21.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hilux on lava-autojen klassikko. Sen kestävyys ja luotettavuus on laajalti tunnettu tosiasia. Uudessa mallissa on nyt myös annos henkilöautomaisuutta. Hyvää: Kantavuus ja vetokyky. Huonoa: Tyhjänä pompottava taka-jousitus. Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi astuu harppauksen eteenpäin ainakin mukavuudessa. Sisätiloissa on henkilöautomaisuutta. Kojelaudan keskellä on seitsemän tuuman kosketusnäyttö, joka toimii myös peruutuskameran kuvaruutuna. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tyylikkäät. Istuimet tarjoavat riittävän tuen ja säätövarat. Extra Cab -malli on vain kaksipaikkainen joten takatila on tarpeellista säältäsuojattua tavaratilaa. Takatilan käyttöä helpottavat pienet kaappariovet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori Konepellin alla on täysin uusi 150 hevosvoimainen 2,4-litrainen Common Rail -ruiskutuksella varustettu turbodiesel. Moottori perustuu Land Cruiserin 2,8-litraiseen voimanlähteeseen, jonka iskupituutta on lyhennetty. Polttoainetalous on parantunut uuden moottorin myötä ja siinä on nyt lisäksi sammutustoiminto. Valmistaja lupaa keskikulutuksen asettuvan 7,9 litran lukemiin. Koeajossa kulutus todella pysytteli alle kahdeksan litran. Maasto-ominaisuudet tallella Voimansiirto on samankaltainen kuin edellisessä Hiluxissa. Vaihteiston perässä on perinteinen jakolaatikko, josta valitaan nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Uutta on jakolaatikon sähkötoiminen valitsin. Nelivedon voi kytkeä päälle jopa 80 km/h nopeudessa. Pelkällä takavedolla ajettaessa etutasauspyörästö lepää. Se vähentää voimansiirron aiheuttamaa vastusta. Taka-akseli on varustettu sataprosenttisella tasauspyörästön lukolla. Lukko on vakiona kaikissa Hilux -malleissa. Kantavuus ja vetokyky Numeroiden valossa Hilux on lähes kilpailijoidensa tasolla kantavuudessa ja vetokyvyssä. Kantavuus on noin tuhat kiloa ja koukkuun voi laittaa 3 200 kiloa painavan jarrullisen kärryn. Vertailun vuoksi Ford Rangerin vastaavat lukemat ovat 1 155 ja 3 500 kiloa. Hiluxin veto-ominaisuuksia parantaa vakiovarusteena oleva perävaunun ajonvakautusjärjestelmä VSC + TSC. Lisäksi Active-mallissa on alamäkihidastin. Kaikissa malleissa on vakiona A-TRC-vetoluistonesto, joka helpottaa etenemistä vaikeassa maastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiellä ja maastossakin Toyota Hilux kulkee maantiellä edeltäjäänsä mukavammin. Äänieristys on nyt hyvää tasoa ja moottorin puhti riittää myös ohituksiin. Vaihteisto on välitetty niin, että maantiellä kierrokset pysyvät alhaalla. Ohjaus on keskialueella tahmea, mutta suuntavakavuus on hyvä. Jousitusmukavuus on lava-autoille tyypilliseen tapaan pompottava. Ilman kuormaa ajettaessa Hilux on epämiellyttävän kova. Maastossa jäykkä takajousitus aiheuttaa paikoitellen melkoista ryskettä. Käytös muuttuu paremmaksi, jos lavalla on 100–200 kiloa painoa. Koeajetun Extra Cab Activen varusteluun kuuluvat mm. korinväriset puskurit, kromikoristeet maskissa ja peileissä sekä kevytmetallivanteet. Mukavuutta lisää vakionopeussäädin sekä peruutuskamera. Uudistunut Toyota Hilux löytää uskollisen ostajakuntansa varmasti. Yli 18 miljoonaa myytyä Hiluxia kertoo siitä, että konsepti toimii vuodesta toiseen myös käytännössä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Toyota Hilux Extra Cab 2.4 D-4D 150 4WD Active Hinta alkaen 35 608 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 678 € Moottori Dieselmoottori 2 393 cm³, neljä sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?