niukahko pääntila.

Kierrosten huudatusta

Akut nostavat painoa, mutta toisaalta vakauttavat menoa, sillä ne laskevat korkean auton painopistettä. Konepellin alla on 2,5-litrainen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 197 hevosvoimaa.

Hybridijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi auton huippuvauhti on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.

Lexuksen voimalinja antaa älykkäästi ohjaten eli tarpeen ja vaihtelevien ajotilanteiden mukaan voimaa eri akseleille. Nelivetoisen NX:n etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät voimansa joko bensiinin tai sähkön avulla.

Nelivetoinen autosta tulee silloin, kun etupyörät menettävät pitoaan, muutoin auto etenee mahdollisimman vähäkulutuksisesti eli etuvetoisena.

Kuusilovinen portaaton vaihteisto ei nikottele, mutta kiihdytysten ja ylämäkien tullen kulku on ajoittain kuminauhamaista kierrosten huudatusta.

Korvakuulolta Lexus ei ole yhtä taiten äänieristetty kuin muutamat kilpailijansa: rengasmelu kantaa ikävästi sisälle.

Tuntoa kiitos!

Ohjaus saisi olla tunnokkaampi, etenkin keskialueella on väljyyttä. Ohjauksen tarkkuutta kaipaa myös maantieajossa.

Näkyvyys ulos on korkeassa autossa kunnossa. Etuviistoon ei ole katveita, mutta takakulmat ovat umpinaiset, joten peruuttajan on pakko luottaa peuutuskameraan ja kunnollisen kokoisiin sivupeileihin.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat