Ajoneuvot | Uutinen | 21.8.2018

Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen

Vaikka asiakirjatiedot eivät suoraan vaaranna Volkswagenin nykyisen pääjohtajan asemaa, antaa se uutta ruutia kysymyksille pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta.

Jaa artikkeli

Volkswagen-ryhmän nykyinen pääjohtaja Herbert Diess on saksalaislehti Der Spiegelin mukaan tiennyt konsernin lähestyvistä dieselmurheista jo heinäkuussa 2015, vajaa kaksi kuukautta ennen päästöhuijausskandaalin paljastumista Yhdysvalloissa. Tiedot perustuvat Ala-Saksin osavaltion syyttäjän tietoihin. Suurin merkitys tiedolla on arvioitaessa sitä, tekikö Volkswagenin johtajisto virheen, kun se ei tiedottanut lähestyvistä ongelmista sijoittajilleen.

Diess siirtyi BMW:ltä Volkswagen-merkin johtoon 1.7.2015. Muutama viikko myöhemmin, 27.7.2015, hän osallistui VW-ryhmän silloisen pääjohtajan Martin Winterkornin kanssa kokoukseen, jossa käsiteltiin yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa toimimista dieselpäästöihin liittyen. Tuolloin viranomaiset uhkasivat kieltää Volkswagenin autojen myymisen, ellei yhtiö pystyisi selittämään poikkeuksellisen suuria päästöjä.

Kokouksen yhteydessä jaettiin muun muassa presentaatio, joka kuitenkin kerättiin Diessiltä ja Winterkornilta pois varmuuden vuoksi. Tilaisuuden jälkeen Winterkorn oli tiedustellut Diessiltä käytettiinkö kenties BMW:llä samanlaisia moottoriohjausohjelmistoja, jotka luokiteltaisiin Yhdysvalloissa tahalliseksi päästöhuijaamiseksi. Todistajien mukaan Diessin vastasi, että hänen edellinen työnantajansa ei käyttänyt kyseisiä ratkaisuja.

Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen

Volkswagenin vasteen mukaan Diessin ja Winterkornin välisen keskustelun yksityiskohtia ei voida arvioida, sillä paikalla olleiden todistajien kertomukset eroavat toisistaan.  Yhtiön mukaan on viranomaisten ja oikeusasteiden työ arvioida lausuntoja ja todistajien luotettavuutta. Konsernilla on myös eriävä näkemys 27.7.2015 pidetyn kokouksen asialistasta, sillä VW:n mukaan käsiteltävänä oli uusien mallien viranomaishyväksyntä.

Samalla VW toisti näkemyksensä, että se ei ole omasta näkökulmastaan rikkonut tiedonantovelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan, sillä Volkswagenin talouspäällikkönä tuolloin toiminut Hans Dieter Pötsch arvioi päästöongelmien sakkojen olevan noin 150 miljoonaa euroa. Yhtiö myös julkisti tietonsa omasta aloitteestaan sijoittajille 22.9.2015 – neljä päivää yhdysvaltalaisviranomaisten jälkeen.

Vielä syyskuun 2015 alussa VW arvioi selviävänsä alle 200 miljoonan euron sakoilla kilpailijoiden vastaavien rangaistusten perusteella. Koska yhtiö oli jo varautunut takaisinkutsukuluihin, ei se kokenut tarvetta varoittaa sijoittajia merkittävästä kuluerästä ja voitonmenetyksestä.

Tähän mennessä Volkswagenin dieselhuijausskandaali on maksanut yhtiölle yli 23 miljardia euroa erilaisina sakkoina ja rangaistuksina.

Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu