30.5.2019

Kymmenien miljardien akkubisnes autoteollisuuden elinkortena

Volkswagen ID.3
Ensimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3.

Autonvalmistajat varautuvat ostamaan akkuja miljardeilla euroilla.

Joskus voi tuntua, ettei autoalalla muusta puhutakaan kuin sähköautoista. Monella tapaa se onkin totta, eikä ihme kun katsoo tilanteen vakavuutta ja sähköautojen ympärillä pyöriviä rahoja. Esimerkiksi Volkswagen Group on varannut sähköautojen akkujen ostamiseen peräti 50 miljardia euroa. Se on pienen valtion bruttokansantuotteen verran.

Summa nousi esiin Automotive News Europen uutisessa, joka kertoo saksalaisen autojätin tekevän muutoksia akkujen ostosuunnitelmiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akkuja satoihin tuhansiin autoihin

Volkswagenin sopimus akkuvalmistaja Samsungin kanssa saattaa kariutua. Samsung oli sopinut 20 gigawattitunnin toimittamisesta Volkswagenille, mikä tarkoittaisi isoja 100 000 kilowattitunnin akkuja 200 000 autoon.

Volkswagen Group tulee lopulta tarvitsemaan vuosittain 300 000 gigawattituntia, mikäli yhtiö aikoo toimittaa nykyisiä automääriä täyssähkösininä sitten joskus. Samsungin lisäksi yhtiölle akkuja toimittavat Euroopassa LG Chem ja SK Innovation. Kiinassa yhtiön kumppani on Amperex Technology.

Sähköautojen akkujen kysyntä kasvaa hurjaa tahtia, ja akuista on nopeasti muodostumassa pullonkaula. Esimerkiksi Tesla on syyttänyt akkutoimittajaansa Panasonicia toimitusongelmista, ja Audi E-tronin tuotantotahtia on hidastettu LG Chemin akkutoimitusten johdosta.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat