7.3.2019 Ajoneuvot Lajinsa tehokkain: Ferrari F8 Tributo on turboahtamisen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 720 hv, 2,9 sekuntia ja 340 kilometriä tunnissa. Ferrarin keskimoottorimalliston perusauto tarjoaa huimat luvut. Vain päiviä ennen Geneven autonäyttelyä ensiesitelty Ferrari F8 Tributo aiheutti hämmennystä, eikä vain huimalla 720 hevosvoiman huipputehollaan. Vaikka mallinimi ja julkaisuaika saivat epäilemään auton olevan rajoitettu erikoismalli, on oikeasti kyseessä seuraaja 488 GTB:lle. Kyse on kolmannesta automallista, joka perustuu 458 Italiassa esiteltyyn perusrakenteeseen. Kun 458 vielä turvautui ahtamattomaan V8-moottoriin, vei 488 GTB auton turboahdettuun aikakauteen. Panoksia vielä korotettiin urheilullisemmalla 488 Pista -erikoismallilla. Uusi F8 Tributo lainaa moottorinsa juuri 488 Pistasta. 3,9-litrainen V8 kehittää 720 hevosvoimaa 8000 kierroksella minuutissa, eli litratehoksi muodostuu huima 185 hv/l. Maksimivääntö, 770 newtonmetriä, saavutetaan kierrosluvulla 3 250 r/min. Moottorin kerrotaankin olevan osasyy auton nimeen: Tributon kerrotaan olevan kunnianosoitus sekä auton perusrakenteelle että voimanlähteelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkaampaa aerodynamiikkaa Ferrari kertoo mallipäivityksen tuoneen auton aerodynamiikkaan 10 prosentin parannuksen. Samalla ilmavirtaa on parannettu auton jäähdyttimiin ja ilmanottoaukkoihin. Valmistaja kertoo keulaa hallitsevan S-Duct -kanavan olevan jatkokehitelmä Pista-mallin vastaavasta. Ilmakanavaan tehdyt muutokset tuovat 15 prosenttia lisää downforcea 488 GTB:hen verrattuna. Lisäksi uudet matalammat lediajovalot ovat vapauttaneet tilaa keulasta suuremmille jarrujen jäähdytyskanaville. Takalasi on vaihdettu Lexan-muovista valmistettuun, ja siihen tehdyt aukot muistuttavat 1990-luvun vaihteessa superautomaailmaa hallinneesta Ferrari F40:stä – edelleenkin yhdestä turboahtamisen symboleista. Ferrari F8 Tributon muotoilu on maranellolaisten omaa käsialaa. Hallittavampaa luonnetta Auton teknisiä järjestelmiä on päivitetty. Ferrari kertoo F8 Tributon korkean suorituskyvyn olevan nyt entistä suuremman kuljettajamäärän tavoitettavissa, kiitos esimerkiksi Ferrari Dynamic Enhancerin ja Side Slip Angle Control -järjestelmien tuoreimpien versioiden. Ajettavuutta parantanee myös 40 kilon painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna. Loppuutlos on kieltämättä vaikuttava. F8 Tributon kerrotaan saavuttavan satasen vauhti 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h menee rikki vain 7,8 sekunnissa. Huippunopeutta riittää 340 kilometriä tunnissa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku