7.10.2017 Ajoneuvot Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Vesi helmeilee pois pinnoitetuilta laseilta vikkelästi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu pintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille. Syyssateiden myötä hyvä näkyvyys auton lasien läpi korostuu. Vesi kerääntyy erityisesti likaiselle tuulilasille inhottavaksi kalvoksi, joka vaatii jatkuvaa pyyhkijöiden käyttöä. Silmien edessä vispaavat pyyhkijätkin haittaavat näkyvyyttä, vaikka niiden tarkoitus onkin jalo. Pyyhkijät pääsevät vähemmällä, kun vesipisarat viuhuvat ajoviiman mukana pitkin kirkasta tuulilasia. Näin tapahtuu, kun lasi on pinnoitettu siihen tarkoitukseen valmistetulla aineella. Lasien pinnoittaminen kuulostaa ammattilaisten askareelta, mutta se on varsin helppoa ja nopeaa myös itse tehtynä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasi puhtaaksi Puhdas tuulilasi on tärkeä moneltakin kannalta, mutta se on ehdoton edellytys pinnoittamiselle. Likaiseen tuulilasiin tarttuu kura entistä tiukemmin kiinni. Tietysti siitä myös näkee huonommin läpi. Harvoin tulee muistettua, että likainen tuulilasi myös pilaa pyyhkijänsulat nopeammin. Pyyhkijänsulan herkkä sulan kärki naarmuuntuu pienestäkin epäpuhtaudesta tuulilasilla. Tuulilasin puhdistaminen on varsin helppoa ja nopeaa, mutta se vaatii ainakin kaksi vaihetta. Ensimmäiseksi on syytä puhdistaa kura ja lika pois pinnasta. Puhdistamiseen kannattaa käyttää lasinpesuainetta, johon sopivat kotitalous- tai autokäyttöön tarkoitetut puhdistusaineet. Lasipinnan saa puhdistettua tehokkaasti autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Se poimii kaikki epätasaisuudet lasista. Tämän jälkeen pinta on suositeltavaa käydä läpi autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Saven käyttö on esitelty aihetta käsittelevässä artikkelissa. Saven käyttäminen lasilla poikkeaa maalipinnasta ainoastaan sen osalta, että lasi ei naarmuunnu yhtä herkästi. Vaiheiden jälkeen lasi on puhdas. Menetelmä kannattaa suorittaa ajoittain lasille, vaikka sitä ei olisi pinnoittamassakaan. Eroon rasvoista Ennen lasin pinnoitusta on suositeltavaa pyyhkiä kaikki rasva- ja pesuainejäämät pinnasta puhdistusalkoholilla. Näin varmistetaan pinnoitteen mahdollisimman hyvä tartunta lasiin. Puhdas isopropanoli sopii tähän erinomaisesti, kuten myös kaikki kiillotusjäämien poistoon tarkoitetut rasvanpoistoaineet. Mikrokuituliinaa voi käyttää puhdistuksessa, levityksessä ja viimeistelypyyhinnässä. Lasipinnoille kannattaisi kuitenkin suosia kuvan tavallisen liinan sijaan nukkaamattomia ikkunaliinoja. Rasvanpoistoaine sumutetaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa lyhyt hetki (noin 10 sekuntia). Tämän jälkeen pinta pyyhitään puhtaaksi mikrokuituliinalla, joista parhaita tähän käyttöön ovat lasille tarkoitetut nukkaamattomat liinat. Erilaisista mikrokuituliinoista on Moottori.fi:ssä oma juttunsa. Pinnoitus on helppoa Kun pinta on valmisteltu oikein, on aika suorittaa itse pinnoitus. Lasipinnoitteita on erilaisia ja aina tulee noudattaa ensisijaisesti valmistajan ohjeita. Kumihanskojen käyttö on suositeltavaa. Aineen levitykseen sopii hyvin esimerkiksi mikrokuituliinasta leikattu pieni pala tai tavallinen nukkaamaton vanulappu. Levityksen jälkeen tuulilasipinnoite muodostaa usein harmaan kalvon ennen viimeistelypyyhintää. Aineiden levitysohjeissa on eroja. Tyypillisesti levitetään yksi tai kaksi kerrosta ja odotetaan joitakin minuutteja. Suurin osa aineista muodostaa harmaan kalvon kuivuessaan. Lopuksi pinnoitejäämät pyyhitään pois, johon parhaimpia välineitä on puhdas nukkaamaton mikrokuituliina. Tätä voi useiden aineiden kanssa hieman kostuttaa pyyhinnän helpottamiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuloksista pääsee nauttimaan Vesi alkaa liukumaan itsestään pois pinnoitetulta tuulilasilta taajamanopeuksissa ja niiden yläpuolella. Usein moottoriteillä voi ajaa täysin ilman pyyhkijöitä, ja näkyvyys on joka tapauksessa merkittävästi parempi pisaroituvan veden kuin epämääräisen kalvon läpi. Talvella jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta, sillä jää ei tartu yhtä tiukkaan kiinni. Varjopuoliakin pinnoitteilla valitettavasti on. Yön aikana laseihin saattaa tiivistyä sumua muistuttava pisarakalvo, josta ei meinaa nähdä läpi. Tuulilasilta tämä on helppo pyyhkäistä pyyhkijöillä, mutta sivulaseja varten voi tarvita mikrokuituliinaa. Pyyhkijät saattavat myös ruveta pomppimaan lasilla, mutta tämä on erittäin harvinaista ja samaa ongelmaa esiintyy myös pinnoittamattomilla laseilla. Wolf´s Chemicals Nano Glass Sealant on eräs markkinoilla olevista toimivista lasipinnoitteista. Kuvassa tosin vielä vanha pakkaus, mutta uusi on jo saatavilla. Pinnoitettuihin laseihin kiintyy nopeasti. Se on eräs asioista, joihin totuttuaan on vaikeaa elää ilman. Onneksi kokeilu on helppoa ja varsin edullista. Turtle Wax ja Rain-X lienevät myydyimpien valmistajien joukossa ja näistä kokeilussa on ollut Turtle Wax, joka hoitaa tehtävänsä hyvin. Molempien hinta on alle kymmenen euron. Gtechniq, Gyeon ja Nanolex ovat esimerkkejä hieman vähemmän tunnetuista laadukkaita lasipinnoitteita valmistavista yrityksistä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku