Opel Zafira Innovation

Ajoneuvot Koeajo 20.10.2016

Koeajo: leppoisan kuljettajan Opel Zafira Innovation 1.6

Opel Zafira Innovation 1.6 tarjoaa entistä näyttävämpää kyytiä seitsemälle. Hyvää: tilat, muunneltavuus. Huonoa: toisen ja kolmannen rivin istuinten epämukavuus

Lokakuussa kauppoihin tullut uusi Opel Zafira on leppoisan kuljettajan auto. Rakettia ja hätäisen kuljettajan työkalua siitä ei saa. Liikkeellelähdöt ovat rauhallisia ja pehmeitä. Ohituksiin Zafiran kuljettaja varautuu hyvissä ajoin ja reilusti pienemmille vaihteille vaihtaen. Nämä ominaisuudet huomioiden Zafirasta saa erittäin muuntautumiskykyisen kuljettimen isolle porukalle tai toistuville tavarankuljetustarpeille.

Opel Zafira Innovation

Kelpo ajettavuus ja Innovation-varustelun mukanaan tuoma hulppea panoraamatuulilasi saavat kuljettajan hyvälle tuulelle. Pitkälle kattoon jatkuva lasi avartaa entisestään myös keskirivillä istuvien näkymää. Häikäisyn häiritessä kattoverhoilua voi vetää eteenpäin, jolloin ääripäässä käytössä on ihan normaali tuulilasi ja kangaskatto. Aurinkolippoineen ratkaisu turvaa herkkäsilmäisimmällekin piilopaikan auringonsäteiltä.

Opel Zafira Innovation

Avaruus, hyvä tilankäyttö ja erityisesti tavarankuljetuksen näkökulmasta monipuolinen muunneltavuus ovat matkustusmukavuutta parhaimmillaan. Yllättävä miinus seitsemän hengen autolle on keskimmäisen ja takimmaisen penkkirivin epämukavuus. Kovat ja tuettomat istuimet eivät sovi auton henkeen ja kisa siitä, kenen ei tarvitse istua keskellä tai takana, on arvatenkin arkea uuden Zafiran perheissä.

Opel Zafira Innovation

Sukunäköä Astraan

Tunnusomaisinta uudelle Opel Zafiralle ovat nuolimaiset ajovalot ja Astran tyyliä mukaileva sporttisempi maski. Multimedia-alustana toimiva 7-tuumainen näyttö on vajonnut alemmas ja nappuloiden vähentäminen on siirtänyt toimintoja kosketusnäytölle.

Opel Zafira Innovation

Innovation-varustelussa vakiona olevat älykkäät led-valot säätyvät automaattisesti parhaan mahdollisen valaistuksen aikaansaamiseksi. Vastaavasti koeajoautossa lisävarusteena ollut FlexRide-alusta sopeutuu kulloisiinkin ajo-olosuhteisiin, ajotyyliin ja kuljettajan toiveisiin.

Opel Zafira Innovation

Bensiini, diesel vai kaasu?

Moottorivalikoimasta löytyy 1,4- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorit, 1,6- ja kaksilitraiset dieselit sekä 1,6-litrainen biokaasumoottori.

Koeajettu 1,6-litrainen bensiinimoottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä istui kokonaisuuteen sopivasti. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitettu 7,2 litraa sadalla kilometrillä tyydyttää varmasti näin ison auton kuljettajaa.

Opel Zafira Innovation

Etäapua hädässä

Samaan aikaan uuden Zafiran tulon kanssa Opel on käynnistänyt voimakkaan markkinointikampanjan etäavustaja OnStarin puolesta. Innovation-varustetasoon se kuuluu vakiona.

Opel Zafira Innovation

Kolaritilanteessa turvatyynyjen lauettua auto lähettää automaattisesti viestin palvelukeskukseen, joka soittaa autoon selvittääkseen tilanteen vakavuuden. Taustapeilin juureen sijoitetuilla painikkeilla saa myös itse yhteyden palvelukeskukseen niin hätätilanteessa kuin myös kiirettömissä avun tai neuvon tarpeissa. Opel lupaa suomenkielisen palvelun vähintäänkin tulkin välityksellä.

Opel Zafira Innovation

Halvimmillaan seitsenpaikkaisen Opel Zafiran omistajaksi pääsee 29 185 eurolla. Silloin on kyseessä 1,4-litrainen manuaalivaihteinen 103 kW (140 hv) bensiinimoottori ja varustetasoista se edullisempi vaihtoehto Enjoy.

Koeajossa olleen Innovation-version hinta lisävarusteineen kiipesi jo 46 690 euroon.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat