7.5.2018 Ajoneuvot Ladosta pelastettu Suomi-BMW 328 – Pala suomalaista kilpailuhistoriaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junamatkalla nähty ladon ovesta pilkottanut BMW 328:n keula herätti Toivo Kinasen mielenkiinnon. 57 vuotta myöhemmin auto on yhtä hienossa kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. BMW 328, kuusisylinterinen rivimoottori, takaveto ja manuaalivaihteisto. Kuulostaako liiankin tavanomaiselta? Kun valmistusvuodeksi kerrotaan 1937, muuttuukin auto kerralla yhdeksi maailmanluokan keräilyharvinaisuudeksi. Kaikkiaan autoja valmistettiin vuosina 1936-1940 vain 464 kappaletta. Valmistus loppui toiseen maailmansotaan erikoisesta syystä, sillä Eisenachissa sijainnut BMW:n tehdas jäi sodan jälkeen itä-Saksan puolelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomessa koottu BMW Vielä ainutlaatuisemmaksi tämän yksilön tekee se, että se on hankittu uutena suoraan tehtaalta Suomeen kilpa-autoksi. Vain harvalla suomalaisella oli mahdollisuus tällaiseen 1930-luvulla, mutta sahanomistaja Arvo Sorri oli yksi heistä. Johtuiko sitten auton nopeammasta toimitusajasta vai rahasta - sitä historiankirjat eivät kerro - niin kyseinen auto hankittiin Suomeen ”runkotoimituksena”. Rungon lisäksi siihen kuului voimalinja eli moottori, vaihteisto ja akselit. Tuohon aikaan ratkaisu oli melko yleinen, sillä elettiin koripajojen kulta-aikaa ja rakentajia riitti joka maassa. Monesta muusta merkistä poiketen BMW:n runkotoimitukseen kuului yleensä muitakin osia, kuten etulokasuojat, konepelti ja nokan pellit ja kojelauta. Joskus myös takalokasuojat ja ovet. Saksalaisvalmistaja oli ylpeä autonsa muotoilusta ja halusi näin varmistaa, että tunnnistettava ulkomuoto säilyy rakensipa auton valmiiksi kuka tahansa. 328:n suunnittelusta vastasi Peter Szymanowski. Lopputulosta pidettiin tehtaallakin ilmeisen onnistuneena, sillä sodan jälkeen hänet nimitettiin BMW:n pääsuunnittelijaksi. Aisaparina hänellä 328:n suunnittelussa oli Fritz Fiedler, jonka kontolle jäi tekniikan suunnittelu. Kuusisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus oli 1971 kuutiosenttimetriä, joten 328 mahtui kilpailuissa alle kaksilitraisten luokkaan ja olikin siinä varsin pitelemätön. Oikeastaan ainoa varteenotettava kilpailija tuohon aikaan oli Adler. 80-hevosvoimainen työntötankomoottori ja vain 830 kilon paino siivittivät Bemarin kilpailuissa usein paljon tehokkaampien mutta painavampien autojen ohi tulosluetteloissa. Sillä ajettiinkin niin rallia, kiihdytyskisoja kuin mäki- ja kestävyyskilpailuja. Voittoja rapsahteli muun muassa Mille Migliasta ja Le Mansin 24 tunnin ajosta. Eltsun kautta latoautoksi Sorrin autolla kilpailtiin syksystä 1937 alkaen muun muassa Kalastajatorpanajoissa, Käpylänajoissa, Hyvinkään Vauhtikisoissa ja tietysti Eläintarhanajoissa. Kilpailukyky kuitenkin hiipui ja jossain vaiheessa auto hylättiin käytöstä. Vuonna 1960 Toivo Kinanen löysi ja pelasti ladossa vuosia säilytetyn auton. Nuoren miehen tarkoituksena tosin oli saada puutteellinen aihio tavalla tai toisella ajokuntoon, ja niinpä Kinasen veljekset alkoivat sovittaa puuttuneen moottorin paikalle ensimmäistä sopivaa kohdalle sattunutta voimanlähdettä, Chevyn rivikuutosta. Kovan rälläköinnin ja vasaroinnin jälkeen se konehuoneeseen mahtuikin mutta nuorten miesten innostus hiipui ja työ jäi kesken. Uusi yritys Vuonna 1977 Kinanen innostui BMW 328:n rakentamisesta uudelleen ja 15 vuoden aikana ajatus oli jalostunut niin, että nyt se haluttiin saattaa mahdollisimman alkuperäiseen kuntoonsa. Näiden viidentoista vuoden aikanakaan BMW ei ollut säilynyt täysin ilman muodonmuutoksia, sillä lato jossa sitä säilytettiin oli romahtanut auton päälle. Alkoi vuosien työ. Runko tehtiin suurelta osin uusiksi itse. Chevyn moottorin sovituksen yhteydessä tehdyt tuhot korjattiin ja auton harvinaisuus teetti työtä osien löytämisen suhteen. Alkuperäistä ohjauspyörää ei enää ollut, joten Kinanen teki kokonaan uuden itse alkuperäisen mallin mukaan. Myös nopeus- ja kierroslukumittarit olivat hävinneet matkan varrella eikä alkuperäisiä enää ollut saatavana. Nyt niiden paikalla onkin tyyliin sopivat Jaguarin mittarit. Alkuperäisen värin selvittämisen suurin ongelma oli, että 30-luvulta säilyneet valokuvat ovat mustavalkokuvia. Väri valittiinkin lopulta sen perusteella että mikä näyttää hyvältä. Classic Motorshow´ssa esillä ollut Toivo Kinasen BMW 328 näyttää kuin suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulleelta. Kinanen onkin tehnyt todellisen kulttuuriteon pelastaessaan BMW:n käytännössä kahteen kertaan lähes romusta takaisin henkiin. Ja nyt jälkimmäisellä kerralla auton arvoisella tavalla. Vaikka totuuden nimissä näin harvinaisen auton arvoa on lähes mahdoton määritellä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?