Ajoneuvot | Uutinen | 5.2.2016

Leijona laatujahdissa – vierailu Peugeotin varjellussa testikeskuksessa

Peugeot on ottanut isoja harppauksia viimeaikaisten malliensa viimeistelyssä. Kävimme valmistajan testikeskuksessa Ranskassa katsomassa, miten 308-mallin laatu saatettiin Volkswagen Golfin tasolle.

Jaa artikkeli

Ison autonvalmistajan testikeskuksessa vierailu on jännittävä kokemus. Alueelle kuljetaan puomien ja sähköisten kulkuporttien lävitse, ja tätä ennen on pitänyt täyttää iso nivaska lupapapereita. Kameroita saa käyttää vain tarkasti rajatuissa paikoissa, ja mobiililaitteilla kuvaaminen on kokonaan kielletty.

MDS_7557Tarkoituksena on tietysti pitää salassa tulevat automallit ja niiden tekniset ratkaisut, joita ei ole vielä esitelty suurelle yleisölle. Tälläkään vierailulla ei katsota eteen-, vaan taaksepäin: meille on tarkoitus demota, miten kaksi vuotta sitten esitellyn Peugeot 308:n laatu on kestänyt aikaa.

Ei premiumia, mutta melkein

Kuten uusimmilla Peugeoteilla ajaneet ovat varmasti tiedostaneet, toisen sukupolven 308 oli laadullisesti varsin suuri harppaus edeltäviin sukupolviin verrattuna. Halvan oloisia muoviosia korvattiin paremmilla materiaaleilla, ja myös pikkuviat näyttäisivät olevan pitkälti mennyttä elämää.

Peugeot myöntää avoimesti, että 308:n kehityksessä käytettiin mittapuuna Volkswagen Golfia. Ranskalaisvalmistaja luokitteleekin nykyisen mallinsa viimeistelyn samalle tasolle kuin saksalaiskilpailijassa, minkä olemme havainneet myös Moottorin koeajoissa.

Toisaalta varsinaiseen premium-luokkaan, kuten Audi A3:een, on vielä matkaa, eikä tällaisen hienostuneisuuden saavuttaminen ole kuulemma edes Peugeotin tavoitteena: kustannukset nousisivat turhan korkeiksi perheautoluokkaan.

MDS_7555

Kolmivuotias, silti vastasyntynyt

Kun 308-mallia kehitettiin, Peugeotin kunnianhimoisena tavoitteena oli se, että auto olisi uudenveroinen vielä kolmen vuoden käytön jälkeen. Testirupeamat olivatkin massiiviset: 200 autolla tahkottiin yhteensä 2,5 miljoonaa kilometriä ympäri maailmaa kaikkiaan tuhannen kuljettajan voimin.

– Asiakkaamme ovat sitä mieltä, että auton pitää näyttää uudelta vielä tuossa iässä. Premium-autoissa tämä aika olisi ollut hieman pidempi eli 5 vuotta, käytetyn auton laadun säilymisestä vastaava Christophe Patois myöntää.

Kaikkia auton kulumista simuloivia testejä ei kuitenkaan tehdä oikeilla teillä. Tähän on monia syitä: laboratorio-olosuhteissa tehdyt testit ovat paremmin toistettavissa, aikaa säästyy, testejä voidaan tehdä sisätiloissa säätilasta riippumatta, ja totta kai myös syntyvät päästöt ovat pienemmät.

Belchampin keskus on massiivinen kokonaisuus. Alueella työskentelee yli 1 100 ihmistä, erilaisia testauspisteitä on 1 400 ja testiratoja 25 kaikkiaan 35 kilometrin matkalla – mukaan lukien ovaalirata suurille nopeuksille. Tähän kaikkeen on investoitu parina viime vuonna miljoonia euroja.IMG_6980

 

Peugeotin pomppulinnassa

Yleisesittelyn jälkeen meidät kuljetetaan pikkubussilla sinne kaikkein pyhimpään. Teollisuushallin takaseinälle rakennettuun huoneeseen on pysäköity hopeanvärinen 308, kyydissään vedellä täytettyjä, ihmisen muotoisia säiliöitä – tiukasti turvavöihin sidottuina.

Tämä parkkipaikka vaikuttaa varsin rauhattomalta, sillä auton alla olevat hydraulisylinterit liikuttelevat jokaista pyörää erikseen ylös ja alas niin rauhallisin kuin tiheämminkin liikkein. Toisinaan Peugeot pomppaa ilmaan kuin hyppivä sammakko, välillä se taas tärisee kuin horkassa.

Kokeessa selvitetään, esiintyykö autossa pitkällisen käytön myötä ylimääräisiä ääniä tai resonansseja, ja löytyykö osista mahdollisia murtumia. Ensin mainittuja tutkitaan kuuntelemalla tasaisin väliajoin sisustusta autoon asennettujen mikrofonien avulla.

MDS_7763

Robotti istuttaa ihmisen muotoista tyynyä penkkiin kaikkiaan 20 000 kertaa.

Jos jostakin kuuluu hälyääniä, sinne asennetaan anturi, joka puolestaan mittaa mm. osien välistä ei-toivottua liikettä. Ja haa, taas on yksi melunlähde bongattu: ei muuta kuin sana materiaaleista vastaaville osastoille ja sitä myötä kokoonpanoon, ja homma on fiksattu.

 

Nopeutettua ikääntymistä

Kuten monissa muussakin Belchampin testikohteessa, myös tärinäkokeessa lämpötilaa voidaan säätää 40 asteen pakkasesta aina 50 asteen kuumuuteen, ja myös ilmankosteus on vaihdettavissa 10–95 prosentin välillä. Penkissä voidaan saavuttaa maksimissaan jopa 50 g:n hidastuvuuksia.

Ja sitä aikaa säästyy henkilöstöltä. Kuusi viikkoa simulaattorissa vastaa 20 viikon rata-ajotestejä, ja koko rupeama voidaan tehdä miehittämättömällä ajoneuvolla. Kokeen intensiivisyyttä kuvaa se, että kolmen vuoden käyttösykli saadaan ajettua läpi vain 22 päivässä!

Toinen testikohde, johon tutustumme, pistää 308:n istuimet taakan alle. Isot teollisuusrobotit nostavat ja laskevat 75-kiloista matkustajaa simuloivaa tyynyä 308:n istuimelle. Kaikkiaan näitä edes-takas -kokeita tehdään istuinosalle 20 000 ja selkänojalle 30 000 kertaa. Jälleen kerran säästetään ihmisvaivaa.

Kokeet ovat osa kehityskulkua, missä Peugeot pyrkii tosissaan pääsemään eroon ylimääräisistä hälyäänistä. Valmistajan tavoitteena on olla tällä alueella kolmen parhaan autonvalmistajan joukossa. Tämän saavuttamiseksi useita satoja 308:n osia suunniteltiin uudelleen kehitysprosessin aikana.

MDS_7723

Kaikkien aikojen klipsit

Lopuksi tutustumme osiin purettuun 308:aan, samaan autoon, jota käytettiin tehtaan sisäisessä parivertailussa ennen mallin tuotannon alkamista. Vastaparina tässä testissä oli – mikäs muukaan – kuin Golf. Autoilla ajettiin ääriolosuhteissa peräti 80 000 kilometrin matka, jotta nähtäisiin, että 308-laatu varmasti vastaisi volkkarin vastaavaa.

MDS_7545

Nyt näemme laadun parantumistavoitteet ihan nippelitasolla, kun Gaël Lesoudier Peugeotin laadunvalvontaosastolta irrottaa 308:n etuoven sisäpaneelin kiinnitysklipsin ja esittelee sitä meille silmät kiiluen. Näennäisesti vaatimattoman näköinen muovipala näyttelee laatutalkoissa isoa roolia.

– Tämän osan kehittäminen maksoi meille paljon. Lisäsimme klipsien määrää, jotta paneeli istuu paremmin paikallaan. Näettekös, tässä kohdassa on kumia, mikä vaimentaa värinöitä. Osa on myös erittäin helppo kiinnittää kokoonpanolinjalla paikalleen, Lesoudier hehkuttaa.

MDS_7537

Ajatuksena on, että yksikään 308-osa ei hajoaisi, vaikka autolla ajettaisiin 240 000 km seitsemän vuoden aikana. Laadun kehittäminen on Lesoudierin mukaan jatkuva prosessi. Jo kokoonpanolinjalla tarkistetaan joka päivä kymmeniä autoja pistokokein, ja myös käyttäjät sanovat mielipiteensä.

– Seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä tarkasti. Jos ilmenee, että jossain auton kohdassa resonoi, korjaamme sen heti. Isompia osia ei tietenkään voida muuttaa ilman suurempaa malliuudistusta, ja siksi niiden toimivuus pitää varmistaa jo suunnitteluvaiheessa, Lesoudier kuvailee.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot