29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laadukas japanilainen hybrid-katumaasturi. Hyvää: viimeistely, muotoilu, kulutus. Huonoa: äänieristys, sekava keskikonsoli, lisävarusteiden hinta. Maailman teillä on 800 000 Lexusta, joissa on bensiinipolttomoottori ja sähkömoottori. Viime vuonna Lexus selätti tsunamin aiheuttaman tuotantohäiriön ja valmisti 523 000 autoa, joka oli ennätys kautta aikain. NX:stä tulee Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle Suomessa. Valmistaja asemoi kilpailijoiksi premiumkatraan, johon kuuluvat Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja Mercedes-Benz GLK. Eväät suosiolle ovat olemassa ainakin laatuvaikutelman ja viimeistelyn puolesta. Lisävarusteiden runsaus ja turvavarusteiden kattavuus tyydyttävät vaativampaakin autoilijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- ja nelivetona Lexus NX:n matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset luovat autolle muskelimaisen ilmeen. NX näyttää kokoistaan jyhkeämmältä katsoopa sitä sivusta, takaa tai edestä. Keulan ilme on erityisen ärhäkkä: iso grilli on ajovalojen muotoiluun yhdistettynä kuin hyökkäävän hain kita. NX tuli Suomessa tarjolle lokakuun lopulla. NX:n saa sekä etu- että nelivetoisena. Ennakkoarvioissa neliveto vie vaihtoehdoista voiton suhteella 90–10 prosenttia. Nelivedon lisähinta on 4 178 euroa. Viiden varustetason NX:n hinnat alkaen malli maksaa 53 766 euroa (etuveto). Toista äärtä on nelivetoinen luksusvarusteltu NX, jonka hinta kipuaa 77 821 euroon. Rahalla saa Osa turvavarusteista on paketoitu järkevästi hinnaltaankin. Mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin maksavat 873–880 euroa. Aktiivisten turvallisuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat myös panoraamanäyttö, kaistavahti, kuolleenkulmanvaroitin ja peruutusvahti. Mäkilähtöavustin on vakiona. Auton ympäri näkevä 360 asteen panoraamakamera on pysäköijän ystävä, mutta sen saa vain tyyreimmällä Premier-varustetasolla, ja silloin kuvetta on kaivettava peräti 77 821 euron verran. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta päättäväisesti. Auto ei ryntäile, vaikka edelläajava poistuisi edestä ja oman auton asetettu nopeus olisi korkeampi. Toisaalta auto hidastaa ennakoivasti ja tasaisesti jos esimerkiksi rekan takalisto lähestyy moottoritiellä liian likelle. Etäisyys edellä ajavaan säätyy kolmiportaisesti. Mikä mukavaa avustin toimii aina pysähdyksiin saakka ja nytkähtelevässä ruuhkassa. Auto siis lähtee automaattisesti liikkeelle seisovilta renkailta, jos auto ei ole pysähdyksissä yli neljää sekuntia. Hyvät istumatilat Akut on mahdutettu takaistuinten alle, joka säästää tilaa matkustamossa. Istuma-asento takana on mukava: asento on ryhdikäs, joskaan sivutuki ei ole mainittava. Polvet saa aseteltua kyllä, mutta jalkaterillä on ahdasta etuistuimen alla. Lattia on käytännössä tasainen. Takaa näkee hyvin eteenpäin, sillä istuimet ovat etuistuimia korkeammalla. Sen hinta on niukahko pääntila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kierrosten huudatusta Akut nostavat painoa, mutta toisaalta vakauttavat menoa, sillä ne laskevat korkean auton painopistettä. Konepellin alla on 2,5-litrainen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 197 hevosvoimaa. Hybridijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi auton huippuvauhti on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Lexuksen voimalinja antaa älykkäästi ohjaten eli tarpeen ja vaihtelevien ajotilanteiden mukaan voimaa eri akseleille. Nelivetoisen NX:n etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät voimansa joko bensiinin tai sähkön avulla. Nelivetoinen autosta tulee silloin, kun etupyörät menettävät pitoaan, muutoin auto etenee mahdollisimman vähäkulutuksisesti eli etuvetoisena. Kuusilovinen portaaton vaihteisto ei nikottele, mutta kiihdytysten ja ylämäkien tullen kulku on ajoittain kuminauhamaista kierrosten huudatusta. Korvakuulolta Lexus ei ole yhtä taiten äänieristetty kuin muutamat kilpailijansa: rengasmelu kantaa ikävästi sisälle. Tuntoa kiitos! Ohjaus saisi olla tunnokkaampi, etenkin keskialueella on väljyyttä. Ohjauksen tarkkuutta kaipaa myös maantieajossa. Näkyvyys ulos on korkeassa autossa kunnossa. Etuviistoon ei ole katveita, mutta takakulmat ovat umpinaiset, joten peruuttajan on pakko luottaa peuutuskameraan ja kunnollisen kokoisiin sivupeileihin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lexus NX 300h AWD Hinta alkaen 53 766 € Ajoneuvovero 105 €/ v Moottori 2 494 cm³, bensiinimoottori, sähkömoottorit edessä ja takana, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho (197 hv), 5700 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Teho , 210 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1785 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?